Ganzz
-
Op 2 januari 2006 22:50:15 schreef Jan klaasen:
ik heb nu hier ook een redelijk bord liggen met en berg leds erop (groene). ik moet er alleen nog een voeding voor bouwen.steeds drie leds in serie, dat 28 keer paralel. en dat dan twee keer in serie. 168 leds in totaal !!!
waardoor gingen ze bij jouw kapot, wellicht kan ik er rekening mee houden. Ik wil ze gepulst gaan gebruiken, leds trekken aanzienlijk meer stroom bij het pulsen dus een simpele stroom regeling wordt het niet
de transformator van 24 aansluiten op de wikkelingen die bedoeld zijn voor 110 volt en niet de 230.... zodoende stond er iets teveel spanning.
maar was wel fel en zo snel ging nog nooit mijn geld op 
owja ik had 400 leds en dan per 5 in serie rest parallel
Op 2 januari 2006 23:09:22 schreef Ganzz:
[...]de transformator van 24 aansluiten op de wikkelingen die bedoeld zijn voor 110 volt en niet de 230.... zodoende stond er iets teveel spanning.
maar was wel fel en zo snel ging nog nooit mijn geld op
owja ik had 400 leds en dan per 5 in serie rest parallel
huh?
trafo:
primair 1:
230 volt
primair 2:
115 volt
secundair:
24 volt
als je dan ipv van de 230 primair de 115 primair pakt dan word de spanning secundair toch lager. of hebt je de primaire 115 als secundair aangezien
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 2 januari 2006 23:58:54 schreef Jan klaasen: de primaire 115 als secundair aangezien
Hehe, dat zal 't wel geweest zijn>:)
Geweldig zo'n actie, hoeveel geld heeft dat gekost:D?
klein is fijn
Moderator
Op 2 januari 2006 23:58:54 schreef Jan klaasen:
primair 2:
115 voltsecundair:
24 voltals je dan ipv van de 230 primair de 115 primair pakt dan word de spanning secundair toch lager.
Uhm, nee.
De ingangsspanning is twee keer het aangegeven, dus de uitgangsspanning zal ook ongeveer 2x het aangegeven zijn..
Op 3 januari 2006 00:02:24 schreef klein is fijn:
[...]Uhm, nee.
De ingangsspanning is twee keer het aangegeven, dus de uitgangsspanning zal ook ongeveer 2x het aangegeven zijn..
Oeps:9
Oh ik heb nog wel een paar mooie:
1) Soldeerbout bij het verkeerde eind vastpakken
2) Bezig zijn met een microcontroller, een brandlucht ruiken dus voelen aan het IC en vervolgens PIC16F876 in spiegelbeeld in je wijsvinger hebben staan.. Voeding verkeerd aangesloten :|
3) Een lineaire actuator (zoiets dat een draaiende beweging omzet in een schuifbeweging) aansturen dmv LabView.. Iemand drukt op de eindschakelaar waarop het bewegende gedeelte met een noodgang richting schakelaar raast, over zijn vinger (auw).. toch niet goed geprogrammeerd
4) Met 2 handen de 2 meetpennen van een multimeter op 2 banaanstekkers houden waar vervolgens 45V op komt te staan.. Hij liet ze wel snel los 
5) Een spoel wikkelen met een machine, vinden dat het te langzaam gaat dus machine sneller.. De stalen as (200 gram ofzo) vliegt uit de machine, schampt iemand in zn nek en vliegt 2 meter verderop tegen een ruit
Schrikken 
6) Tijdens een practicum moesten we een elcotje opladen, maar we maten geen spanning, er wordt aan de spanningsknop van de voeding gedraaid totdat die het maximum aanwijst, maar nog steeds niets he.. Op dat moment kijkt een andere klasgenoot op en zegt "Oh je hebt de output niet ingeschakeld" en drukt op de knop, *BAM*.. Metalen busje wordt gelanceerd en het rook ineens ontzettend naar koekjes.. Erg vreemd
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 3 januari 2006 15:16:31 schreef insan1ty:
2) Bezig zijn met een microcontroller, een brandlucht ruiken dus voelen aan het IC en vervolgens PIC16F876 in spiegelbeeld in je wijsvinger hebben staan.. Voeding verkeerd aangesloten :|
Dat heb ik ook gedaan:(
En onthoudt dit:
Engineering is nothing else than fixing things until they are totally broken.
If you can't get it to work, use a bigger hammer.
The silicon doesn't lie.
the proof of the pudding is the eating.
There's always one more bug.
The number of bugs in a design is proportional to the number of spectators during the demonstration.
Murphy can and will strike when you least expect it.
Even Murphy can be wrong.
If it works, you haven't found all the bugs yet.
Transistors protected by fast acting fuses will protect the fuses by blowing up first.
The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.
Door Free_elektron ooit op dit forum gepost;)
6) Tijdens een practicum moesten we een elcotje opladen, maar we maten geen spanning, er wordt aan de spanningsknop van de voeding gedraaid totdat die het maximum aanwijst, maar nog steeds niets he.. Op dat moment kijkt een andere klasgenoot op en zegt "Oh je hebt de output niet ingeschakeld" en drukt op de knop, *BAM*.. Metalen busje wordt gelanceerd en het rook ineens ontzettend naar koekjes.. Erg vreemd
Geniaal:D!
SoepVlieg
Iets idiot-proof maken heeft geen zin, je komt altijd een nog grotere idioot tegen
Ook nog een leuke:
Op school leerden we dat je aan 3 voorwaarden moest voldoen als je een generator aan het net wil aansluiten:
- spanning
- fase
- en nog wat (dat wist ik toen nog)
Prakticum:
1e test: braaf aan alle voorwaarden voldaan: ging prima
2e test (eigen initiatief): niet aan voorwaarden voldoen: de generator sprong een halve meter omhoog en stond daarna mooi naast zijn bevestigingsankers. 4 stuks dikke bouten compleet naar de kloten) --> assistent prakticum kwaad, die was 2 weken bezig met die generator weer netjes in orde te krijgen...
Op 1 januari 2006 18:57:04 schreef jossie14:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Jaja, foto's zijn wat vaag. En CO bakt er weer niks van bij het verkleinen van de foto's>:).
Nu heb je eindelijk de kans om een voeding te maken die je kunt begrenzen op een paar mA ...
Als je direct met 2A gaat testen zul je nog veel posts in dit topic mogen maken 
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Nou (en zo is het circeltje weer rond wand hiermee startte ik dit Topic
)
Ik pakte mijn bout en bracht hem naar mijn bovenlip om "waar te nemen" of hij al op temperatuur kwam. Maar omdat mijn stoelpoot op de kabel stond wastie erg kort, een wipeffect tot gevolg hebbende net toen ik vlak bij mijn bovenlip zat. Kabel strak, knikpunt tussen de vingers en de punt in mijn bovenlip.
"We were not amused"
OMG jij neemt met je bovenlip waar of je bout op temperatuur is? Daar zijn betere manier voor hoor 
- Op het display kijken
- Kijken of tin al smelt als je het tegen de punt houdt
- Met je hand voelen
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 15 januari 2006 18:55:46 schreef smsmonster:
OMG jij neemt met je bovenlip waar of je bout op temperatuur is? Daar zijn betere manier voor hoor
- Op het display kijken
- Kijken of tin al smelt als je het tegen de punt houdt
- Met je hand voelen
Bij defensie, waar ik radioonderhoudsmonteur was, hadden wij die luxe niet. In mijn gereedschapuitrusting zat zo'n weller bout met een soldeerstation. Daarnaast had ik een verloopkabeltje erbij voor gebruik in de sigaretaansteker van de vrachtwagen.
Ik zat achterin mijn shelter te solderen toen het begeurde.
Met het verlengkabeltje dus. Geen displaytjes oid. 
Voor het zo heet is dat de tin smelt, wil ik wel graag weten of de boel uberhaubt op temperatuur komt. Er zijn externe factoren die mij kunnen laten twijfelen aan de goede werking. Te lage spanning, helemaal geen spanning om wat voor reden ook. enz enz.
Dus check ik even of de bout warm wordt door hem in de buurt van mijn bovenlip te houden
. Wordt hij op voorhand al niet warm, ga ik de externe factoren checken. (ik ga niet vantevoren meten of de spanning wel goed is of zo...) Het gaat doorgaans ook wel goed, maar je kunt je mijn twijfel wel voorstellen denk ik. 
Fantomaz
Nee ik ben het leger uit gegaan... 
Maar nu heb ik nog steeds geen goed station omdat hobby's nou eenmaal duur zijn, én ik veel hobby's (lees=>interesses) heb.
Op 16 januari 2006 20:08:10 schreef rimco:
nog een kleine:practicum natuurkunde: lampje op batterij: easy...
das saai, ff iets anders dan maar, de batterijen bij iedereen verzamelen en dan nog maar eens testen met wat meer batterijen:2: saai
4: nog nix bijzonders:(
5: mwa, nie fel zat
6: begint er op te lijken
7: da wordt heet
8: nee, dat gaat dus niet.vonden ze niet echt leuk.
Doet me denken aan een experiment bij natuurkunde in de 2e... Lampjes laten branden, spannend joh! En de lampjes mochten natuurlijk maar maximaal 6 volt hebben... Dus ik (eigenlijk wij) 5 lampjes in serie op 30 V zetten.. Ipv dat ze blij zijn dat de leerlingen zelf iets bedenken vonden ze niet eens goed 
En aan iemand waarmee ik een keer samenwerkte die ontdekte dat een lampje het op 12 V nog gewoon deed, maar iets verder daarboven niet meer...
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Tja teveel om op te noemen.
Net klaar zijn met een gerepareerde eindtrap, laat ik er per ongeluk een schroevendraaier invallen, alles weer kapot.
Een 150 watt soldeer (bakbout) perongeluk op je broek laten vallen, dik gat in mn spijkerbroek + een uber dikke blaar op mn bovenbeen 
Aan een monitor aan het sleutelen zijn (zonder meganische on/off switch) terwijl de stekker er nog in zat, paar dikke klappen, aardlek eruit..
Huid weg schrapen met een platte schroevendraaier..
Aan het expirimenteren zijn met een spanningsregelaar, was ietsje overbelast wat doe je dan?
Jawel em ff tegen je bovenlip houden om te voelen oftie wel warm werd 
Dat was dus een mooi rondje (waar normaal het schroefje inzit) en een plat stuk op mn bovenlip 
Gain van je eindversterker vol open laten staan en dan over je input jacks struikelen, tweeters eruit gepiekt..
Kat die eerst lekker aan het doek van je nieuwe speakers zn nagels gaat scherpen, om als je deze wegjaagt je speaker nog eens van het bureau te springen waardoor het hele front naar zn mallemoer is :@
Heel vroeger een CD schijfje van mn vader op een platenspeler leggen (had zelf nog geen cd speler) om te kijken of dat ook een goedkopere optie was om cd's af te spelen 
CD naar de klote en een boze pa
Ook alweer een aantal jaren geleden op school bij de zogeheten 'techniek lessen' tijdens het solderen pakte een of andere pino voor het eerst een soldeer bout vast.
En tja jullie raden het al natuurlijk wist hij niet dat het ijzeren deel nogal 'heet' werd.
Die kon dus lekker naar huis met een zeer dikke blaar op zn gehele hand
:+:+
Bij het sleutelen aan een waterpomp buiten (roestig), kreeg ik iets niet los even wat kracht zetten en daarbij schoot ik nogal uit, resultaat was dat ik met diepe wonden aan mn pols naar de doktor kon en even later met mn pols in het verband naar huis mocht...
Door een te snel aangesloten stekker aan een tl armatuur stond de aarde onder stroom, omdat de contactdoos niet in een geaardstopcontact zat en de stekker er goed inzat sprong de aardlek niet.
Ik moest ff in het trapgat wat goed leggen dus ik houd vast aan de verwarmingsbuizen, en pak de contactdoos (waar de aarpennen dus onder de 230~ stonden) toen mocht ik even als weerstandje spelen tussen fase en 0, voor een kwartier mn geheugen kwijt en duizelig ed..
Dat was toch wel een van de ergere dingen, dat je niet eens meer herinnert wat je aan het doen was of wie je bent!!
Later kwam ik erachter waarvan ik de schok had gekregen toen ik de stekker van het armatuur er andersom instak.
BWAMM
Tja zo heeft iedereen wel zn eigen blunders 
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 6 maart 2006 22:57:52 schreef zweetvoetje:
is net zoiets als dat ik ooit een dipoolantenne in me geluidskaart van de PC geprikt had, om te kijken of er niet toevallig een TV-kaart in zat. Daarna nog een aantal TV-kaart drivers geïnstalleerd enzo. Gevolg, computer compleet over de zeik, moest geformatteerd worden...
Geweldig:D.
Als het je eigen pc is, is het iets minder, marja, hoe stom kan je zijn|:(.
[Bericht gewijzigd door jossie op ]
Fantomaz
Ik ben bang dat de ongevallen zijn geescaleerd tot het nivo waarbij men niet meer bij machte is hierover te schrijven. 
Op 5 april 2006 20:56:41 schreef ibanezman1990:
Tja.... Een veer in een fitting proppen en dan een battery van 1.5v plaatsen en stroom er op. MOOIE knal:P
UCH.. ?
Mijn broertje had uitgevonden dat 10v elkootjes leuk knallen met 60V erover. Een elko had een keer zin om te gaan branden
, nee, dat ging niet echt mis.
Blacklight (gloei)lampen.. die zijn eng.. bij aanraken (na aan te zijn geweest) kunnen ze zomaar uit elkaar knallen :|
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 5 april 2006 21:40:47 schreef UFO:
Blacklight (gloei)lampen.. die zijn eng.. bij aanraken (na aan te zijn geweest) kunnen ze zomaar uit elkaar knallen :|
Die op 230V~? Uitproberen:D.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
perongeluk elcotjes opblazenen dan eerst niet weten waarom je schakeling toch niet werkt.
mosfets altijd onder een doosje oid testen. kunnen stevig uitelkaar spatten.
maar ik dacht dat dit toppic bedoeld was zodat anderen dus wisten waarvoor ze moeten uitkijken. en dus niet zomaar een offtopic dood(/schade)-en-verderf-toppic.
dus geeft ff een serieuse linger aan je verhaal anders komt er met een beetje pech een hangertje op.
overgens vond ik de eerste verhalen het leukst...
(vooral die ene van iemand op een onderzeeër met een schroevendraaier die ergens tussenviel geloof ik. is alweer tijdje geleden dat ik dit allemaal gelezen heb)
nog 1 die me tebinnen schoot:
we moesten bij natuurkunde of schijkunde (of toen dat nog samen was) eens zelf een aantal electrolyzeproefjes doen. op een 9volt batterijtje, 2 snoertjes, plastic minibekertmet dopje voor 2 ferrietstaafjes. wat vloeistof erin en maar wachten...... aan het einde van de les moesi iedereen zijn spul weer inleveren. dus ik (nouja, met z'n 2en) die doosjes en snoertjes gepakt, alle batterijen opelkaar aangesloten en tussendoor de 'binnenkomende' batterijen er ook nog aan knopen.
5 leuk, 10 gaat sneller, 15 gaat nu wel heel snel en pinnetjes beginnen door het potje heen te smelten. oops. loshalen, en wij ook maar opruimen...
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
Fantomaz
Op 21 april 2006 16:04:11 schreef pcnerd:
hmm, maar ff wat omhoogschoppen:-je vingers gebruiken als geleider voor je soldeerbout
-dremel multitool al draaiend proberen af te vegen aan je trui, mooi opwind effect :s
-fftjes schroevjes weer vastdraaien in een pc voeding, schiet, knap, dikke fet in 2'en
-denken dat je koellichaampjes om kan buigen om een pc voeding passend te maken, deed het ook niet meer...
-met je wijsvinger een 2 polig schakelaartje omhoog door het gaatje drukken die er uit was gevallen, stond helaas nog wel spanning op(230), 4 puntjes in m'n vinger
-tijdens reparatie van een cd speler met je pink tegen de 230v jumper aankomen
-van je pa een stopcontact moeten demonteren, zonder de spanning eraf te halen *wat jij wil pa*, knip, knip, knip *flits* *poef* *donker*, eej verdomde tang, ga los!, 2 stukjes koperdraad in
.
-elcotje verkeerd op breadbord, spuit witte rook in je oog :s.
-digicam openschroeven, ff met je vinger over het printje, bzz, au, was dat pinnetje scherp? bzzz, au, verder loshalen, weer verkeerd vastbakken, bzz, au, *ow verrek, de flitselco!*, kaboink!
-hmm, maximale inputspanning scoop 450v, ah, ff een mooie 230 sin weergeven, sluit aan, sluit aan, schakelaar om, *donker*....
-schakelaar omgooien tijdens laden van de elco's die de ballast kortsloot, elco's waren alleen nog niet opgeladen, flits, stoppeneruit, rook, schakelaar kapot
.
enz. enz.
Kijk dat zijn ze!!
Zo herkenbaar!
Buurman van een vriend had een stacarvan waar hij elektrieke problemen mee had. Dus ik hem helpen. Alles teruggemeten tot een muurtje waar aan de ene kant een WCD, en de andere kant een schakelaar zat. Kon je mooi bij door aan een kopse kant een plint weg te schroeven. Weer meten... Hmm toch niet hier... Plint terug, schakelaar om, storing terug...
Schroef door de buis gedraaid. Pakte net even de nul en fase mee...
Zelf ook wel eens een spijker in een houten schotje geslagen, dwars door een voedingskabel.
Of in een meterkast een WCD plaatsen en o-zo zeker weten dat je de goede groep uitgeschakeld hebt. Not...
En dan vooral even grof de kniptang op de 5/8e buis zetten.
Wist je dat die dingen héél kort op een TL buis kunnen lijken? 
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Ik zie in mijn kast een dikke trafo liggen. Hoeveel V zou daar uit komen? 5 draden in totaal, waarvan 2 naast elkaar rood (uitgang) een blauwe, een bruine en een zwarte.
Ik kijk bij de eerste trafo met aangesloten stroomsnoer wat de aansluitingen zijn. Ik weet niet meer wat ik heb aangesloten, maar het resultaat was een kokende (!?) trafo... Gelukkig had ik de stekker in mijn hand en is hij niet ontploft of gesmolten. Shit, zo'n goede trafo waarschijnlijk kapot... Dat stonk wel, en rook nogal cancerogeen.
Op 21 april 2006 18:51:18 schreef Fantomaz:
[...]Kijk dat zijn ze!!
Zo herkenbaar!
Buurman van een vriend had een stacarvan waar hij elektrieke problemen mee had. Dus ik hem helpen. Alles teruggemeten tot een muurtje waar aan de ene kant een WCD, en de andere kant een schakelaar zat. Kon je mooi bij door aan een kopse kant een plint weg te schroeven. Weer meten... Hmm toch niet hier... Plint terug, schakelaar om, storing terug...
Schroef door de buis gedraaid. Pakte net even de nul en fase mee...Zelf ook wel eens een spijker in een houten schotje geslagen, dwars door een voedingskabel.
Of in een meterkast een WCD plaatsen en o-zo zeker weten dat je de goede groep uitgeschakeld hebt. Not...
En dan vooral even grof de kniptang op de 5/8e buis zetten.
Wist je dat die dingen héél kort op een TL buis kunnen lijken?
Als kabelmonteur zijnde heb je vast ook wel eens de polen uit een tapijt zien schieten omdat je boor in het tapijt bleef hangen, of dat jasje in de kast naast de meterkast wat in de boor bleef hangen... of die telefoonkabel die je over het hoofd zag 
Op 21 april 2006 21:19:37 schreef Frederick E. Terman:
Op werf voor vier ton elektronica op boot gespijkerd, alle kabels gelegd, aangesloten en alles werkend. Werf maakt vloertje af, zzzit, zzzit, zzzzit, honderden lekker lange schroeven, zo zit lekker vast die vloer. EN niets deed het meer.
Timmermannen doen het er om, al zet je het duidelijk op vloer/muur/weet ik veel, ze gaan er doorheen!
Zendertje op prachtige dipool aangesloten, doet het goed! Ook op buurmans TV kennelijk, buurman hangt uit het raam met hengel met daaraan snoer dat aan andere kant in fase van stopcontact is geprikt; hengelt naar dipool.
Amateur ook niet gek, gauw antenneschakelaar op 'aarde', pats! buurman in het donker. (deze heb ik van iemand anders gehoord).
Extreem! 
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Ben een keer een jaartje fietsenmaker geweest, was best leuk allemaal.
Een keer had een collega de centrale compressor anders ingesteld, van 3-4 bar naar 12 bar, dan kon hij mooi met de compressor de vuiligheid van de werkvloer blazen, vergeten terug te zetten.
Het geval wil dat ik een half uurtje later vrolijkj een band van een reparatiefiets sta op te pompen, niet wetend dat de compressor anders ingesteld staat, doe ik het zoals altijd op mn gehoor, luisteren wanneer er weinig lucht stroomt, zijn de banden perfect.
Ik had wel een vaag idee dat er wel veel lucht in de banden stroomde, totdat de band uiteindelijk met een rotknal in dat kleine werkplaatsje uit elkaar vloog: ik heb drie minuten niets meer gehoord... (en krijg spontaan weer oorpijn van het ophalen der ervaringen)