Hallo,
Ik zou graag wat gaan experimenteren met een RC bootje. Nu had ik graag geweten hoe de besturing gebeurt.
Worden er speciale transceiver ic's in gestoken, of wordt zelf een schakeling ontworpen om de output van de micro controller op een draaggolf te zetten.
Heeft iemand een schema voor inspiratie?
Groeten,
Jerre
****Ontvangermodus*****
Bij de rc verbindingen wordt er gewerkt met een signaal dat op 50 Hz loopt, wanneer de stick (stuurknuppel) op minimaal staat geeft deze een signaal dat 1ms lang is.
Wanneer we onze sick naar voor bewegen wordt deze puls systematisch lager tot elke puls 2ms duurt.
M.a.w.: 1ms altijd + 0...1ms afhankelijk de stick-stand.
Dit is het geval bij de standaard ontvanger.
Om van hf naar dit signaal te gaan, wordt er een ic en nog wat andere rommel gebruikt.
****zender modus*****
Dat vindt ik te compex, als je ziet wat je allemaal in een moderne zender kunt programmeren + hardwarematig bouwen???
Als je er een meerkanaals zender wil van maken,moet je het hele boeltje aanpassen, dat lijkt me zeer moeilijk.
Het is gemakkelijker om op 1 kanaal serieel via een µC gaan doorsturen, en met een µC aan de ontvanger de extra (misschien iets tragere)functies uit te geven.
Als je een hf freak bent, heb ik niets gezegt 
[Bericht gewijzigd door coldrestart op ]
idd, kanalen multiplexen lijkt mij de beste oplossing. Wat ik wil weten is of het HF gedeelte zelf wordt gemaakt, of standaard verkrijgbare zend modules gebruikt worden. Zo zag ik op de site van conrad HF modules van 433MHz (bestelnr 190224-12 en 190276-12), en op de site Alcom.be ER400/900TRS (433 en 868MHz) transceivers. Hoe ik het data protocol inricht kan ik dan later zelf nog programmeren aan de hand van micro controllers.
ER400/900TRS:
Low Power Radio Solutions "easy-Radio" intelligent RF
modules incorporate technology to provide high
performance, simple to use radio devices that can transfer
serial data over a range of 250 metres line-ofsight.
These transceivers operate on the pan-European 433 MHz
frequency band or the 868 MHz band and are housed in space
saving single-in-line packages. Serial input and output
simplify interface to host systems, and the embedded
software reduces design and development time
significantly.
The modules utilise high performance transmitter and
receiver ICs combined with Flash programmable
micro-controllers, and an internal voltage regulator. The
firmware within the micro-controller is optimised to suit
the exact characteristics of the radio device. Tasks such
as encoding and decoding of data and frequency hopping are
handled within the devices, thus there is no complex radio
management software to write.
Lijkt deze laatste iets, iemand enig idee waar dit te verkrijgen is?
Of is het goedkoper zelf een HF schakeling te bouwen en tussen deze en de uc een RF-codeer IC te steken?
[Bericht gewijzigd door steenaap op ]
Hf zelfbouw? Dan moet je redelijk wat kennis hebben.
Tegenwoordig is zelf iets bouwen altijd duurder dan het gewoon aan te kopen, dus voor de prijs moet je het niet doen.
Het grote verschil is dat je bij het ene iets leert...
Ik zou de Hf ontvanger + zender op zo'n printje kopen, en de rommel die je eraan hangt zelf programmeren.
Je moet eens kijken bij conrad, daar zie je een berg van dat soort zender,ontvanger modules.