Zelfbouw versterker mute en andere funties ontwerpen

Anoniem

ik ben bezig om zelf een versterkertje voor op mn zolderkamer
te maken. ik heb al een eindeversterkertje: stereo 2x 10 watt. (zie schakelingen CO) oke dit is niet superdesuper maar het kan er mee door en voor een zolderkamertje is dit voldoende.

ik ben van plan om alles in modules op te bouwen zodat ik waneer ik dat wil snel een nieuwe eindversterker er in kan bouwen. ook wou ik er met een pic en een displejtje een informatieconsole aan toevoegen met bijvoorbeeld het volume in dB en dat soort stuff. alleen nu kom ik op het volgende probleem:

De TDA2003 heeft geen mute/standby functie en elke keer de voeding afschakelen is natuurlijk ook niets (ik hoor de plops
al) ook wou ik een dimfunctie toevoegen om bijvoorbeeld de VU meter uit te schakelen (ook van CO) iemand ideëen zodat dit met de pic kan. op de lm3915 zat dacht ik wel een pin om de helderheid van de leds te regelen. maar nu nog het mute-geval. iemand ideëen? ik bou trouwens een PC voeding in dus die kan wel wat aan :p

Jazeker kan dat! Ben er zelf mee bezig op het moment, alleen dan 7.1 kanaals.
http://home.versatel.nl/even-snippert/FrontMaster.JPG
Uiteraard klopt die dB schaal nog niet

Jij gaat dit mooi vinden:) :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1276&start=15

De volumeregelaar wordt geregelt met PGA2310 chipjes, bekijk die datasheet maar eens.
Misschien kan jij beter de PGA2311 gebruiken als je het beter uitkomt qua voeding.

Mijn hele schakeling trekt zo'n 120mA (LCD het meeste) aan de 5V kant, dus dat is peanuts.

Als je een LCD gaat gebruiken kan je mooi alle statussen erop laten zien, muted, dimmen, volume etc etc.

[Bericht gewijzigd door JuuL op woensdag 14 december 2005 21:45:00

Anoniem

ja. maar ik heb er al een mengpaneel voorgeschakeld he. dus volumeregelingen zijn niet echt van toepassing. of zeg ik dit verkeerd? maareh. jou project heeft me wel gedeeltelijk op het idee gebracht

Een relais aan de output aansturen? Veel makkelijker kan het niet.

Henry S.

Moderator

Een mute hoeft niet meer te zijn dan een transistor (darlington) die een relais pas inschakeld nadat een condensator opgeladen is. En direkt afschakelt als de spanning wegvalt. Je versterker heeft wel een condensator in de uitgang dus een plop zal blijven.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 14 december 2005 21:41:23 schreef JuuL:
Jazeker kan dat! Ben er zelf mee bezig op het moment, alleen dan 7.1 kanaals.
[afbeelding]
Uiteraard klopt die dB schaal nog niet

Jij gaat dit mooi vinden:) :
...
Mijn hele schakeling trekt zo'n 120mA (LCD het meeste) aan de 5V kant, dus dat is peanuts.

Als je een LCD gaat gebruiken kan je mooi alle statussen erop laten zien, muted, dimmen, volume etc etc.

Dit is gewoon zulke vette pownage he!

Anoniem

Op 14 december 2005 21:48:07 schreef JuuL:
Een relais aan de output aansturen? Veel makkelijker kan het niet.

de plop is het probleem. en een relais. tsja... das zo eh mechanisch. ik wil het anders. alleen als het echt niet anders kan.

Dan zou je toch zo'n IC moeten nemen denk ik. Maar dat is ook overkill...
Wordt vaak gedaan met relais hoor.

Anoniem

Op 14 december 2005 21:49:44 schreef Henry S.:
Een mute hoeft niet meer te zijn dan een transistor (darlington) die een relais pas inschakeld nadat een condensator opgeladen is. En direkt afschakelt als de spanning wegvalt. Je versterker heeft wel een condensator in de uitgang dus een plop zal blijven.

code:

|/<relais>
-----|
  |  |\
  |+  |
 ---  |
 ---  |
  |   |
 --- ---

zoiets?

jups, weerstand tussen basis, dat aan voeding hangen.
Diode antiparallel aan relais en eventueel weerstand in collector.
Kan je ook nog een deel van de plop weghalen, het niet gelijk ontladen van je voedingselcos.

[Bericht gewijzigd door JuuL op woensdag 14 december 2005 22:02:19

Anoniem

dus zodra ik dan met mn pic een logische 1 op die pin zet heb ik de unmute en met een 0 de mute?

en dan krijg ik dit?

code:

|/<relais + diode>---> 12V
----|1K|----|
         |  |\
         |+  |
  100uF ---  |
        ---  |
         |   |
        --- ---

ik ga slapen. waarschijnlijk zaterdag pas weer tijd...

maar dan zie ik het nut van de elko niet helemaal in. waarom langzaam inschakelen? een relais schakelt toch "digitaal".

Dan kan het met een PIC jah en is de elco overbodig.
Maar als je die input nou aan de positieve voedingsrail hangt heb je geen PIC nodig, dat bedoelt Henry S denk ik.

Henry S.

Moderator

P'cies! Een PIC is nogal overkill niet?
Ik droedel nog wel even een schema ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 15 december 2005 00:00:40 schreef Henry S.:
P'cies! Een PIC is nogal overkill niet?
Ik droedel nog wel even een schema ;)

ja duidelijk maar het ging mij er ff om dat ik het met een digitaal signaal kon fixen. mn prototype gaat ook nog geen display bevatten en dergelijke maar de pic gaat hier dus wel meer doen dan alleen muten he :p

KT88

Overleden

Op 15 december 2005 21:35:02 schreef -=[pjX d@ dark]=-:
...maar de pic gaat hier dus wel meer doen dan alleen muten he :p

Ja, storen, ruisen, piepen, kraken... >:-)

Tipje: scherm digitaal gereutel zeer degelijk af, blikken doosje eromheen, voedingslijnen goed filteren en een aparte voeding geven zonder referentie met de audioschakelingen.
Anders heb je straks een mooi kastje met een display en vele functies, maar waar je niet fatsoenlijk naar kunt luisteren........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Anoniem

voeding: is een PC voeding geschikt? de 5V voor de pic en de 12 voor de amp? blikken doosje heb ik wel (pinguin mints :p) ik wist niet dat dit zo ernstig was!

KT88

Overleden

Op 15 december 2005 21:40:23 schreef -=[pjX d@ dark]=-:
voeding: is een PC voeding geschikt? de 5V voor de pic en de 12 voor de amp? blikken doosje heb ik wel (pinguin mints :p) ik wist niet dat dit zo ernstig was!

5V voor het digitale deel zal geen probleem vormen, de 12 V (en -12V neem ik aan) *kan* voor audio dat wel zijn.
Bijkomend probleem is dat de gnd. voor beiden hetzelfde is, die zie ik liever gescheiden.

Ik heb daar in het verleden wel eens wat mee gestoeid, met PC voedingen voor halfgeleiders en met CCFL-inverters voor voortrapbuisjes.
Geen van beiden kreeg ik storingsvrij genoeg naar mijn zin (dat betekent: een schakeling met zo'n voeding rechtstreeks aan een eindtrap aansluiten, dus zonder verzwakking ertussen. In mijn situatie zou de S/N onder de -80 dB moeten liggen).

Ik hoor zo nu en dan wel enthousiaste verhalen van lui die het geflikt hebben, en ook de diverse klasse D versterkers zijn een bewijs dat het best kan.

Het vereist alleen erg veel (ontwerp) moeite, en ik wil die moeite niet nemen als ik nog een kast vol lineaire trafo's heb liggen waarmee mijn schakelingen makkelijk de -90 of zelfs -100 dB halen (niet met buizen hoor) :-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ga je wel aan EMC denken?
De boel juist aarden, geen aardlussen, afgeschermde kabels waar nodig etc.
Gaat je hoop ellende schelen, als je er rekening mee houdt.