Laurens
Fuses are your best friends, they even give their life for you...
Een LM324N is een ic met 4 opamps. Er zijn behoorlijk veel schema's met opamps, dus het hangt er vanaf wat je er mee wilt gaan doen.
De pinout zier er zo uit:
+-----\__/-----+
OUT1|1 14| OUT4
-IN1|2 13| -IN4
+IN1|3 12| +IN4
VCC |4 324 11| GND
+IN2|5 10| +IN3
-IN2|6 9| -IN3
OUT2|7 8| OUT3
+--------------+
Groet,
Laurens.
Laurens
Oeh de pinout komt niet helemaal mooi over. Het is ook hier te vinden:
wat kan ik er mee maken en is niet zo duur en moeilijk is het misschien ook moelijk om er iets van licht mee te maken of niet
p.s. wat kan ik er mee maken en is niet duur en groot
Laurens
Tja... wat ik er aan kan toevoegen is dat opamps het meeste voorkomen in geluids, oscillatie enz. schakelingen.
Dus echt op het gebied van analoge signalen.
Als je iets met licht wil maken dan zou ik geen opamp gebruiken. Bijvoorbeeld een ontwerp voor een knipperend lampje zou misschien met opamps wel kunnen, maar dan wordt het groot en ingewikkeld. Zelf bouwde ik vroeger zoiets op met 2 NPN transistoren en later met een oscillator IC. Tegenwoordig heb je zelfs IC's waar de complete 'lamp-knipper' schakeling al helemaal in zit, dus dat is veel makkelijker.
Groet,
Laurens.
Laurens
Voor een makkelijk schema waarin een opamp wordt toegepast, zou je eens kunnen kijken naar:
http://www.chariot.net.au/~gmarts/pix/a_procorat.gif
Dit is een distortionpendaal voor een electrische gitaar.
---
Er bestaan ook grotere opamp schakelingen, kijk maar eens naar:
http://www.geocities.com/CollegePark/Library/1355/bossge7.pdf
Dat is een Equalizerpendaal, ook voor gitaar.
Schakeling nr. 306 uit 306 schakelingen maakt gebruik van een LM324. Deze schakeling dient als voor het controleren van de spanning van de accu van de auto.
Een LEUKE schakeling met de LM324 is de leugendetector (schakeling 69), oftwel een huidweerstandsmeter met LED's voor indicatie. Hiervoor heb je ook nog een LM 3914 voor nodig (en een hoop weerstanden en een paar condensatoren)
In 306 schakelingen kom je elke paar bladzijden wel een schakeling met opamps tegen, maar niet zo vaak een viervoudige.
Ik kan je de schakelingen & printplaatontwerpen wel mailen als je ze wilt. Of je kunt het boek ff uit de bieb lenen als je hem niet hebt.
Ik heb ze naar je gemailt samen met wat uitleg die in de tekst bij de schakelingen stonden.
Succes, Jakob