enig idee wat er maandag met die spijkerzekering gebeurt?
Helemaal niets die zijn ze allang weer vergeten.

Als je een beetje draaibank hebt, kun je van een stuk messing een hele mooie zekering draaien!

Maar wat dat Alufolie betreft... Zo ben ik die eens in Almere tegen gekomen. (bouwmeesterbuurt, voor de kenners) Daar had de man des huizes (niet geheel overbodige info: het was een gezin waarvan de man uit geloofsvizie de baas is in huis en is hij er niet, heeft zijn oudste zoon (2á3 jaar. I shit you not, People!!) het min of meer voor het zeggen)
Daar moest ik een WCD plaatsen in de meterkast en uiteraard moet je daar de spanning even voor loshalen. Het was dat ik die folie zag zitten, anders had ik het niet eens door gehad. Maar dat heb ik geweigerd.
Ooit een probleem? Dan heb ik het gedaan.
Moeders wilde geen enkele verantwoording nemen en zoonlief deed niets anders dan mij ongestraft over de tenen rijden. (uit enig respect wil ik nog wel eens mijn schoenen uitdoen in zulk een huishouding).

Toedeledokie, ik ga maar weer eens.
Daar wil ik geen enkele soris om hebben!

Op 6 november 2005 13:02:12 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Dan slaan ze toch uit hoor... alleen blijft het knopje omhoog

Uit ervaring meegemaakt dat dat niét zo was. Was ergens bij een muziekdag, dat de hoogvermogenskoffiezetapparaten op de zelfde (te kleine) groep stonden als de complete PA installatie.

Op diezelfde dag trouwens ook een electroblunder gezien: gitarist die wel even een parretje 64 verplaatst: kreeg een optater en begon als een kefhondje over het podiom over te stuiteren. Bleek het bekende faseverschil en dergelijke te zijn...

Op 6 november 2005 13:06:06 schreef elmowww:
[...]
Uit ervaring meegemaakt dat dat niét zo was. Was ergens bij een muziekdag, dat de hoogvermogenskoffiezetapparaten op de zelfde (te kleine) groep stonden als de complete PA installatie.

Op diezelfde dag trouwens ook een electroblunder gezien: gitarist die wel even een parretje 64 verplaatst: kreeg een optater en begon als een kefhondje over het podiom over te stuiteren. Bleek het bekende faseverschil en dergelijke te zijn...

Heeft hij het niet over een automatische zekering dan? Als er kortsluiting is krijg ik met de beste wil van de wereld die zekering niet meer aan hoor, je kan het knopje wel omhoog bewegen maar doet onmiddellijk klik, ben jij de enige die de schakelaar naar boven houdt...

quote:
Op 4 november 2005 21:42:11 schreef DIY:
Toen ik een jaar of 12 was snapte ik spanning en stroom nog niet zo goed..
Met m'n eerste multimeter de netspanning meten en concluderen dat het echt 220V is. Wow!
Toen wilde ik weten hoeveel stroom er in het stopcontact zat. Dus multimeter op stroommeting ingesteld en meten maar...

pang! ?

een ne555 schijnt ook vuurwerk te kunnen genereren.

nooit geprobeert overigens. ik blaas aleen defecte dingen op, en die dingen zijn niet stuk te krijgen (kortgesloten uitgang overleven ze zelfs, word alleen warm...)

en ledjes op 230 gaat ook lekker.
vooral in een looplicht met ssr's
een knal een flits en een paar pootjes ipv een ledje

Nog maar een ongevalletje om dit topic leuk te houden.
Ik moest samen met een klasgenoot de temperatuur en de stroom van een NTC meten. Hij werd flink heet en ik wil dus even met me vingers voelen hoe heet het ding werdt (leraar was heeeel zuinig op zijn spullen. Kapot=kwade leraar).
Draaid die klasgenoot ineens de spanning omhoog, en ik zie een wit rookwolkje tussen mijn vingers omhoog schieten.
Gevolg, Brandwondje op twee vingers.

(klasgenoot post op dit forum soms als PUC)

op school hebben wij van die schakelborden. dan heb je een IC in een extra grote behuizing e.d. zodat je die er in kan steken en dan daar weer snoertjes bijin kan stoppen e.d. die dingen zijn redelijk aan de prijs (ing. voeding en nog veel meer andere rommel (die je nooit gebruikt). maar de voeding zit apart in de behuizing en moet nog worden verbonden door 2 snoertjes. nu was de voeding kapot. dus wij dachten, kom daar staat toch nog een regelbare labvoeding die kan ook best als voeding dienen. dus hup, snoertjes erin. waren we dus eerst vergeten de stroombegrenzing op de voedding vlink terug te draaien (sommige lui zetten die helemaal open als ze weggaan). gevolg: wij zien op het display de stroom maar blijven stijgen totdat we bedachten dat dat niet de beodling was(tja, we waren daar nog maar 2 week en hadden dus niet echt veel ervaring oid) toen we ook nog de zekering zagen opgloeien trokken we maar de stekkertjes er vlug uit.... gind net goed.... (en dat is dus je eerste praktijk les...)

Op 7 november 2005 12:49:51 schreef MAH:
op school hebben wij van die schakelborden. dan heb je een IC in een extra grote behuizing e.d. zodat je die er in kan steken en dan daar weer snoertjes bijin kan stoppen e.d. die dingen zijn redelijk aan de prijs (ing. voeding en nog veel meer andere rommel (die je nooit gebruikt). maar de voeding zit apart in de behuizing en moet nog worden verbonden door 2 snoertjes. nu was de voeding kapot. dus wij dachten, kom daar staat toch nog een regelbare labvoeding die kan ook best als voeding dienen. dus hup, snoertjes erin. waren we dus eerst vergeten de stroombegrenzing op de voedding vlink terug te draaien (sommige lui zetten die helemaal open als ze weggaan). gevolg: wij zien op het display de stroom maar blijven stijgen totdat we bedachten dat dat niet de beodling was(tja, we waren daar nog maar 2 week en hadden dus niet echt veel ervaring oid) toen we ook nog de zekering zagen opgloeien trokken we maar de stekkertjes er vlug uit.... gind net goed.... (en dat is dus je eerste praktijk les...)

te hoge spanning? Stroombegrenzing die op maximum staat kan geen kwaad! (al is het 300A)

Of mts-plus op onze school zit???
Puc

Als je goed bij zijn adres kijkt zie je dat hij hier niet in de buurt woont.
Hoe kan hij dan op onze school zitten??

DOM

[Bericht gewijzigd door Dipswitch op ]

Met de ene hand het chassis van een werkende TV vasthouden terwijl je met de andere hand de antennestekker van het centraal antenne systeem erin stopt (scheidingstrafo's zijn voor beginners).
Nog veel pijnlijker:
Met de ene hand een printplaat (voor automatische deuropener) vasthouden zodat de soldeerpinnetjes goed in je hand prikken en dan met de andere hand voelen of die triac al heet wordt. Ik was gelukkig nog wel in staat om de schakeling los te laten. Moest wel even bijkomen op de bank.
Vroeger op school zitten spelen met van die banaanstekkerbusjes (die kun je loschroeven en dan een draad erachter klemmen enzo) op zo'n bord dat aan de muur hangt, denkende dat dat zeker wel laagspanning zou zijn. Opeens een enorme optater van de ene vinger naar de andere, heb ik nog weken gevoeld. Later bleek er ook R,S,T bij die aansluitingen te staan.

Op 7 november 2005 12:53:04 schreef Bertrix:
te hoge spanning? Stroombegrenzing die op maximum staat kan geen kwaad! (al is het 300A)

de spanning was wel goed. die kan je al goed zetten voordat je hem aansluit. maar dan zal hij binnenin ook niet helemaal goed meer zijn geweest. want toen we hem hadden terug gedraaid tot 50mA deedd hij het wel goed...

Op 8 november 2005 10:43:49 schreef Jan klaasen:
em, weller boutjes zijn er ook in 80 watt. nodig voor lood-vrij solderen

Kan het niet met een 50W bout?

Das wel een spectaculaire actie met zon bovenleiding... al zul je op zich de eerste niet zijn die zoiets eraf rijdt met een of ander hoog vehikel.

Ik heb wel eens gehoord dat het verstandig is om na blikseminslag of contact met een hoogspanningsleiding vestandig is de wagen te ontladen door rustig tegen een paaltje/boompje etc te rijden - geen idee of het echt helpt.

Als je door de bliksem bent getroffen denk ik niet dat je nog veel kunt doen ...Dat zijn vele 1000en Volts

Op 8 november 2005 10:19:39 schreef MAH:
**** wat moet je nou ook met een 80 watt soldeerbout? dakgoten solderen ofzo?

[...]
stond jij op hem of stond hij in jou?

kubus solderen. pff. ik heb dat niet bij mezelf gedaan dat was ne kamerraad van mijn. Ik pak mijn kubus van tafel. Hij wou zijne soldeerbout pakken om op te ruimen. rats door mijn gezicht. De volgende parktijk les hij wou zijn hand op de tafel leggen om op te leunen maar hij legde het op zijne soldeerbout. Gans zijn hand palm onder de blaren. Zoete wraak.

RT

Op 9 november 2005 00:50:42 schreef Ben_:
Ik heb wel eens gehoord dat het verstandig is om na blikseminslag of contact met een hoogspanningsleiding vestandig is de wagen te ontladen door rustig tegen een paaltje/boompje etc te rijden - geen idee of het echt helpt.

je bent dat electrisch geladen. het condensator idee. veel oppervlakte waar electronen opgeduuwd kunnen zijn. behalve dat het ook wel wegtekt als je gewoon rijd(door vocht in de lucht) kan je ook een metalen paaltje nemen. let wel op dat je dat dan niet met je kunststof bumper doet ;)

Op 8 november 2005 10:43:49 schreef Jan klaasen:
em, weller boutjes zijn er ook in 80 watt. nodig voor lood-vrij solderen

BULLSHIT. vermogen heeft niks te maken met llodvrij. allen je temperatuur gaat van 183 naar 213. vermogen heeft daar NIKS mee te maken.

Op 9 november 2005 23:23:47 schreef jossie14:
[...]
Stroomvebruik, dissipatie:D

Hoe groter het vermogen van de bout , hoe sneller hij iets kan opwarmen. maar vermogen heeft niks met eindtemperatuur te maken.
zelfs met een 15 watt boutje kan je 213 graden bereiken als je maar lang genoeg wacht en het te solderen lichaam de warmte niet rapper afvoert dan de bout ze kan aanvoeren.

voor gewoon electronica gebruik is een 45 .. 50 watt bout meeeeeer dan voldoende. je kan daar makkelijke dikke draden mee solderen en zo een bout heeft genoeg kick om een verbinding snel genoeg warm te stoken zodat de ganse cyclus zo kort mogelijk is ( opwarmen , solderen afkoelen ). componenten kunnen slecht tegen de hitte van een bout. dus hoe sneller e ze op temperatuur krijgt hoe beter. de afkeoltijd kan je niet inkorten zonder er een ventilator op te zetten. en de effectieve tijd dat je tin vloeibaar is is maar halve seconde meestal. dus het opwarmen is de doorslaggevende factor. vooral bij kleine componentjes is dat van belang. een chip 10 seconden stoken op 180 graden is slechter dan 2 seconden op 220 graden.

de meeste bouten voor fijn werk zijn dikwijls 80 watt. kwestie van zo snel mogelijk de las te leggen zonder de rest van het component lichaam op te
de thermische constante van de poot is veel lager dan die van het lichaam. die constante is gedeinieerd als graden per seconde. bij een trage bout kan het langer duren dan de thermische constante dus warmt het lichaam mee. bij een straffere bout is die poot al gloeiend heeft voordat het lichaam tijd gekregen heeft mee te warmen ... hmm tis nogal ene verhakkelde uitleg. moet een nadenken hoe ik het beter kan uitleggen.

Wat denk je van een wissel?
Daar kruisen de beide rails elkaar ook niet over een stukje kunststof.

En wat zou het nut ervan zijn?

Op 9 Nv schreef free_electron

als je op een overweg met je auto stilvalt kan je het sein voor de trein op rood laten springen door de rails kort te sluiten met bijvoorbeeld een startkabel.

Ik denk het niet . Sporen worden dikwijls door regen water kortgesloten ,dan moest het licht dikwijls op rood staan
Regen is wel geen goede geleider zoals koper draad , maar er zal wel een zeker electrisch contact zijn

inderdaad. nu ik er goed over nadenk . kan dat verhaal bijna niet waar zijn. tzal wel bij Marklin treinekes geweest zijn zekerst ...

Op 10 november 2005 00:05:29 schreef Ben_:
Mocht je auto er ooit mee stoppen midden op een spoor: Zet hem in de 1 of achteruit, koppeling omhoog en starten maar. Heel hard gaat het niet, maar je komt er met gemak tientallen meters mee weg als het echt moet.

Zo kun je ook nog gewoon rijden met een defecte koppeling, meerdere malen gedaan vroeger :-)
Starten in zijn 1 en meteen wegrijden, dubbelklutsen naar 2 enzo verder.
Afremmen voor een stoplicht, gas los, in z'n vrij en motor uit.
Niet te lang doen, slecht voor de bak (en startmotor)..........

Maarre, wat nu te doen als je een automaat hebt?
Dan maar uitstappen en hard wegrennen?

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Volgens mij klopt het zeker, want als ze aan het werk zijn op het spoor sluiten ze ook altijd met een stang de rails kort. Maarre, wat maakt het uit? Gewoon doen, je hebt toch niets te verliezen.

Ik denk overgens niet dat je zo'n zware Amerikaanse bak van een overweg krijgt met een startmotor...
Maar in Amerika zal wel geen treinbeveiling zijn, oja, wel, maar die detecteerd railsbreuken. Neem dus altijd een accuslijptol mee als je veilig wil rijden! :9

Dat "klein onschuldig koperdraadje" op de rails laten vallen werkte vroeger altijd goed hoor. Hier in driehuis loopt een oude verlaten spoorweg, daar was ook een overweg over. Daar heeft nog enkele tijd spanning op gestaan, maar deze hebben ze er toch vrij snel afgehaald. Er lag ieder uur weer een metalen staaf op de rails en daardoor stond er een kilometer lange file voor de gesloten bomen. :D

Maar ach, daar heb je eigenlijk weinig aan als je vaststaat met je auto op de overweg, behalve dat je iedereen valse hoop geeft. :) >:) :D :D :D

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op ]

Ik zie het al in de krant maandag:

dit weekeind misterieuze storingen door verbonden treinrails in nederland.
Op meer dan 100 plaatsen in nederland is het treinverkeerd ontregeld. bla bla bla
De aanslag lijkt aan stoken op een internet forum en geinspireerd door een in de vs verblijvende belg. In nederland zijn diverse leden van het forum opgepakt en de eigenaar van de website word ondervraagd. aan de vs is om uitlevering gevraagd van de aanstichter Free E.

minister donner vraagt zich af of er geen verbod op internet forums moet komen. dit is een te makkelijke plek om misdrijven annoniem te beramen