goeiedag allemaal
eerst ff dit;
ik ben al een tijdje bezig met het uit puzzelen
waarom cd geluid soms "traag" klinkt.
het valt mij op dat mensen vaak dezelde klachten hebben
wat betreft cd geluid.
in car als home audio wordt vaak de oorzaak gezocht
waarom het geluid hard, schel, traag etc klinkt.
vanalles krijgt hiervan de schuld.
goedkope filters, slechte kwaliteit versterker ,of veel gehoord "de kabels zijn niet goed" noem t maar op.
toch raar dat in hetzelde systeem een simpele tuner
dan toch deze problemen niet onder vind....?!
ik denk dat t probleem de afspeel snelheid is van de desbetreffende speler.
door de lagere snelheid verliest t geluid aan
dynamiek ,en gaan frequenties "hard" klinken denk ik.
zet maar s een high end speler op een reatief goedkope versterker met simpele bekabeling.
wat meteen opvalt is de snelheid, de dynamiek en t gemak
van t geluid.
dit zou gelijk verklaren waarom sommige mp3 spelers toch
lekker klinken, hoewel je gewoon dingen uit t geluid mist
door de compressie.
ik weet dat de voeding een grote rol speelt in cd weergave.
menig netfilter heeft dit al bewezen.
ook in de auto is dit goed te horen, slechte accu, slecht geluid.
nu is mijn vraag;
is dit te verhelpen danwel af te stellen aan de
binnenzijde van een cd speler dmv een potmeter of iets dergelijks????
bij voorbaat dank
laterzzzzz
zweetvoetje
Free the whales!
Geen flamewar, wel wat feitjes:
- De afspeelsnelhied van de CD speler ligt vast en wordt bepaald door een kristalgenerator.
Tenzij iemand je heeft gefopt en hiervoor een VFO in de plaats heeft gezet, zal het genoemde fenomeen hieraan NIET te wijten zijn.
- De meeste verschillen zitten (logisch) in het analoge gedeelte, dat is dus de DAC (wijze van conversie), en de analoge outputsectie met laagdoorlaatfilter.
Daarnaast de voeding, layout en ontkoppeling van stoorsignalen zoals tracking- en focusstromen die gesuperponeerd kunnen worden op andere voedingslijnen.
- Men zegt dat loopwerken ook invloed kunnen hebben, technisch gezien zou dit slechts kunnen als er jitter wordt geintroduceerd.
In een test die ik een tijd geleden heb bijgewoond bij Tent-labs is gebleken dat het jitterpercentage wel erg hoog moet liggen wil dit in een blinde test hoorbaar worden.
Ook de zgn. BER (Block Error Rate, het aantal keren dat een leesfout zo groot is dat de speler moet gaan interpoleren) mag schrikbarend hoog zijn voordat het hoorbaar wordt.
Neemt niet weg dat er subjectief verschillen tussen CD spelers aanwezig zijn, maar als iets subjectief "traag" overkomt hoeft dat nog niet een zuiver technische achtergrond te hebben.
Hard en schel zijn inderdaad woorden die vaak terugkomen, dit is dan meestal te wijten aan de opname zelf, alhoewel een goed (en liefst instelbaar) analoog filter hier veel goed kan doen.
Ja, je moet silver serenade interconnects gebruiken, ik verkoop die http://www.bertold.org/highend
en verder zou ik aanraden om een netfilter op te nemen in elk snoer, en op elk apparaat een flesje Brilliant pebles te zetten(verkoop ik ook)
http://thegate.bertold.org:8081/highend/inter.html die eerste geeft echt super geluid, de 2de is goedkoper, maar het geluid is wel merkbaar slechter.
Ook raad ik aan om met een hamer te kloppen op elke radiobuis in de buurt van het systeem en hier een transistor apparaat in de plaats te zetten, stukken beter!
[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]
zweetvoetje
Free the whales!
Het grootste probleem van CD's is de frequentiekarakteristiek die maar tot zo'n 20kHz gaat, terwijl het gehoor van veel (jonge) mensen nog wel een stukje daarboven gaat. Maar van tuners is het spectrum maar zo'n 15kHz breed, dus die zouden dan nog slechter moeten klinken volgens jou.
Staat je High-End hifi tube -amp met een frequentiespectrum tot enkele MHz niet toevallig HF te oscilleren? Dat wil vaak ook tot traag geluid lijden. Door interferentie met de CDspeler-clock krijg je dan 'harde randjes' in je audio-spectrum. (dit omdat de versterking nooit 100% lineair is, en je dus kruismodulatie krijgt)
Op 19 oktober 2005 21:56:06 schreef zweetvoetje:
enkele MHz niet toevallig HF te oscilleren?
Tis geen zendeintrap he!
EDIT: zo gek is het niet ik zie hier een amp voor audio gebruik met een bandbreedte tot 200MHz
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
zweetvoetje
Free the whales!
@bertrix: idd, leuk hè...
Die dingen kunnen gaan oscilleren, en dan klapt de eindtrap eruit, omdat het rendement bij dergelijke frequenties natuurlijk vrij slecht is. Ook werkt dan de thermische beveiliging niet meer, omdat hij in klasse C gaat werken, en de meeste thermische beveiligingen werken daar niet tegen.
Maar ik heb het ook weleens bij een simpel bc547c-ontwerpje gehad, dat ie op een paar MHz begon te genereren. Dergelijke problemen zijn vrij gebruikelijk.
zweetvoetje
Free the whales!
Op 19 oktober 2005 21:58:41 schreef Xenobinol:
Flamewar???Verrek ik kan mijn blik kerosine nergens vinden
Waar zou die gast eigenlijk wonen? 
Ik heb toch al een hekel aan neonazi's (of zou zin naam ook echt hitdolf zijn?)
nog zo'n dure grap: een kabel vervangen door een golfpijp!
gunplexer aan bijde kanten, en omdat het analoog is heb je zogezegt geen kwalitietsverlies, Golden Sound verkoopt het (1200euro/m, en 700 euro per kant)
zweetvoetje
Free the whales!
Golfpijp? Dat is toch pertinent onmogelijk op dergelijke golflengtes? (of je krijgt golfpijpen met een dikte van enkele duizenden kilometers, en dan is 1200 euro nog best goedkoop te noemen)
Met een golfpijp stuur je je vermogen van de ene trap naar de volgende via een koperen 'pijp'? Dit omdat draden op dergelijke frequenties tevel zelfinductie hebben.
[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op ]
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Ik leg mijn 'interlinks' altijd in een spiraalvorm in een ronde golfpijp (vierkante of rechthoekig pijp zorgt voor kwantiseringsruis en 'verdigitaliseert' het geluid te veel).
Dit zorgt ervoor dat er een perfect lineaire gelijkloop ontstaat voor alle frequenties, het effect dat hoge tonen worden afgeremt t.o.v. de lage tonen wordt hiermee virtueel geëlimineert, echt waar 
Xenobinol
Op 19 oktober 2005 22:55:32 schreef zweetvoetje:
ah, dus dat doe ik fout: [afbeelding]
Ja.... zo raken al je frequenties helemaal in de war..... of erger, stel dat er ergens een knoop in de kabel zit.
Dan passen alleen de allerkleinste electronen er maar door heen.
De obese electronen gaan dan op een kluitje zitten en als je niet oppast kan de kabel daar zelfs opzwellen.
In het ergste geval zal de druk zo hoog oplopen dat de obese elektronen ineens doorschieten.
Dit kan fataal zijn voor de ingangsversterkers, dus je bent gewaarschuwt bij deze.
Misschien heeft TS hier ook wel ervaring mee?
Kom op verlicht ons ook eens met je ervaringen, wat denk je zelf dat het probleem kan zijn?
Vergeet ook niet de interlinks regelmatig om te keren, anders staan de elektronen gepolariseerd een kant op.
BTW het hebt de source van het audio signaal toch wel hoger staan dan de versterkers. Elektronen stromen nu eenmaal slecht omhoog.
klein is fijn
Moderator
En natuurlijk de electronen wel naar beneden laten stromen, ze gaan niet graag omhoog. (/edit, was Hugo ook al achter.
)
Is er eigenlijk nog verschil tussen linksdraaiende en rechtsdraaiende kabelspiralen? 
zweetvoetje
Free the whales!
@xeno: opstoppingen zijn meestal niet het grootste gevaar, doordat een electron een snelheid heeft, kan dit niet zomaar afgeremd worden in een knoop. Komt het een knoop tegen, dan krijg je last van de zogenaamde 'backbounce'. Dit kan je je eindtrap kosten, daar een deel van het signaal direct wordt teruggevoerd in het tegenkoppelingscircuit. (het gaat namelijk meestal niet direct de eindtrap in, want dan moet het teveel 'stroomopwaarts'. Het pakt voor het grooste deel de weg van de minste weerstand, en dat is de tegenkoppeling. Al het gebacbouncede signaal komt dus meteen in de stuurtrap terecht, die je hiermee kan opblazen.
Een ander geval is als er twee knopen in een verschillende richting in liggen. (de één links over rechts, de ander rechts over links). Dan krijg je bacbounce twee kanten op, want de electronen worden steeds heen en weer gestuiterd. In extreme gevallen kan dit leiden tot het smelten van de draad. Maar meestal loopt er alleen een veel te grote stroom door dat deel van de kabel. Het stuk kabel genereert dus sterke magneetvelden, die de kabels die in de buurt liggen kunnen beïnvloeden. Dit leid natuurlijk tot ongewenste terugkoppeling.
Xenobinol
Op 19 oktober 2005 23:09:23 schreef Hugo Welther:
Vergeet ook niet de interlinks regelmatig om te keren, anders staan de elektronen gepolariseerd een kant op.
Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan..
Dus jij weet zeker dat dit een significante verbetering van het geluid oplevert?
Ik ga het zeker even uitproberen hier en laat nog wel weten wat mijn bevindingen zijn, zeer interessante tip.
Op 19 oktober 2005 23:20:08 schreef Xenobinol:
[...]Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan..
Dus jij weet zeker dat dit een significante verbetering van het geluid oplevert?
Ik ga het zeker even uitproberen hier en laat nog wel weten wat mijn bevindingen zijn, zeer interessante tip.
Zeker wel, het geluid wordt minder eenzijdig en ruimer van klank.
Ontladen en herpolariseren van de interlinks geeft een significante verbetering in de open en ruimtelijke weergave van het geluidsbeeld waardoor de elektronen weer vrij kunnen bewegen.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 19 oktober 2005 21:38:03 schreef gouwedraadje:
zet maar s een high end speler op een reatief goedkope versterker met simpele bekabeling.
wat meteen opvalt is de snelheid, de dynamiek en t gemak
van t geluid.
Wat mij vooral opvalt, is de snelheid en 't gemak waarmee de bankrekeningen van mensen zoals u maximaal belast worden, omdat uw oren geen neurale interlink hebben met uw gezonde verstand.
[off topic]
Een topic als deze is gewoon puur genieten.
Daar heb ik geen muziek meer bij nodig! 
[/off topic]
Op 19 oktober 2005 23:09:23 schreef Hugo Welther:
BTW het hebt de source van het audio signaal toch wel hoger staan dan de versterkers. Elektronen stromen nu eenmaal slecht omhoog.
Ik heb vroeger altijd geleerd dat electronen altijd van min naar plus willen stromen. In dit geval dus omhoog. Dus eigenlijk is het zo dat als je een versterker op een paar boxen aansluit, dat de boxen een stroom elektronen veroorzaken naar de versterker toe, dus dat de boxen eigenlijk de functie van bron overnemen, en de versterker de rol van de box overneemt. Onderweg van de box naar de versterker komen de elektronen andere elektronen tegen die de andere kant op stromen als gevolg van de zwartekracht. Hier geldt dan het recht van de sterkste. Nu het uitvechten van deze veldslag zal het zo zijn dat het moraal van de winnende elektronen is gedaald en dit is terug te horen in de geluidskwaliteit.
Hmm klinkt allemaal geloofwaardig, maar ergens zit er een fout in de redenatie denk ik...
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Ah, de bekende electronen die niet omhoog willen stromen.
Ik heb eens iemand op de 17e etage wijsgemaakt dat haar internetverbinding problemen opleverde, omdat de router beneden de packets niet hard genoeg de kabel in schoot en ze derhalve de bovenste etage soms niet haalden... Klonk blijkbaar ook plausibel.
Het mooie is dat het met losse electronen strict genomen nog waar is ook; (negatieve) statische ontladingen gaan gemakkelijker naar beneden dan omhoog (scheelt weinig, maar is te onderbouwen). Zodra ze echter heen en terug lopen door 2 aders denk ik niet dat het stand gaat houden...