Hallo allen,

Ik heb ns ff rond zitten neuzen op de site van ELM electronics. Zij verkopen geprogrammeerde PIC's om OBD2 te kunnen uitlezen in de auto.
Nou lijkt het me leuk om zoiets op CO met een paar mensen zelf te ontwikkelen en ter beschikking te stellen aan het publieke domein. Ik heb verstand van bitbanging op PIC's maar ken het OBD2 protocol (nog) niet.

Iemand geinteresseerd? Ik hoor graag van jullie!

Da fripster

Leuk idee, maar veel werk. Er is ook nog niet echt een standaard voor de storingscodes. Ook heeft iedere fabrikant z'n eigen diagnosestekker. Het is wel verplicht om ook een standaardstekker te hebben maar om daar bij te kunnen moet je vaak veel sleutelen en je arm op 6 plaatsen breken.
De codes zijn overigens gewoon opvraagbaar. De importeur is verplicht deze te "geven" (hij mag daar wel een vergoeding voor vragen)
De opbouw van de codes is wel vastgelegd:
http://www.obdii.com/images/dtcdia.gif

Maar altijd geinteresseerd.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

hoi,

ik weet dat het veel werk is, maar ik vind het zo laf om een geprogrammeerd chippie te kopen als je het ook zelf kunt doen.
Ik moet wel zeggen dat door de non-standaardisatie er wel erg veel werk tegelijk op je afkomt als je zoiets gaat aanpakken.

Ik vraag me trouwnes ook af of er wel een goede beschrijving te vinden valt van het gehele OSI model van OBD2. Elke layer moet toch wel bekend zijn voor dat je hier echt iets mee kunt...

Ik wacht verdere reacties eerst maar 'ns af, evengoed bedankt voor je belangstelling

Da fripster

Hier is een vracht aan nuttige info. Geeft wel een beetje de valse hoop dat het simpel is.
http://www.obd-2.de/tech_prog.html

ben zeer geintreseerd.

obd2 of obdE hebben wel een zelfde stekker , pin bezetting kan per protocol verschillen en stekker moet zich een meter binnen de bestuurders plek bevinden (vrij ruim begrip)

OBD2 heeft inderdaad altijd dezelfde stekker ook de pin bezetting om uit te lezen is het zelfde Pen7.
Er zijn wat verschillen in signalen PWM,VPW enzo.
De codes van de Powertrain zijn voor een groot deel gelijk, maar meer specifieke dingen zijn helaas nog steeds merk afhankelijk. Helaas komt OBD3 eraan dit zal wel geheel Can-bus worden. De nieuwste 2004-2005 modellen zijn al Can-Bus en werken met de ELM-chips ook helaas niet meer. Ik gebruik ze zelf al een hele tijd en tot bepaalde hoogte werkt het goed. Ik ben nu bezig om een universele Can-reader te maken om zo alle signalen te kunnen meten, om makkelijker fouten te kunnen op sporen op de BUS.
Er is best veel info te vinden over de Iso norm her en der maar erg makkelijk is het ook weer niet.

Bij Elektuur hadden ze afgelopen zomer zo iets. Een aparaat die werkt met de 3 verschillende 'oude' protocollen en CAN. CAN is wel de toekomst voor auto's. Ik snap dat jullie zoiets zelf willen bouwen, maar dat gaat zeker niet meevallen. En neem je ook de verantwoordelijkheid voor de risico dat het fout kan gaan als je zelf wat gaat proberen? Als je bijvoorbeeld de ECU van de nieuwe Mercedes van je pa wist of opblaast? Opnieuw programeren of vervangen is knap duur...

@ fripster, sorry, ik zie net dat je geen 'jochie met net een rijbewijs' bent, maar nog. Je eigen auto om zeep helpen is ook niet leuk

Interesse, ik heb er ook over nagedacht. Helaas wegens weinig tijd een 1000 andere dingen nog niet aan toe gekomen.

Als het zo in beweging is, dan is er niet zoveel lol aan om achter de feiten aan te lopen. Verder is er voor CAN veel te koop qua transceiverchips etc. Misschien beter om daar op te wachten?

Da fripster

wat ik met altijd afvraag , waarom zoveel elektronica er tussen?

niveau aanpassing snap ik + of - 5v naar + of - 12 ,beveiligen van je poorten ook (b.v. opto), maar waarom het coderen niet door de compu/laptop laten doen?

Dus mijn voorstel is om alles softwate matig op te lossen!

een heden daagse computer is toch snel zat op z'n com poort

Ben bang dat windows je dan in de weg gaat zitten. Windhoos is absoluut niet real-time (ik kan in 1 minuut een programmatje maken, dat zoveel tijd opslurpt dat de computerklok zelfs stil gaat staan) en bitbangen zal dus niet gaan. Met DOS zou het nog kunnen, maar of ik dat wel wil ;-)

Da fripster

Trouwens,

heeft iemand hier de normbladen waar het hele zootje in wordt beschreven? Die zijn nl. niet te downloaden volgens mij

Da fripster

hier is heel veel te vinden en te halen :
http://groups.yahoo.com/group/opendiag/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]

http://www.picotech.com/auto/automotive-software.html

Hier koop ik nogal eens dataloggers. In de gratis demo automotive software zit meer leuke informatie, ook over andere zaken. (De demo laat zich ook weer snel en kompleet verwijderen)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Bedankt allen, ik ga eens even rondneuzen. Schroom niet om alvast samen met mij te beginnen!

Da fripster

Ben ik weer:

- Het schema van de ELM323 is erg geschikt als startpunt voor de hardware. Datasheet is te downen bij ELM
- Hier staat een deel van het protocol: http://www.hex.co.za/vaginfo/index.html
- Als we een PIC16F628 gebruiken hebben we een UART voor de K-line. De L-Line kunnen we bitbangen (5 baud,ha!)
- Alleen de communicatie met de PC moet dan via een bitbang RS232. Niet zo mooi. Is er geen PIC met twee UARTS????

tot zover mijn eerste babystapjes...feel free to join!