Hoi beste techniekers.
Mijn aandrijfriem is stuk van de droogkast. Ik heb de zijkanten eens losgeschroefd maar ik vind geen oplossing om de riem over de trommel te krijgen. De achterkant en voorkant van de droogkast sluiten aan tegen de trommel. Moet ik nu de hele kast gaan slopen of kent iemand de juiste werkwijze?
Alvast bedankt voor uw hulp want moeder de vrouw heeft een hoop was liggen.
Groetjes

je moet de verwarmings tunnel demonteren en het lager aan de achterkant los maken.
dan kan je de trommel een stukje verplaatsen en kan je de riem er weer omheen leggen.

Als dit niet lukt dan zal je de trommel uit de kachiene moeten halen. maar dat heb ik nog maar zelfde nog gedaan

Greets

Remi

Dus net wat ik moest weten :-)

Heb een Lavatherm 3230W waarbij de riem over is (na 13jaar gebruik) .

Als ik de opbouw bekijk zit de geribde kant dus tegen de trommel?

Alvast bedankt,
Carlo

(als die riem nog te verkrijgen is natuurlijk. Morgen eens bellen naar de service handel)

Riemen zijn vrij courant, 't is nogal eens een 1930PH6 of 7 bij AEG.
De geribde kant zit idd tegen de trommel, let wel op dat hij goed opspant; bij sommige merken en types (ik weet niet vanbuiten welke) kan je de riem over het aandrukwiel leggen langs de verkeerde kant, maar dan ligt hij een beetje te los. Als de motor draait mag je de trommel eigenlijk bijna niet met de hand kunnen tegenhouden. Als je de trommel met een lichte druk van de hand kan stoppen dan is er iets fout en heb je binnen de kortste keren weer een gebroken riem.
Meestal demonteer ik de achterkant en de trommel op de oudere lavatherms, zo kan ik zien hoe erg de vilt vooraan er aan toe is - die moet meestal mee vervangen worden.
Aan droogkasten is meestal nogal wat vijswerk... ik kom vaak bij hobbyisten die zelf de riem gaan halen zijn omdat die kapotte oude er gemakkelijk uit te rapen viel maar die zich dan "mispakken" aan het monteren van de nieuwe :-p

edit: ik zie net dat je een topic uit 2005 naar boven hebt gehaald... 't is hier wel de gewoonte om een nieuw topic te starten voor een nieuw probleem/een nieuwe vraag.

Bedankt Stefaan. Zal de volgende keer alvast een nieuw topic starten.

Het lager het ik even losgeschroefd, dus dat zie ik wel zitten.

Om de vilt te vervangen, MOET de trommel er dan uit? Of kan dat via de voorkant door het "luchtkanaal" los te schroeven?

Groeten,
Carlo

ik heb het ook gedaan door de hoeken achter los te draaien en dan de snaar aan de voorkant tussen de trommel en voorwand ertussen te krijgen . dat ging in 40 minuten maar de eerste was moeilijker .....

als de snaar een kapotte kant heeft met een haakje aan de snaar is of het opspanwiel versleten op de lager of de trommel is vastgelopen en dan slijt de snaar door op het motoraandrijfwiel .

de drogers van aeg uit de 80's gingen vlot 16 jaar met de snaar mee , de modellen van de 90's en 00's halen vaak geen 8 jaar door uitdroging van de snaar . dat komt door de hitte van de trommelwand waar deze overloopt.

Die vilt zit vooraan tussen de trommel en 't plastic.
Ik denk dat de trommel er dus uit moet. Ik doe het toch zo, dan kan je meteen vlot aan alles aan om het eens stofvrij te maken en na te kijken.

De riem is ondertussen vervangen.

Voor de vilt had ik prijs gevraagd. Deze kwam echter op 70€ excl BTW! Dus dan maar zonder. Toch voor een toestel van 13jaar oud.

Of is dit zo duur omdat ze een kit verkopen van vilt met plastic gedeelte samen?

Allemaal bedankt,
Carlo

Zijn er service manual op het web te vinden van witgoed?

dat kan wel maar dan heb je het pnc nummer nodig in de deurrand . het vilt met randen is duur ja , maar kun je het vilt niet los vervangen ? dat hebben ze bij de bouwmarkt ook .

Ook wij hebben een AEG Lavathem T 300 afvoerdroger. Al vele jaren.
Maar sinds kort maakt hij een sterk piepend, schurend geluid. Aandrijfriem of de kogellagers? Heeft laten repareren nog zin?

Alvast bedankt voor het advies!

Schuren is zelden de riem. Het aandrijfwiel (op AEG meestal 1) durft wel eens uitslijten en lawaai beginnen maken. Idem voor de ventilator. Het kan ook de trommel zijn die door de vilt heen zit, of de lagers van de motor.
Leg de riem even los, laat terug draaien. Blijft het probleem: motorlagering of ventilator. Ventilator eens demonteren om zeker te zijn. Is het geluid weg: even dat aandrukwiel op speling controleren. En in laatste instantie: heel de boel demonteren en de toestand van de vilt controleren.

de ventilatorschoep achterop de droger wil weleens los raken van de as . om dit te testen is een kwestie van aanzetten en tijdens het geluid de deur openen ineens , loopt het geluid nog een paar sec door is het de schoep , anders meer kans op de snaargeleider die uitgesleten is . de schoep kun je bereiken door de metalen kap achterop los te halen en vaak is die schoep te repareren met een 20mm slangklem ( metalen met schroefje erin ) die zet je over de versleten klem om de as heen . dit probleem komt door de motor die steeds links en rechtsom draait en dat is voor een plastic schoep niks .

de snaargeleider zit langs de motor en moet bij rammelen dan sowiso vervangen worden , dit kan met een schroevendraaier en tang al . kijk meteen of de snaar niet aan het scheuren / uitdrogen is , anders kun je over een maand terug naar de onderdelenhandel