Waarom gedraagt een condensator zich in p-spice zich niet als condensator?

Hey allemaal,

Ik ben op het moment bezig om wat te prutsen met P-Spice, maar ik heb iets vreemds gevonden. Wanneer een condensator aansluit op een VSIN voeding dan lijkt deze zich te gedragen als condensator, maar wanneer ik deze condensator aansluit op een DC dan zie ik helemaal niet in de grafiek dat de de potentiaal tussen de voeding en de condensator afloopt, terwijl IK dit wel verwacht...

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een echt rookie ben op electronica gebied, maar wat doe ik fout?

Stijn

Hoi Stijn,

Wat jij ziet zie ik ook. Tenminste, ik heb een VDC als bron (5v) en dan een C van 1u. Dan heb ik een "voltage marker" geplaatst bij de C. Als ik dan een Transient analyse uitvoer krijg ik idd een rechte lijn van 5V. Dit is logisch want de C word direct geladen en blijft geladen, dus een rechte lijn.

Je moet er wel een weerstand voorschakelen, VDC is immers een ideale spanningsbron (uitgangsimpedantie is 0).

Daar ben ik weer,

Ik dacht dat ik er al een weerstand voor had gezet omdat de spanning anders meteen naar 0 zou moeten afnemen. Ik heb het nogmaals geprobeert en nog steeds blijf het potentiaal op 5V staan. Er is ook totaal geen kromming in de grafiek te zien.

Stijn

wat voor weerstand, mag best wel hoog zijn voor zo;n kleine condensator. probeer iets in de 1 MOhm

Ik ken het probleem, maar ik dacht dat Spice tegenwoordig wel echt simuleerde (volgens mij berekent Spice met behulp van de complexe rekenwijze).

Ik heb van diverse mensen vernomen dat bij Orcad wel een spanningsverloop over de condensator zichtbaar is, zelf gebruik ik Multisim 2001 en daar is het spanningsverloop ook zichtbaar.

Nog iets, misschien maak je gebruik van een studentenversie van Spice, het zou kunnen zijn dat de echte versie dit euvel niet heeft.

Groetjes Dennis