Ik heb geen IRF510 maar een IRF530, dus alle resultaten met garantie tot de deur. :P

Op 3 oktober 2005 19:06:46 schreef Henry S.:
Ik heb geen IRF510 maar een IRF530, dus alle resultaten met garantie tot de deur. :P

Volgens 't holodeckje maakt die drain capaciteit niet zoveel uit, als je wilt testen graag! :)

Het hangt meer van die 6,25 ohm af, maar ja.

Maak niet veel verschil!
IRF510, 20, 30,
Heb al eerder getikt werkte bij mij uitstekend!

Sorry de 30 heb ik niet getest!

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

KT88 schreef:
Dat die trafo 1:4 is kan kloppen, dat is dan de transformatieverhouding.
De impedantieverhouding is dan 1:16, dus 3.125 : 50.

Nee, dat is vaak een trifilair waarvan een wikkeling koppelwinding is, dus transformatie verhouding 1:2 en derhalve een impedantie verhouding van 1:4.

@Rob Smoorspoeltje gaat, maar dan kan je de weerstand ook vergroten naar 22k.

Ik heb al diverse ontwerpen gezien van zo een eindtrap, vrijwel alle hadden een lage weerstand aan de gate, zie bovenstaand (handgetekend) schema voor een extreem voorbeeld.

Op 3 oktober 2005 19:19:18 schreef Rd12tf:
Nee, dat is vaak een trifilair dus transformatie verhouding 1:2 en derhalve een impedantie verhouding van 1:4.

Aan de ingang.
Ik had het over de uitgang bij een balanstrap met IRFjes, maar dat geldt dus alleen voor klasse A.
Hoe je zoiets uitrekent voor klasse C weet ik niet.

Ik heb al diverse ontwerpen gezien van zo een eindtrap, vrijwel alle hadden een lage weerstand aan de gate, zie bovenstaand (handgetekend) schema voor een extreem voorbeeld.

Lage weerstand OK, maar geen grote capaciteit.
Overigens lijkt die 0.1 uF naar de gate me daar overbodig.

Okee Katee, compromis! De 1 u gaat weg van de ingang en wellicht de 33n in het oog houden, tevens voor verlaging.

Heeft paragraaf 2.3 je kunnen overtuigen van die ~6 ohm? Zelf ben ik nog niet zo zeker ...

Dergelijke trapjes zijn meestal AB of zelfs B.

;)

@Rd12tf

Oke de zener zit nu op de goede plaats nu moeten volgens mij C10 en C2 daar nog aan paralel, zoals ik ook al eerder had opgemerkt.
Verder denk ik dat het ontwerp zo zeker vermogen af zal geven.
Als er weer eens een radiomarkt is zal ik zeker wat spullen gaan kopen om ook eens te gaan experimenteren.

MRF-Technoligy

Op 3 oktober 2005 19:29:58 schreef Rd12tf:
Heeft paragraaf 2.3 je kunnen overtuigen van die ~6 ohm? Zelf ben ik nog niet zo zeker ...

De IRF540 die ik wel in audioversterkers heb gebruikt, heeft in klasse A push-pull een Rout van iets van 2 ohm, zonder tegenkoppeling.
Dat het op hogere frequenties SE op rond de 6 ohm ligt zou heel goed kunnen, maar dan slechts in klasse A.
In B en/of C wordt die vanzelf hoger, omdat er maar een gedeelte van de cycle (positief) wordt gebruikt.
Vergeet ook niet dat ik de dingen vanuit een audioperspectief zie, daar hebben we niet zoveel met trillingskringen :-)

Dergelijke trapjes zijn meestal AB of zelfs B.
;)

Ligt dus maar aan de voorinstelling, ik denk dat je met die pot in het handgetekende schema heel best je SWR af kunt regelen >:-)

Heeft paragraaf 2.3 je kunnen overtuigen van die ~6 ohm? Zelf ben ik nog niet zo zeker....

Dat is dus een push-pull element, en bovendien gelden die waarden bij een voedingsspanning van 50V.
Er zit ook een factor 0.85 in die berekening die wellicht inherent is aan dat device.

Kortom, voor de 510, 520 of 530 kan het nog best afwijken.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Sloeg het nergens op wat ik getikt heb?
Of mag ik niet meer mee doen:'-(

Rob007.

Op 3 oktober 2005 19:42:16 schreef rob007:
Sloeg het nergens op wat ik getikt heb?
Of mag ik niet meer mee doen:'-(

Tuurlijk wel Rob, waar wij moeizame berekeningen maken doe jij het automatisch goed.

Kwestie van "fingerspitzengefuhl" :-)

Op 3 oktober 2005 19:19:18 schreef Rd12tf:
[...]

Nee, dat is vaak een trifilair waarvan een wikkeling koppelwinding is, dus transformatie verhouding 1:2 en derhalve een impedantie verhouding van 1:4.

@Rob Smoorspoeltje gaat, maar dan kan je de weerstand ook vergroten naar 22k.

Niet huilen Rob! Zie, hier heb ik je geantwoord! :)

Ligt dus maar aan de voorinstelling, ik denk dat je met die pot in het handgetekende schema heel best je SWR af kunt regelen

[extra_blond_modus]
Is tie daar dan niet voor????? ;)
[/extra_blond_modus]

Als je mijn argumentatie gevolgd hebt, en dat zou nog kloppen ook, dan zou het je verbazen wat draaien aan die pot voor gevolgen heeft >:-)

Verbazend trouwens in die datasheet hoe lineair dat ding is, en een constant gedrag over een behoorlijk brede band.

MOSFETjes zijn echt net buizen :-)

Op 3 oktober 2005 19:57:50 schreef KT88:
Als je mijn argumentatie gevolgd hebt, en dat zou nog kloppen ook, dan zou het je verbazen wat draaien aan die pot voor gevolgen heeft >:-)

Verbazend trouwens in die datasheet hoe lineair dat ding is, en een constant gedrag over een behoorlijk brede band.

MOSFETjes zijn echt net buizen :-)

De potmeter niet alleen, het ding aansturen geeft dus al een variabele SWR. >:)
Stabiel zijn ze wel, de balanseindtrap heeft al diverse mishandelingen doorstaan: Is uren belast geweest met 8 ohm aan gloeilamp belasting, werd alleen maar kokend heet, 5 minuten zonder belasting ging ook goed.

Ander verhaal is de transistor buffer/driver: Bij de minste misaanpassing gillen als een keukenmeid!

Op 3 oktober 2005 19:35:15 schreef MRF-Technoligy:
@Rd12tf

Oke de zener zit nu op de goede plaats nu moeten volgens mij C10 en C2 daar nog aan paralel, zoals ik ook al eerder had opgemerkt.
Verder denk ik dat het ontwerp zo zeker vermogen af zal geven.
Als er weer eens een radiomarkt is zal ik zeker wat spullen gaan kopen om ook eens te gaan experimenteren.

MRF-Technoligy

Had je net gemist met lezen, ik ben er ondanks de argumenten nog niet helemaal uit (condensator aan koude kant van R1). Dankzij KT heb ik een erg mooie meetzender en zal wat experimenten doen met die condensator versus bandbreedte van de trap, ik ben benieuwd en houd je op de hoogte. :)

hoeveel aansturing is zo'n irf510 of irf530 nu dan eigenlijk nodig??
heb hier namelijk een oscilator van een kleine 100mW

zal ik dan wel vermogen uit zo'n eindtrapje halen

groeten martin

Je kan rekenen op 2 tot 4 watt Martin.

Buffertrapje met een 2N3866 er tussen, dan wordt het leuk ;)

Schema komt er aan, vanaf woensdag heb ik noodgedwongen meer tijd.

@Rd12tf: bout aangezet, nog een bakkie vloeistof erbij en ik ga los.

Op 3 oktober 2005 21:45:40 schreef Henry S.:
Buffertrapje met een 2N3866 er tussen, dan wordt het leuk ;)

Schema komt er aan, vanaf woensdag heb ik noodgedwongen meer tijd.

@Rd12tf: bout aangezet, nog een bakkie vloeistof erbij en ik ga los.

:D Als je maar voorzichtig bent ;)

hoi

oke dan wacht ik tot hier een goed schema komt testaan en die ga ik dan bouwen wel weet ik niet zeker of de uitgang van mijn oscilator 50 ohm is .
is dat erg ??? denk wel he

groeten martin

http://img128.imageshack.us/img128/3936/driver32cv.png

Valt me wat tegen... maar het doel is bereikt.

60Vtt @12V 1,3A opgenomen. 9W output, 15,6W opgenomen.
L4 blijkt belangrijk te zijn: L4 weg en de amplitude zakt naar 30Vtt oftewel 2,25W!
C6 is ook belangrijk maar voor iets heel anders: C6 weg en de amplitude zakt naar 55Vtt (7,6W) maar er ontstaat een heleboel 'ringing' op de toppen van de sinus.

Morgen eens tweaken? ;):P

Ingangscircuit niet megenomen, zal morgen laten zien wat er nu in zit en deze ook eens proberen. Ik stuur in met een 2N3866 met momenteel een aardig heet sterretje :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Henry, hartelijk dank voor de test! :) Ik wacht nog op een bestelling, daarna doe ik ook weer mee!

Het rendement is dus ~58%, is toch niet echt verkeerd? Als die 6,25 ohm Rl voor een fet klopt in klasse AB dan kan je er dus bij 12V:
P=(Vdd)²/2*Rl=144/12,5=11,52 Watt uit halen.

In klasse C (E?) wordt alles weer anders ...

Wat is je ruststroom? En interessant is met hoeveel je instuurt, dan weten we meteen de versterking. Temperatuur van de fet?

Het filter is kritisch voor wat betreft de componenten waarden: C5 en L4 transformeren van 6,25 ohm naar 50 ohm.
Het dubbele pi-filter achter dit aanpassingsnetwerk is dan ook berekend op 50 ohm.
Ga je b.v. C6 aanpassen dan klopt er ook niks meer van het aanpassings netwerk.
Daarom moet je oppassen met trimmers, op maximum vermogen afregelen kan maar op welke frequentie? F? 2F?
C8 is bij jou 1n? Of 2X 470p? Met C9 kan je nog wel wat experimenteren.

Het levert wel een aardige 'tweak-job' op, dus ga gerust je gang!
Het hoofddoel met deze versterker is om deze met standaard componenten te maken. Dus zonder ringkerntjes, in- en uitgangstrafo's.

Hoewel? Door de consternatie over R1 ben ik toch wel benieuwd wat de versterking wordt met een ingangs trafo 50->12.5 ohm. Want een IRF530 heeft bij een Vgs van ca. 3 volt gemiddeld (uitgaande van Id=1,3A) een Qg van 3 nC dus is de totale gate-capaciteit:

C=V/Q=3V/3nC=1 nF. En dat geeft: |Zc|=25 ohm bij 6,3 MHz!

http://img324.imageshack.us/img324/3482/holo1yf.jpg

Aanpassing voor IRF530, hogere Cd.

Doorlaat:
http://img104.imageshack.us/img104/8899/holo27jp.jpg

Binnenkort een hand vol BFY51 van futurlec binnen. Dat moet wel leuk draaien voor die eindtrap met de IRF510 waarvan ik er ook een handvol verwacht binnenkort :) :)

En dan ineens jajaja dan ineens horen jullie hem misschien wel op de band blazen! ;) ;) ;)

Owja ook een tien stuks T-50-2 in bestelling :)

Zo, we gaan naar deel 4 toe!

Da's dus hier.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]