TDA 1524 IC

Ik heb het schema van dit IC gedownload, de componenten besteld en alles geassembleerd.

(bijna) alles werkt, behalve de zg. contourschakeling. Het switchen van deze schakeling levert geen hoorbaar verschil op. Temeer omdat deze ook aan de balans en volume hangt (dus eigenlijk een bypass-schakeling) zou je hoorbaar verschil verwachten. Ik heb alles nagelopen en nagemeten en het lijkt allemaal goed te zijn.

Een ander klein probleempje is dat soms bij een bepaalde stand van de volumeregelaar, soms het linkerkanaal wegvalt. Zodra je het volume iets harder zet, wordt het weer normaal.

Heeft iemand suggesties over deze probleempjes?

bedankt

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

tda1524a

Op vr 22-02-2002 19:14:55 schreef Hugo Welther:
Waar staat dat schema?

je kunt het vinden op deze URL:
http://www.circuitsonline.myweb.nl/datasheets/tda/tda1524a.zip

het staat in het PDF file

Hugo Welther

Moderator

** verplaatst naar audio **

Aangezien je volume en de rest zowel links als rechts met één spanning regelt via het IC, kan het wegvallen van één kanaal alleen in het IC zitten.

Overgens wijzigt de input impedantie met het regelen van het volume volgens de datasheet. Misschien dat daar de oorzaak zit. Hang eens een 4k7 weerstand van de input naar de aarde (bij elk kanaal) dan forceer je een ingangsimpedantie van 4k7.

Wat verwacht je van die contourschakelaar. Het enige wat die doet is de regelspanning van de potmeters op 4,5V begrenzen volgens de datasheet. Je regelbereik wordt dan wat anders. Dit is geen bass-boost o.i.d.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Beste Hugo,

Ik was in de veronderstelling dat de contourschakeling een soort bypass functie had. (zoals CD-direct) bij versterkers.
Ik zal jouw suggestie van de weerstand aan de aarde eens uitproberen.

Alvast bedankt voor de suggesties en het snelle antwoord. TOP !!

Ben

Op za 23-02-2002 00:38:34 schreef Hugo Welther:
** verplaatst naar audio **

Aangezien je volume en de rest zowel links als rechts met één spanning regelt via het IC, kan het wegvallen van één kanaal alleen in het IC zitten.

Overgens wijzigt de input impedantie met het regelen van het volume volgens de datasheet. Misschien dat daar de oorzaak zit. Hang eens een 4k7 weerstand van de input naar de aarde (bij elk kanaal) dan forceer je een ingangsimpedantie van 4k7.

Wat verwacht je van die contourschakelaar. Het enige wat die doet is de regelspanning van de potmeters op 4,5V begrenzen volgens de datasheet. Je regelbereik wordt dan wat anders. Dit is geen bass-boost o.i.d.

het kan ook zijn dat de volume (waarschijne lijk een pot meter) aan de binnen kant vies kan zijn , beschadigd , of op dat bepaald punt een kleine afstand heeft tussen de loper en de weerstand laag.
Bij mijn mixer had ik het probleem dat soms het rechter kanaal weg viel, toen ik de schuif potmeter open maakte zag ik dat er een 100e mm afstand tussen de loper en de weerstand laag zat. Ik heb hem toen een beetje verbogen en hij heeft geen problemen meer. Maarja veel succes en hou ons op de hoogte.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Hugo Welther

Moderator

In dit geval kan dat niet. Het volume wordt met een gelijkspanning geregeld binnen een IC. Tegelijkertijd voor het rechter en linker kanaal.

Overigens wordt in dat IC ook de balans, bass en treble met een gelijkspanning geregeld.

De potmeters zitten dus niet in de signaalweg.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Stefan & Hugo,

Ik wil jullie graag bedanken voor jullie bijdragen.

Fantastisch medium is het toch, een forum, Email & het Internet.

Ben

hey, ik heb die voorversterker ook net gebouwd, maar hij ruist als een gek, is echt hartstikke storend, enig idee waaraan dit kan liggen?

gr. marnix