midden tonenregeling

Beste mensen,

wie weet een schakeling waarmee ik de middentonen kan regelen?

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Hee gerwin,

Als je nu gewoon de eenvoudige toonregeling van deze site neemt, en je schroeft zowel treble als bass terug of, juist bij op, dan regel je toch ook de middentonen ?

High met Henk

Special Member

je moet de bas en high tonen in serie schakelen en het kantelpunt verleggen.

Het is in princiepe een high pass vanav bijvoorbeeld 500 Hz en een low pass vanaf bijvoorbeeld 3000 Hz. Als je dan het signaal wat hier doorheen gaat gewoon met een voorversterkertje versterkt, kun je hiermee dus de middentonen perfect regelen. Alleen de balans van dit signaal t.o.v. de rest van de signalen vereist wat rekenwerk, mar maybe dat het met de schakeling hier op de site wel kan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het liefst wil je voor je trebble regeling een bandfilter, want tonen tot een (ik weet het niet presies hoor) 15 Hz hoor je toch niet, maar die kosten wel veel stroom. dus die filter je liever weg.

Ben zelf bezig om een versterker te bouwen, kijk eerst nog ff rond, en dan het beste wat ik vinden kan kombineren, of verbeteren.

waarom wil je je middentonen eigenlijk regelen??

omdat als je de treble en de bass regelt, je de middentonen niet meer hoeft te regelen, beetje dubbelop lijkt mij !!

High met Henk

Special Member

middentonen wil je kunnen regelen, omdat je ze extra wilt versterken of verzwakken. Dit hangt af van het rendement van de speaker op deze toonhoogte en je eigen smaak.

Maar een bandpass werkt met een high pass en een low pass achter elkaar. De Low pass filtert de lage tonen eruit. De High pass filtert de hoge tonen eruit. Om het dan weer in het hele signaal te integreren gebruikt men een Som versterkertje.

Het geheel is te realiseren met 3 op amp's, een paar weerstanden en een paar C's

Meer is't eigenlijk niet, kijk maar eens naar de tonenregeling hier op de site anders, ik heb het neit gezien, maar verwacht dat hij hetzelfde zal werken, maar misschien maar 1 filter hoog en laag., niet midden. je moet maar even kijken, maar erg moeilijk kanhet nooit zijn.

Houdt er overigens wel rekening meej dat eens omversterker vaak omkeert. Dus misschien moet je nog een inverterende versterker plaatsen voor een beter sound en behoud van je apparatuur.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hugo Welther

Moderator

Is dit wat:
http://engineering.rowan.edu/~brow7784/SophClinicII/STSchem.html

Of deze, is wel een buizen amp maar het principe is het zelfde.
http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/tonecont.htm

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 5 december 2002 20:34:23

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)
Hugo Welther

Moderator

Volgens mij is het regelen van het volume, dus de signaal sterkte, heel iets anders dan het middengebied van je audio-spectrum ophalen of verzwakken.
Dit midden gebied bevind zich tussen de 1kHz en ca. 3kHz.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)
Hugo Welther

Moderator

Op 2 december 2002 20:11:37 schreef GeRwIn:
Beste mensen,

wie weet een schakeling waarmee ik de middentonen kan regelen?

Zie je mailbox voor een 3 voudige toonregeling met op-amps.