Eindversterker opdrijven, mogelijk of niet?

Hallo

Ik maak voor mijn eindwerk in school een MOSFET eindversterker van 2x300W muziekvermogen (155W RMS) bij een belasting van 4 Ohm.
Is het mogelijk om deze te belasen met speakers van 2 Ohm (dus ook dubbel vermogen) maar wat zal ik allemaal moeten veranderen aan de versterker, of is dit wel mogelijk.

dit zijn de dingen die ik denk dat er moeten veranderen:
- Nieuwe trafo met grooter vermogen
- Enkele Elko's met een grotere capaciteit (voor de voeding)
- Betere koeling voor de koelblok

moeten er nog andere dingen veranderen?
ter info:
versterker: http://www.velleman.be/Product.asp?lan=2&id=9193
schema: http://users.pandora.be/cstrike/versterker.gif

dank
yuri

Je zal meer transistoren parallel moeten zetten aan de bestaande, omdat deze anders teveel stroom moeten leveren en dit zuellen ze niet aankunnen. Eeen verdubbeling van het aantal transistoren en stabilisatieweerstanden is dus gewenst. Kijk dan meteen even of je stuur transistor wel zoveel eindtorren aan kan sturen.

Groetjes

Sven

ik weet niet maar een 2 ohm belasting geeft dan 300 w rms ongeveer (in praktijk soms meer geloof ik) da zijn dus wel schattingen hé
maakt er gewoon zo'n 2 en zet ze in brug (300 w rms in 4 ohm dacht ik)
ik werk niet zo graag met weinig ohm.
liefst 8 ohm zelfs
en eh
wa gade doen met 300 w rms ???

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]

Wat is er mee ga doen: Ikzelf ben DJ, wel ja ik ga draaien op fuifen en zo, niet echt speciaal maar ipv hun versterker te gebruiken, of er 1 te huren, wil ik er zelf 1 maken die toch een deftig vermogen kan leveren voor een mooie prijs.

en ik heb nu al 2 modulen gemaakt (169€/stuk) dus nu heb ik 300W (muziekvermogen) in stereo of 600W (muziekvermogen) in brug dan maar dan zit ik weer met een monoblok...
Een deftige installatie heeft toch zeker stereo zound nodig!
en nog 2 zulke modulen maken gaat boven mijn buget, aangezien ik ook nog nieuwe speakers moet kopen...

en voor hoeveel volk gaat ge dan draaien, want met 300W gaat ge nie veel doen met duizend man, ik zelf werk bij een zeer grote dj daar spreken we van kW als ge begrijpt wat ik wil zeggen

Op 7 december 2002 19:16:34 schreef tom v:
en voor hoeveel volk gaat ge dan draaien, want met 300W gaat ge nie veel doen met duizend man, ik zelf werk bij een zeer grote dj daar spreken we van kW als ge begrijpt wat ik wil zeggen

ja ok maar ik denk dat dat eerder voor feestjes gaat zijn voor amper 100 man ofzo
en dan is dat genoeg
maar leert is klappen in rms vermogen want anders lijkt dat allemaal zo veel
ik kan u zeggen voor een klein feestje is 2*155 w rms al redelijk ze
ikzelf gebruik de k4005 (2*gebouwd) dus 2*200 rms in 8 Ohm en heb daar een paar boxen ophangen dus daar komt wel wat uit

Kheb der zelfs al nen kleine PA mé gedaan

mja ik ben ni van plan om in open lucht te draaien want dan hebde inderdaad een zeer groot vermogen nodig, ik doe meer privé fuifen en bv gaan draaien een een cafe of zo...

en ik heb die versterker eenst getest met een speaker van 1000W en die dan es volledig open gezet, daar kwam al heel wat geluid uit maar toch vindt ik het nog te weinig, daarom dat ik vraag als dat mogelijk is een versterker op te drijven, maar zonder aanpassingen te doen aan de print, blijkbaar niet :-(

ik zal misschien dan toch 4 zulke modules maken en ze dan per 2 in brug zetten maar dan ga ik moeten inkorten op mijn speakers, die nochtans goeie waren.

als ge 2*300 w rms kunt geven in een café
dan gaat iedereen daar wijt lopen
trouwens het is beter dat de speakers iets loechter zijn
dan kunde gemakkelijker horen wanneer ge te ver gaat
als uwe versterker gaat clippen speelde die van 1000W ook kapot zenne
da spreekspoel brand door
de regel is.
uw speakers moeten ogeveer even zwaar zijn tot wanneer uwe versterker juist ni clipt
en een beke oppassen wa ge doet dan speelde die niet kapot
dus u speakers moeten geen duizende watts zijn als ge maar 2*300 rms kunt leveren hé

de regel is.
uw speakers moeten ogeveer even zwaar zijn tot wanneer uwe versterker juist ni clipt
en een beke oppassen wa ge doet dan speelde die niet kapot

kunt ge da ook in formule-vorm vertellen?

ben deze topic gewoon es aan het volgen omdat ik ook van plan ben een versterker te bouwen (iets lichter wel)

Op 8 december 2002 15:27:42 schreef sille:

[...]

kunt ge da ook in formule-vorm vertellen?

ben deze topic gewoon es aan het volgen omdat ik ook van plan ben een versterker te bouwen (iets lichter wel)

das uit eigen ondervinding en hangt van versterker af
ge kunt da best is testen denk ik
ge zie da ge het wattage kunt aflezen door een watt meter
dan pakt ge effe heel zware luidsprekers ge leent die effe ofzo
en dan horen wanneer uwen versterker begint te clippen en het wattage aflezen (wel niet te lang hé anders by by speakers hé ;) )
en zien da u speakers rond het wattage zitten

wa voor versterker wilt ge bouwen
kheb die van velleman gebouwt en kben daar content van ze
die geeft amper ruis en da voor 2*200 rms das ni slecht
die heeftf mij in totaal (met behuizing en watmeters enzo bij) een 20000 bef gekost

wat bedoel je precies met clippen? een DC spanning die op de speakers komt of zo?

Op 8 december 2002 20:03:11 schreef Yuri Coudijzer:
wat bedoel je precies met clippen? een DC spanning die op de speakers komt of zo?

Juist en dat vinden vooral de tweeters niet leuk

Op 8 december 2002 21:14:46 schreef MiTcHeLL:

[...]

Juist en dat vinden vooral de tweeters niet leuk

niet alleen de tweeters ze
ook uw subs
het is zo perfect mogelijk oom mé nen 20 watt versterker nen 100 watt sub op te blazen hé
vrij logisch
ge moet maar is een serieus geclipt signaal op de scoop bekijken dan zie je dat men een soort van DC gaat krijgen

btw als je vind dat u geluid niet hard genoeg is kan je bijvoorbeeld luidsprekers pakken met een beter rendement
of 2 8 omige in parallel zetten
of zelfs nog verder
4 luidsprekers van 4 ohm per twee in parallel en dan nog is in serie

let er wel op dat als je in serie en parallel gaat zetten j goede dikke kabels gebruikt tegen verliezen in je kabels en de klank er van af hangt wat voor luidspreker je hebt
weeral is uittesten

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]

nou dan zal ik voor de ZOVEELSTE keer eens zeggen wat clippen is.

Clippen wil zeggen dat de toppen van het signaal worden "afgetopt" als het binnenkomende signaal de maximum capaciteit van de versterker of ander apparaat in het systeem overschreidt. Gedurende de tijd dat het signaal afgetopt is doet de konus van de speaker niet wat die eigenlijk zou moeten doen: op en neer bewegen. Dus in plaats van het produceren van geluid wordt alle energie gebruikt om de spreekspoel op te warmen.
In andere woorden, gedurende de tijd dat het signaal afgetopt is, is de luidspreker alleen maar bezig met het produceren van warmte. Ironisch gezien, hoe efficiënter een speaker is, hoe erger dit probleem is. Bijvoorbeeld een hoorn-tweeter (25 % efficiënt) zet normaal gezien 75% van de input energie om in warmte. Gedurende clippen, moet deze nog eens 25% meer energie omzetten in warmte. Een konus woofer (3 % efficient) zet normaal 97% van de input energie om in warmte. Gedurende clippen, hoeft deze slecht 3 % meer om te zetten in warmte. Nu is het ook begrijpelijk waarom een tweeter veel sneller zal doorbranden dan een woofer

Enne die regel van speaker net zo zwaar als amp...fout !
Ik zal het NOG maar eens vertellen (ik heb maar ff cntr C contr V gedaan, want ik had geen zin om het weer eens helemaal te typen. iig heb ik zelf op mijn eigen subs (b&c 46pzb700, 700Wrms) 1500W staan, en dat kunnen ze goed hebben. zo haal je het optimale uit je speaker.

Hoeveel Watt?
Hoveel Watt kan deze luidspeker hebben? Dat hangt af van de thermische en mechanische belastbaarheid van de drivers en het crossoverpunt (bij passieve luidspekers). Dit is echter niet echt een praktisch antwoord. In de praktijk hangt het af van het soort materiaal (=signaal). Bevat het signaal veel pieken, veel lage of juist hoge frekwenties? De echte vraag die gesteld moet worden is niet wat is de belastbaarheid van de luidspreker. Maar wat is het optimale versterkervermogen voor deze luidspreker?
De vuistregel voor het optimale versterkervermogen is twee keer de RMS belastbaarheid van de luidspreker. Dit is een vuistregel en dus geen strakke eis. Het optimale vermogen ligt tussen de 1.5 en 3 keer de RMS belastbaarheid.
Voorbeeld: een luidspreker heeft een belastbaarheid van 200W RMS. Twee keer deze waarde is 400W. Het optimale versterkervermogen voor deze luidspreker ligt tussen de 300W en 600W. Meer vermogen is overbodig en bij minder vermogen bestaat gevaar van beschadiging van de speakers door clippen.
Verklaring:
De meeste audio signalen hebben hebben pieken die 10 dB (of meer) hoger liggen dan de RMS waarde. Als de versterker zo wordt ingesteld dat hij net niet clipt bij die pieken, dan zal de gemiddelde (RMS) waarde liggen op de helft van de RMS belastbaarheid van de luidspreker. De pieken worden onvervormd weergegeven. De luidspreker zal met gemak de pieken aan kunnen. Bij de bepaling van de RMS belastbaarheid wordt immers gebruik gemaakt van een signaal met pieken van 6 dB boven de RMS waarde.

mja kheb de versterker gisteren es getest op "clippen" en hij doet dat volgens mij niet, kheb een weerstandbox van 1000W/4Ohm op de uitgang aangesloten en dan gekeken met een osciloscoop, ik mocht alles volledig open zetten, het signaal bleef precies gelijk (behalve amplitude dan).
Ik heb zelf geprobeerd van hem te oversturen door een versterkt ingangssignaal er in te steken, dat signaal was versterkt tot 5V (hoger kon ik niet) en het signaal bleef bij wonder nog altijd hetzelfde...

ik heb dan even de weerstandbox omgeschakeld naar 2 Ohm en mijn versterker lag na +/- 30min af, de termische beveiliging heeft de luidspreker (weerstandbox) losgekoppeld.
nu ga je misschien zeggen dat ik zot ben om die weerstand te halveren, maar de versterker is zodanig beveiligd dat je de luidspreker mag kortsluiten, dan valt hij direct uit en is beschadiging van de eindtrap onmogelijk...

Een versterker die niet kan clippen? Dat ben ik nog nooit tegengekomen (en ik draai de laatste jaren met QSC versterkers en dat is genen brol).

Eventjes nog iets over clippen, want er wordt nog iets belangrijks vergeten.

Wanneer een sinus wordt afgeknot (clipping dus), onstaat er een signaal dat de som is van meerdere cosinussen en sinussen, de zogenaamde hogere harmonischen.

Dus als er nu een signaal van 1 kHz overstuurd wordt, onstaan er ook signalen van 2,3, enz kHz. Dit verklaard waarom vaak de tweeters als eerste defect raken.

jah, en daardoor krijg je overmodulatie. oftewel vervorming. in ieder geval kan tot zover ik weet elke amp clippen. maar niet allemaal hebben ze ledjes om het aan te geven. ze gaan dan gewoon vervormen. iig op die amps van mij, alesis matica 900, jbl mpx serie, dynacord s1200, en Ev p3000 zit het allemaal (pro amps dus) op zelfbouw, en hifi kom je dit meestal niet tegen.

Op 12 december 2002 23:57:53 schreef roy_hoeks:
jah, en daardoor krijg je overmodulatie. oftewel vervorming. in ieder geval kan tot zover ik weet elke amp clippen. maar niet allemaal hebben ze ledjes om het aan te geven. ze gaan dan gewoon vervormen. iig op die amps van mij, alesis matica 900, jbl mpx serie, dynacord s1200, en Ev p3000 zit het allemaal (pro amps dus) op zelfbouw, en hifi kom je dit meestal niet tegen.

ge kunt da gemakkelijk zelf maken geloof ik zo'n indicatorke da aangeeft als hij clipt