Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Dat zijn buffer elko's (elektrolitische condensatoren). Die dienen voor de afvlakking van de gelijkgerichte voedingspanning uit de transformator. Die dubbele is waarschijnlijk omdat er een positieve en een negatieve spanning afgevlakt dient te worden.
In deze versterker(aan de hand van de foto's) zijn de twee losse elko's DC onttkoppel elko's voor de versterkeruitgangen, en is de "dubbel" de buffer elko voor de gelijkgerichte voedingspanning uit de transformator.
GR
[Bericht gewijzigd door Amateur19 op ]
bedankt voor de snelle reacties..
waarom heeft die ene dubbele aansluitpunten voor de plus? en kan deze vervangen worden voor een met dezelfde waarde maar dan met 2 punten(plus en min)?
de versterker werkt nog goed, maar is al aardig op leeftijd. misschien zou vervangen een goed idee zijn..
als er een elco doorslaat is het waarschijnlijk einde voor de versterker.. toch?
(p.s. ik kan geen bolle elco's ontdekken)
gr,
dj
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Op 30 augustus 2005 19:51:34 schreef KT88:
Hee Richard, hou je nog een beetje audiovragen voor me over?
Ik heb niets meer te doen zo man
Ik merk het hier ook.
Uhh ik ga maar eens even op non-actief.
:)
GRTZZS
Amateur19
Overleden
Op 30 augustus 2005 20:03:17 schreef dj19476:
bedankt voor de snelle reacties..
waarom heeft die ene dubbele aansluitpunten voor de plus? en kan deze vervangen worden voor een met dezelfde waarde maar dan met 2 punten(plus en min)?
de versterker werkt nog goed, maar is al aardig op leeftijd. misschien zou vervangen een goed idee zijn..
als er een elco doorslaat is het waarschijnlijk einde voor de versterker.. toch?
(p.s. ik kan geen bolle elco's ontdekken)gr,
dj
If it ain't broke, don't try to fix it.
:):):):)
Op 30 augustus 2005 20:04:26 schreef Amateur19:
[...]Ik merk het hier ook.
Uhh ik ga maar eens even op non-actief.
GRTZZS
over extremen gesproeken ... 
Op 30 augustus 2005 20:03:17 schreef dj19476:
Dat zijn twee condensatoren in 1 huis, en in de schakeling zijn ze doorverbonden.
Je kunt die dus vervangen door een elco van de dubbele capaciteit en dezelfde spanning (of hoger).
(p.s. ik kan geen bolle elco's ontdekken)
Elco's lopen terug in waarde na een aantal jaren, het kan best zijn dat het nog wel werkt maar dat je de geleidelijke teruggang niet is opgevallen.
Vervangen na 20+ jaar is zeker een optie, en de waarden zoals ze hier zijn gebruikt zijn nu ook weer niet zo gek duur.
Bedenk echter wel dat dit voor alle elco's in de versterker geldt, dus ook voor de diverse koppel- en ontkoppel elco's in de schakeling zelf.
Zolang alles nog goed werkt, zou ik Richard's motto maar aanhouden 
Offtopic:
Op 30 augustus 2005 20:04:26 schreef Amateur19:
Ik merk het hier ook.Uhh ik ga maar eens even op non-actief.
Nou dat hoeft nou ook weer niet he, maar 't is dat ik weinig tot niets van HF en TV afweet, met audio kan ik tenminste nog een beetje meedoen 
Amateur19
Overleden
//OFFTOPIC
Op 30 augustus 2005 20:09:42 schreef Mr Soldeer:
[...]over extremen gesproeken ...
Je kent me toch wel zo langzamerhand.
:):)
Op 30 augustus 2005 20:13:17 schreef KT88:
Offtopic:
Nou dat hoeft nou ook weer niet he, maar 't is dat ik weinig tot niets van HF en TV afweet, met audio kan ik tenminste nog een beetje meedoen
Ik zei ook even.
:):) pas op daar is tie weer. HiHi:):)
//ONTOPIC
Succes, is wel een aardig goeie versterker deze.
GR
Hallo, heeft iemand een schema van deze Sony TA1010 digitaal? Ik ben al een tijdje naar op zoek, omdat mijn versterker kapot is gegaan.
Alvast bedankt,
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Als deze versterker nog goed klinkt gewoon niets aan doen.
Is een heel gaaf ding.
Heb nog spijt dat ik hem ooit heb doorverkocht tesamen met de bijbehorende tuner ST-5600.
Mac.