Wounded in Action

Dit topic is gesloten

heb op school eens een pc voeding uitgerookt omdat hij nog op 110 volt stond en niet op 220. grote schroeiplek in de computerkast was het gevolg:P

En dat begrijp ik dus niet :P Waarom blijft er nooit iemand met z'n fikken van de 230/110 schakelaar af :S Weet je wat een werk dat is voor mensen in mijn bedrijfstak ? :P

Op 3 november 2005 20:07:45 schreef hanzipanz:
-Als je een suikerklontje (hoe noemt dat officieel, zo'n schroef-verbinding om twee draden aan elkaar te zetten) vastdraait, raadt ik je niet aan om het in je handpalm te houden met je ene hand, en de schroevendraaier in de andere: zo heb ik een keer een schroevendraaier los door mijn hand gestoken... (was zelfs helemaal niet pijnlijk, verbazingwekkend genoeg)

Kroonsteentje ;)

Op 3 november 2005 21:00:07 schreef Dominic:
En dat begrijp ik dus niet :P Waarom blijft er nooit iemand met z'n fikken van de 230/110 schakelaar af :S Weet je wat een werk dat is voor mensen in mijn bedrijfstak ? :P

Wees blij, anders waren er daar een bult mensen werkloos :D:D

Mijn blunders:
- Tikje gehad van een metalen kapje van een 35V elco.
- Versterker testen zonder stroombegrenzing, gaf een flinke rookwolk.
- Vroeg me af waarom er in godsnaam zoveel isolatieplakband om de aan/uit knop connectors van een pc voeding zaten. Ik dat "overbodige" isolatietape eraf halen en verder meten aan dat ding, totdat er een vreemde tinteling door mijn armen heen ging...
Dat was dus de eerste en laatste keer aan de 230V :P

Verder heb ik nog niet echte blunders gemaakt, zullen vast nog wel wat volgen.

[Bericht gewijzigd door JuuL op donderdag 3 november 2005 21:14:35

Nog een soldeerboutongeval.

Ben ik een printje aan het solderen, leg ik mijn bout even weg op een kastje.
Donderd dat ding eraf. Aangezien ik een kleedje op de grond heb liggen probeer ik hem in een reactie nog te pakken.
Ik had hem wel. Vervelende was dat ik alleen net de verkeerde kant te pakken had.:(

beter één led in de hand, dan tien de lucht in. homepage

Op 3 november 2005 21:15:18 schreef Dipswitch:
Ik had hem wel. Vervelende was dat ik alleen net de verkeerde kant te pakken had.:(

En hem alsnog liet vallen? :+

Meesterlijk topic dit trouwens :)

Mijn grootste fout tot nu toe was het vastpakken van een van de koelvinnen van een PC voeding om te voelen of die warm werd. Stond dus mooi 110 volt op. Voelde niet echt lekker, maar de pijn was gelukkig vrij snel weer over :). Verder nog verschillende schokken gehad van flybacks waar de spanning al af was, maar waarbij blijkbaar nogwel lading in een ingebouwde condensator oid zat. De ergste daarvan was eentje waarbij ik de HV aansluiting tegen m'n pols had liggen en met m'n wijsvinger een pin op de onderkant vasthad; het gebied wijsvinger-pols bleef toch wel een minuutje tintelen :).

Ook nog een bijna-ongeluk gehad met m'n soldeerbout: hij donderde van m'n bureau af, en ik ving hem. Ik had hem bij z'n handvat; nét :p.

Op 3 november 2005 00:43:31 schreef Ben_:
Gelukkig niets met serieus blijvend letsel (afklop), maar een paar aardige missers...
Eentje uit de chemie, maar niet uitgevoerd in een fatsoenlijk lab: Stofjes in flesje.. dopje erop... en dan bedenken "oh fuck, die reactie levert gas op". Vervolgens het dilemma: stel opendraaien om een knal te voorkomen, maar met het risico dat die knal in je hand plaatsvind. Uiteidelijke oplossing: snel een potige bloempot over het flesje in kwestie gezet en een stapje terug doen - forse knal na zeg 10 seconde.

zoiets eens gehad met een maat samen... ik werkte nog in de hijskranen, en we moesten een elektokast opnieuw verven, omdat deze niet goed behandeld was... kregen 2 componenten verf mee, maar boven in die kraan niets om het goed te mengen... dus mijn maat gooide het kleine blikje in de grote, en ging er flink mee staan schudden...

toen ook opeens plop, knalde het deksel er weer af...

gelukkig had hij een zonnenbril op... LOL..

en hij heeft nog weken een rauwe bek gehad van alle tinner... en hij had rood haar, die hebben toch al zo'n fijn huidje...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Zal ik ook eens meedoen :)

- Ooit gedacht een weggegooide schakelende voeding te kunnen re-animeren voor gebruik op de modelbaan. Eenmaal aangezet plofte een van de twee primaire elco's uit de print, door mijn haar, ALLES zat onder de troep
- Eenmaal een tik gehad van een poreuze hoogspanningskabel van een industriele monitor die ik raakte met een spanningzoeker die toch niet tegen 29,5kV kon, heb daar een paar dagen flink last van gehad, en nog een paar weken een lam gevoel, de spanningzoeker is overigens in het plafond terugvonden... daar had ik hem met een flink stuip naar toe gesmeten.
- Je afvragen waarom je meter niet goed meet. Denk je, laat ik de netspannings een meten. Stond ie in de 10A stand. Stukje van een meetpen afgeslagen, kapotte zekering, meter daarentegen niet kapot :), wordt nog steeds gebruikt.
- Een UTP kabel doggen op een patchpaneel, en vervolgens het mesje aan de verkeerde kant hebben, UTP aders door geknipt
- Met dezelfde dogger je vinger proberen te doggen....
- Talloze brandblaren
- Oscillerende 7805 vastpakken (auw)
- Blij zijn dat je zweethanden had toen je een 7805 vastpakte in een schakeling waar een Tiny15 verkeerd om in zijn voetje zat
- Kapotte glaszekering uit een nog steeds aan de 230 hangend apparaat trekken en je afvragen waarom je een optater krijgt als je de nieuwe zekering plaatst
- 24V 30A variac kortsluiten
- Meetsnoeren laten verdampen
- Brandgaten in bureau gemaakt door opgestookte weerstanden
- 284 Watt dissiperen in een 1 Watt metaalfilm weerstand van 3E9
- Zojuist ingeschakelde schakelende voeding met geladen elco's op je hand leggen
- Paneelmeter opgestookt
- Talloze snijwonden in je duim hebben en dan toch maar eens een striptang aanschaffen.
- Met zilverdraad proberen te solderen terwijl je denkt tin vast te hebben, dag IC. Ook andersom gehad, waarom verdwijnt die draad toch als ik met de bout in de buurt komt ;).

En nog meer waar ik nu niet opkom :)

Op 3 november 2005 21:32:57 schreef Antoine:
- Je afvragen waarom je meter niet goed meet. Denk je, laat ik de netspannings een meten. Stond ie in de 10A stand. Stukje van een meetpen afgeslagen, kapotte zekering, meter daarentegen niet kapot :), wordt nog steeds gebruikt.

Ah, zoiets heb ik ook een keer gedaan. Wilde de netspanning meten maar had de meter nog in z'n 2A stand staan. Een knal, een doorgeslagen zekering in de meterkast, een ontplofte zekering in m'n multimeter en een verbrand printspoortje waren het gevolg. Heb het printspoortje kunnen repareren, maar de meter meet alleen nog stroom correct in de 20A stand...

Een tinspetter tegen je slaap krijgen doet trouwens ook nog best pijn!

Ook een keer een bedrijfsongevalletje gehad met een voeding van een server. De ventilator maakte een "zwevend", geluid dus voeding uit kast gehaald, dummy aangesloten, prik erop en goed luisteren ... Tot ineens *** !!!BENG!!! *** op tien centimeter van mijn linkeroor! Er was een ontstoor condensator verdampt en bijna mijn trommelvlies. Ik heb er twee weken last van gehad, gelukkig geen blijvende schade aan overgehouden.

Ik was een keer een pc aan het aansluiten. Beetje in een krap hoekje dus ik met m'n hoofd er achter buigen. M'n ene oor zat tegen de behuizing aan. Toen ik nog wat verder achter de pc wilde raakte m'n andere oor een radiator, en toen kreeg ik een dikke stroomschok door m'n hoofd :?

hehheh ja die is leuk heh die schok, ik zal het leuker maken.
Als je erbij kan moet je dit echt een keer proberen: Raak met je voet of hand de radiator aan, en raak vervolgends met je vinger je beeldscherm aan. (ik heb geen flatscreen ofzo)

Tinteling door je hand heen. als iemand nou met zijn voeten op de radiator ligt, even snel het beelscherm en zijn oor aanraken :P. LACHEN

LED there be light

Ik heb dat eens met 2 gehad, vriend zat hier=>ik leun tegen de radiator, zijn been kwam tegen het mijne en dan wijst ie iets aan op het scherm.
De weerstand was blijkbaar te groot om echt pijn te doen...

Op 3 november 2005 00:43:31 schreef Ben_:
Eentje uit de chemie, maar niet uitgevoerd in een fatsoenlijk lab: Stofjes in flesje.. dopje erop... en dan bedenken "oh fuck, die reactie levert gas op". Vervolgens het dilemma: stel opendraaien om een knal te voorkomen, maar met het risico dat die knal in je hand plaatsvind. Uiteidelijke oplossing: snel een potige bloempot over het flesje in kwestie gezet en een stapje terug doen - forse knal na zeg 10 seconde.

Schitterend! Dat is eigenlijk geen klein foutje, dat is een heuse blunder.

Net als een sterk zuur in de recuperatiefles voor de bases gieten... Ga je even terug verder opruimen... Denk je 'hmm, had ik het nu wel in de juiste fles gegoten?'
Gelukkig had ik het deksel er niet te hard opgedraaid, dat had een knal gegeven...
(Was redelijk geconcentreerd zwavelzuur (hoeveel molair weet ik precies niet meer...(en ja het was een recuperatiefles voor sterke zuren))

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

opschuren van een verroest metalen asje in boormachine met schuurpapier.
duim gegrepen tussen schuurpapier en metalen asje.
geeft mooie kleurtjes op vingernagel gaande van geel tot purper.
toen toch een "dansje" in de ronde gedaan :-)

[Bericht gewijzigd door shortcircuit op vrijdag 4 november 2005 12:11:16

Ja het doet geen pijn, maar een tinteling, dat herrinnerd er me trouwens aan dat toen ik net verhuisd was, ik bezig was met de telefoon.

Was hem aan het aansluiten, dus ja ik moest weten welke draadjes ik moet hebben, dat was niet duidelijk. Ik 1 aangesloten en met die andere steeds 2 draadjes tussen me vingers in. Ik bellen naar het huisnummer en op een gegeven moment voel ik toch een tinteling door me hand heen gaan, begon een beetje te trillen. Heel apart gevoel.

LED there be light

Op 3 november 2005 21:00:07 schreef Dominic:
En dat begrijp ik dus niet :P Waarom blijft er nooit iemand met z'n fikken van de 230/110 schakelaar af :S Weet je wat een werk dat is voor mensen in mijn bedrijfstak ? :P

gewoon het kabeltje naar die knop doorknippen en degelijk isoleren voordat je een voeding plaatst...

En om het helemaaal af te maken: 12v op die knop zetten, daarmee een thyristor opensturen die een piezo sirene aanstuurt, dan proberen ze het zeker niet nog eens.

[Bericht gewijzigd door Bertrix op vrijdag 4 november 2005 12:21:25

Op 4 november 2005 12:14:56 schreef Bertrix:
[...]
En om het helemaaal af te maken: 12v op die knop zetten, daarmee een thyristor opensturen die een piezo sirene aanstuurt, dan proberen ze het zeker niet nog eens.

LOL :D
Lijkt me ook wel leuk om op 1 april een sirene in een pc aan te sluiten :P Gegarandeert succes denk ik.

Op 4 november 2005 12:25:50 schreef JuuL:
[...]
LOL :D
Lijkt me ook wel leuk om op 1 april een sirene in een pc aan te sluiten :P Gegarandeert succes denk ik.

Of een kleine rookmachine...

Op 4 november 2005 12:50:51 schreef Bertrix:
[...]

Of een kleine rookmachine...

:D

Dat met die sirene ga ik doen .. (gewoon tussen de 12V prikken en de aan/uit knop ff loshalen van het moederbord)

Mijn broertje gaat zich schrikken joh :D:P

Woei! *heeft etsbak*

Op 4 november 2005 15:07:48 schreef jossie14:
[...]
Dat met die sirene ga ik doen .. (gewoon tussen de 12V prikken en de aan/uit knop ff loshalen van het moederbord)

Waarom aan/uit knop?
Gewoon 12V-Gnd. Die krijgt pas spanning als je je pc aan doet.

Op 4 november 2005 15:13:19 schreef JuuL:
[...]
Waarom aan/uit knop?
Gewoon 12V-Gnd. Die krijgt pas spanning als je je pc aan doet.

*oops*
Anders werkt het natuurlijk niet :P

Woei! *heeft etsbak*

Weet je wat ook leuk is?
Als je dronken uit de kroeg komt en je maat zegt je licht brandt niet en dan met twee handen je dynamo al fietsend op het wiel proberen te krijgen.......

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 4 november 2005 17:54:32 schreef Sparks:
Weet je wat ook leuk is?
Als je dronken uit de kroeg komt en je maat zegt je licht brandt niet en dan met twee handen je dynamo al fietsend op het wiel proberen te krijgen.......

Did dat pijn:D?

Woei! *heeft etsbak*

Dit topic is gesloten