Regelversterker

hoi,
ik heb de regelversterker van de site (1,5 V LED flitser) gebouwd en ben daar wel tevreden mee. Ik heb wel de tda1524a gebruikt. alleen wanneer ik de treble verhoog komt er vanaf de helft heel veel storing op. net als of je radio op am veel storing opneemt.
weet iemand hoe ik dit kan verhelpen, of waar dit aan zou kunne liggen, want dit is nogal vervelend.
alvast bedankt

ik heb geen weerstanden tussen de loper van de pot en het ic gebruikt. zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?
ik het het nog niet op een degelijke manier kunnen testen, maar ik heb het gevoel dat wanneer ik de pot meter gans uitdraai dat alles iets te veel verterkt word (bass en treble)
------------
Alle problemen zijn opgelost nu, behalve...
Wanneer ik aan het volume draai, zie ik op mijn scoop dat hij de spanning te veel versterkt wanneer ik het volume luider plaats. Ik zie dat de spanningen bij -5 en +5V afgekapt worden (voeding 0 en 12V). ik vind nergens in de datasheet iets terug over terugkoppeling of zo.
zou het kunnen zijn dat mijn ingangssignaal te sterk is? (gewone aux uitgang van mijn pc op normaal volume zoals mijn speakers gebruiken)

alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door sille op woensdag 11 december 2002 00:53:30

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be
High met Henk

Special Member

zou het niet kunnen zijn dat dit IC met een positieve en negatieve spanning gevoed moet worden? Net zoals met op-amps?

Ik weet het niet, maar vindt het in het schema op deze site ook vaag, want daar staat + 9 -- 16V en -, maar geen warde bij deze - is dit een GND??

ik heb er geen datasheets bijgezocht, maar vondt het gewoon zo al vreemd.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 december 2002 11:06:20 schreef High met henk:
zou het niet kunnen zijn dat dit IC met een positieve en negatieve spanning gevoed moet worden? Net zoals met op-amps?

Ik heb de datasheet nog es overlopen, en vind nergens iets terug over een negatieve voedingspanning. Daar zal het dus niet aan liggen.
Hij werkt heel goed hoor nu, maar alleen kan ik maar 1/3de van het volume gebruiken omdat hij dan al een uitgangssignaal heeft van ongeveer 10V ptp, veel te groot dus. als ik het volume hoger zet word de uitgang toch alleen maar afgekapt....

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be
High met Henk

Special Member

maar je geluidssignaal is toch positiev zowel als negatief?

Is toch bij een constante frequentie met eens inus gewoon bijv. +3v en -3 V. Dat moet dit IC toch ok aan kunnen?

Hij kan nooit onder zijn eigen spanningsnivaue's werken, hetzij er een verlager in zit ofzoiets (weet niet hoe je het moet noemen) Maar dat hij bijv 10 V en gnd omzet naar
5 V en - 5 V??
Of dat hij de spaning omkoppel naat +10 V en - 10 V een spanningsverdubbelaar.

Dit moet toch wel, anders kan het toch nooit werken???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 december 2002 10:06:25 schreef High met henk:
maar je geluidssignaal is toch positiev zowel als negatief?

Dat word heel simpel opgelost door een koppeling temaken met condensatoren. Intern werkt het IC op de halve voedingsspanning, en aan de ingang staat die ook. als je op 12V werkt staat er dus altijd (door een weerstandsdeling) 6V. Als je aan de ingang nu een AC signaal aanlegt, dan zal de condensator er voor zorgen dat het DC nivau niet doorgegeven wordt. Aan de ingang komt dan een AC signaal 'gesuperponeerd' op 6V.
Bij een basisschakeling zoals de GES,GBS en de emitervolger bij de transistoren werken toch op dezelfde manier om een AC signaal te versterkern?!
Wordt toch héél veel toegepast bij schakelingen alleen een positive voeding.

vb:Microfoonvoorversterkerhier wordt dit ook toegepast.

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be
High met Henk

Special Member

aha, je krikt toch gewoon de signaal spanning op dus. I get the point, kan ook idd.
Blijft hij altijd boven. de GNd klopt, niet genoemd, maar ken het systeem wel, zo werken eindtrappen ook idd.

Maar ik zie nog dat je het volume luider zet: WAAR doe je dit?
Op de PC??
Ik heb ervaringen met met name creative, dat deze gewoon heel kut reageren als er andere voorversterkers in de buurt zij. Vanaf de AWE64 begon hij bij mij ook zo vaag te doen. de hele PCI serie incl. de LIVE serie klinken gewoon zwar bagger als er voorversterkers achter hangen.
die dingen klinken alleen leuk als je er dito kwaliteit PC speakers aan heb hangen. ook zwar bagger.

Maar wil je er een goede eindtrap achter hangen, gaat het goed fout.
Wordt je niet vrolijk van, nu geodkoop on-board ding en klinkt super.

Snapte dit ook nooit

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???