Wounded in Action

Dit topic is gesloten

Op 6 november 2005 13:10:55 schreef klein is fijn:
[...]
Nope, en das eigenlijk maar goed ook, want anders krijg je ze bijna nooit meer ingeschakeld. Als je hem er weer ingooid wil ie eigenlijk altijd meteen weer uit. Waarom? Geen idee, maar niet door kortsluiting iig.

Als je dan het hendeltje weer loslaat klikt dat terug vast en kan je hem weer aanzetten...

Anoniem

Op 6 november 2005 01:12:38 schreef Ben_:
[...]

En variatietip: een doorgeslagen smeltpatroon inpakken in alufolie en terugplaatsen. Geloof dat ze dat aluminium vnl in suriname maken, en traag doorslaan doet het in ieder geval ;)

Aluminium? Ik dacht dat het belangrijkste exportproduct van Suriname naar Nederland Hallucinium was :-).

Op 6 november 2005 17:42:12 schreef grotedikken:
[...]
Aluminium? Ik dacht dat het belangrijkste exportproduct van Suriname naar Nederland Hallucinium was :-).

Dat spul noet toch ergens in verpakt worden GD, dat Wéét je toch? :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

quote:
Op 4 november 2005 21:42:11 schreef DIY:
Toen ik een jaar of 12 was snapte ik spanning en stroom nog niet zo goed..
Met m'n eerste multimeter de netspanning meten en concluderen dat het echt 220V is. Wow!
Toen wilde ik weten hoeveel stroom er in het stopcontact zat. Dus multimeter op stroommeting ingesteld en meten maar...

pang! ?

een ne555 schijnt ook vuurwerk te kunnen genereren.

nooit geprobeert overigens. ik blaas aleen defecte dingen op, en die dingen zijn niet stuk te krijgen (kortgesloten uitgang overleven ze zelfs, word alleen warm...)

en ledjes op 230 gaat ook lekker.
vooral in een looplicht met ssr's
een knal een flits en een paar pootjes ipv een ledje

Life is waiting!

Op 5 november 2005 23:19:06 schreef Jan klaasen:
[...]
`
ik haal mijn stoppen altijd bij de super.... vreemd

Ja, maar als je dat spul niet verkoopt bestel je ze ook niet meer.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Een door overbelasting uitgeschakelde automaat, kan soms door de warmte (bi metaal) niet direct ingeschakeld worden. Dit geld volgens mij niet voor alle typen, maar ik meen dat het toch wel mogelijk is

elmowww

Golden Member

Als klein jongetje de meest simpele test doen of een spijker ook stroom geleidt...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Sine

Moderator

Klopt inderdaad, een automaat kun je ( en mag je niet kunnen ) ophouden door het handeltje omhoog te houden, hij schakelt dan gewoon uit, bij aardlekkers het zelfde trouwens.

Nog maar een ongevalletje om dit topic leuk te houden.
Ik moest samen met een klasgenoot de temperatuur en de stroom van een NTC meten. Hij werd flink heet en ik wil dus even met me vingers voelen hoe heet het ding werdt (leraar was heeeel zuinig op zijn spullen. Kapot=kwade leraar).
Draaid die klasgenoot ineens de spanning omhoog, en ik zie een wit rookwolkje tussen mijn vingers omhoog schieten.
Gevolg, Brandwondje op twee vingers.

(klasgenoot post op dit forum soms als PUC)

beter één led in de hand, dan tien de lucht in. homepage

op school hebben wij van die schakelborden. dan heb je een IC in een extra grote behuizing e.d. zodat je die er in kan steken en dan daar weer snoertjes bijin kan stoppen e.d. die dingen zijn redelijk aan de prijs (ing. voeding en nog veel meer andere rommel (die je nooit gebruikt). maar de voeding zit apart in de behuizing en moet nog worden verbonden door 2 snoertjes. nu was de voeding kapot. dus wij dachten, kom daar staat toch nog een regelbare labvoeding die kan ook best als voeding dienen. dus hup, snoertjes erin. waren we dus eerst vergeten de stroombegrenzing op de voedding vlink terug te draaien (sommige lui zetten die helemaal open als ze weggaan). gevolg: wij zien op het display de stroom maar blijven stijgen totdat we bedachten dat dat niet de beodling was(tja, we waren daar nog maar 2 week en hadden dus niet echt veel ervaring oid) toen we ook nog de zekering zagen opgloeien trokken we maar de stekkertjes er vlug uit.... gind net goed.... (en dat is dus je eerste praktijk les...)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 7 november 2005 12:49:51 schreef MAH:
op school hebben wij van die schakelborden. dan heb je een IC in een extra grote behuizing e.d. zodat je die er in kan steken en dan daar weer snoertjes bijin kan stoppen e.d. die dingen zijn redelijk aan de prijs (ing. voeding en nog veel meer andere rommel (die je nooit gebruikt). maar de voeding zit apart in de behuizing en moet nog worden verbonden door 2 snoertjes. nu was de voeding kapot. dus wij dachten, kom daar staat toch nog een regelbare labvoeding die kan ook best als voeding dienen. dus hup, snoertjes erin. waren we dus eerst vergeten de stroombegrenzing op de voedding vlink terug te draaien (sommige lui zetten die helemaal open als ze weggaan). gevolg: wij zien op het display de stroom maar blijven stijgen totdat we bedachten dat dat niet de beodling was(tja, we waren daar nog maar 2 week en hadden dus niet echt veel ervaring oid) toen we ook nog de zekering zagen opgloeien trokken we maar de stekkertjes er vlug uit.... gind net goed.... (en dat is dus je eerste praktijk les...)

te hoge spanning? Stroombegrenzing die op maximum staat kan geen kwaad! (al is het 300A)

Op 6 november 2005 22:38:02 schreef mts plus:
[...]

hoi mts+ welke school zit jij? als je in beverwijk zit zeg het dan ff misschien ken ik je dan

thats wat you get for mesing with me

Op 7 november 2005 13:07:55 schreef puc:
[...]

ps ik ben noii orzaak van problemen dus luister maar niet naar hem

thats wat you get for mesing with me

Deze bedoel ik dus.
En geloof me, Hij is een en al oorzaak.

Of mts-plus op onze school zit???
Puc

Als je goed bij zijn adres kijkt zie je dat hij hier niet in de buurt woont.
Hoe kan hij dan op onze school zitten??

DOM

[Bericht gewijzigd door Dipswitch op maandag 7 november 2005 13:15:30

Met de ene hand het chassis van een werkende TV vasthouden terwijl je met de andere hand de antennestekker van het centraal antenne systeem erin stopt (scheidingstrafo's zijn voor beginners).
Nog veel pijnlijker:
Met de ene hand een printplaat (voor automatische deuropener) vasthouden zodat de soldeerpinnetjes goed in je hand prikken en dan met de andere hand voelen of die triac al heet wordt. Ik was gelukkig nog wel in staat om de schakeling los te laten. Moest wel even bijkomen op de bank.
Vroeger op school zitten spelen met van die banaanstekkerbusjes (die kun je loschroeven en dan een draad erachter klemmen enzo) op zo'n bord dat aan de muur hangt, denkende dat dat zeker wel laagspanning zou zijn. Opeens een enorme optater van de ene vinger naar de andere, heb ik nog weken gevoeld. Later bleek er ook R,S,T bij die aansluitingen te staan.

Op 7 november 2005 12:53:04 schreef Bertrix:
te hoge spanning? Stroombegrenzing die op maximum staat kan geen kwaad! (al is het 300A)

de spanning was wel goed. die kan je al goed zetten voordat je hem aansluit. maar dan zal hij binnenin ook niet helemaal goed meer zijn geweest. want toen we hem hadden terug gedraaid tot 50mA deedd hij het wel goed...

bedoel je de ELWE modulen? die plexiglazen vergeelde bouwcomponentjes

De supermarkt staat er nog steeds. vannochtend gelijk stoppen gehaald. Tevens het installatie bedrijf ingeschakeld om er automatische zekeringen in te zetten.
De oorzaak heb ik ondertussen ook gevonden, de lamellen waar de koude lucht langs geblazen wordt, stond een vijf centimeter dikke laag ijs op. De koelmotor moest hierdoor boven z'n vermogen draaien. En dus knalde de zekering eruit.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
KT88

Overleden

Heren, "dissen" doen we elders.
Beetje ontopic graag!

Danku.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Stond vanochtend weer in een 5x7 led matrix :(

Woei! *heeft etsbak*

Op 7 november 2005 20:48:54 schreef jossie14:

lol, heb ik niet aan de hand!! Ik heb de garage ingepalmt voor mijn elektronica projecten en weldra(21 december) een zend-amateur installatie.

Ik heb een paar keer onder 150v gestaan. Het lag aan de omheining van de hondenschool die aan een lichtmacht was verbonden. Een paar wat tindruppel op mijn vingers. En tijdens praktijk een soldeerbout(80W) in mijn gezicht.

RT

**** wat moet je nou ook met een 80 watt soldeerbout? dakgoten solderen ofzo?

Op 7 november 2005 20:48:54 schreef jossie14:

stond jij op hem of stond hij in jou?

[Bericht gewijzigd door MAH op dinsdag 8 november 2005 11:27:23

Dit topic is gesloten