Wij moeten voor een natuurkundeproject beschrijven hoe alle onderdelen van de Kristal radio werken en wat de functie ervan is. Kan iemand ons helpen?
Jaap en Erwin
De c zorgt ervoor dat de echte hoge signalen afgevoerd worden naar massa
De L zorgt ervoor dat de lage signalen afgevoerd worden naar massa, door deze te verdraaien kun je dus meer frequenties afvoeren naar massa.
Wat die D nu precies doet snap ik ook niet helemaal. is dit gewoon een standaard idode, aangezien het ook zo'n wazig type is.
Tja de antenne is uiteraard voor het bereik.
Zorgt die diode niet voor een of andere poling voor dat kristal oortelefoontje ofzo?
En anders zou ik het ook niet weten hoor 
De diode is de detector. Hiervoor wordt een germanium diode gebruikt vanwege de lage spanningsval over dit soort diodes. 0,2V voor germanium en 0,7V voor een siliciumdiode.
Immers de hele schakeling werkt op de antenne energie.
Simpel uitgelegt:
De spoel vormt samen met C1 de afgestemdekring waardoor antennesignalen van een bepaalde frequentie (de resonantiefrequentie van de kring) doorgelaten worden.
Met C1 verander je die resonantiefrequentie.
De diode haalt het audiosignaal uit het ontvangen HF signaal. C2 dient om eventuele HF resten weg te werken.
De weerstand is nodig om een heel klein stroompje te laten lopen, omdat anders de kristaloortelefoon niet kan werken.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
In het schema waar ik het over heb (Kristal radio) is er helemaal geen c2 en ook geen weerstand! Hoe kan een diode het audiosignaal eruitfilteren? Een diode werkt toch alleen als 'éénrichtingsstraat'? Graag héél simpele uitleg bij de onderdelen, wij zijn echte beginners 
Had het schema van de AM-kristal radio beschreven.
Principe is het zelfde.
Zie hier voor een beschrijving van hoe een diode detector werkt:
http://www.tpub.com/neets/book12/51a.htm
Zou wat groot worden om even over te tikken. Helaas engels
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Je kan het zo uitleggen, heel simpel voorgesteld.
De spoel werkt samen met de condensator als een weerstand voor de frequentie van de radiogolven waar hij niet[/b] op is afgestemd.
De radiogolven waar hij wel[/b] op is afgestemd worden zelfs versterkt.
Dat afstemmen doe je door de ferrietstaaf meer of minder in de spoel te schuiven.
MiTcHeLL
May The Source Be With You
Op 18 december 2002 14:46:30 schreef Hugo Welther:
0,2V voor germanium en 0,7V voor een siliciumdiode.
Volgens mij is de drempelspanning van een germanium diode 0,3 V tenminste dat is mij vorige week op school geleerd 
Als je kijkt naar het bovenste gedeelte van dit schema zie je een iets uitgebreidde kristalradio. Het is een AM radio; AM staat voor amplitudo modulatie. Van een zender komen dus steeds golflengtes binnen van dezelfde frequentie maar met een andere amplitudo.
L1 en C1 vormen een resonantiekring. C1 wordt opgeladen en ontlaad zich in L1, na ontladen laadt L1 C1 weer op door zelfinductie, en dat gaat zo ff door. Hiermee wordt een bepaalde frequentie versterkt en anderen gedoofd.
Diode D1 zorgt ervoor dat alleen de positieve toppen van de golven doorgaan, en C2 zorgt er dan voor dat van dit signaal een mooiere geluidsgolf ontstaat.
Plaatjes tekenen kan ik niet, dus mag je zelf ff doen:
plaatje 1: sinus met verschillende amplitudo's en dezelfde trillingstijd/frequentie
plaatje 2: zelfde als 1, maar nu alleen de bovenste helft van het plaatje.
plaatje 3: zelfde als 2, maar nu de toppen afgevlakt en de minima opgehoogd.
Op 18 december 2002 21:02:21 schreef Waterhoofd.. en C2 zorgt er dan voor dat van dit signaal een mooiere geluidsgolf ontstaat.
Plaatjes tekenen kan ik niet, dus mag je zelf ff doen:
C2 ontkoppelt de resterende HF-stroom!
Hier zijn de plaatjes van de website die Hugo hierboven aangaf:
Carel.