audio versterker voor in de wagen (elektuur)

ik heb hier thuis een paar brommer accu's liggen
ik zou graag een versterker gebruiken die ik dan znder het lichtnet kan gebruiken
liefst met een redelijk wattage
nu in elektuur heeft ooit zoiets gestaan dacht ik
als ik de accu's parallel zet kom ik aan 11 A/h dat die batterij kan leveren
heeft er iemand een schema tje dat iets of wa wattage geeft en op 12 volt gelijkstroom loopt

My Tube is bigger then yours

tda1553 ZEEr simpel en goed te gebruiken op een accu (heb em al 2 keer gebouwd)

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op 29 december 2002 23:47:06 schreef Erik:
tda1553 ZEEr simpel en goed te gebruiken op een accu (heb em al 2 keer gebouwd)

heb je er toevallig een schematje van en hoe valt de klank mee

My Tube is bigger then yours

schema heb ik niet bij de hand moet je ff bij conrad kijken voor 2x22 watt versterker kit

daar staat het schema in

het is geen klasse A versterker maar het is goed genoeg

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

http://home.eunet.cz/rysanek/cheapamps_en.html

lijst met TDA amps. Staat er zeker wel een tussen die voor je geschikt is.

Je zou de accu's in serie kunnen zetten voor 24 volt, of voor een symmetrische voedingsspanning.

Ik weet niet of je ze wel parallel kunt zetten, dat kan soms niet met accu's, ze moeten dan echt identiek zijn (spanning, capaciteit interne weerstand), ook 2 dezelfde types kunnen onderling iets verschillen.

Als 2 parallel geschakelde accu's niet identiek zijn, kunnen ze elkaar op gaan laden met veels te grote stromen.

heb nog wat aan het neuzen geweest
en heb hier thuis nog een kitje gevonden (velleman 2* 30 watt versterker..... 2*10 rms in 8 ohm)
nu die werkt op wisselspanning
nu ik heb het boekje niet meer maar heb het een en het ander op gezocht nu
als je 12 volt AC gelijkricht moet je dat * 1.4 doen niet??? (afgeronde waarde want het is eigenlijk wortel van 2)
dan krijg ik ongeveer 16.8 volt.
nu in de handleiding die ik gevonden had op internet stond dat als je 2 batterijen hebt je die amp kon aansluiten miets je ze in serie zet (symmetrische opstelling) is dit correct ja of nee want dan zit je al ineens met een spanningsverschil van 24 volt kan die ic dat houden???
ik denk het wel maar wil het weten voor de zekerheid

ahja en zou die ic in brug kunnen werken??? zoja hoe
dan kan ik twee ic's pakken en heb ik toch al een redelijk vermogen

de ic die wordt gebruikt is een TDA1521

My Tube is bigger then yours

mag ik 2 verschillende accu's wel in serie zetten
omdat de ene iets zwaarder is dan de anderen :S
en is het ni mogelijk om mijn spanniing nog te boosten hoger dan 24 volt zodat ik een iets zwaardere versterker kan maken
het gaat dan wel veel stroom trekken maar dat is zo erg niet.
de bedoeling is ook om een serieus vermogen qua muziek te kunnen leveren
op auto batterijen
desnoods mé een helen berg condensators als stroom"backup" voor de bassen
tis een beetje een marginaal project

My Tube is bigger then yours

Je mag die 2 accu's wel in serie schakelen, let dan wel op dat de minst krachtigste accu de zwakste schakel is.

Als je dus aan de ene accu maximaal 8 Ampere mag ontrekken, en de andere maximaal 10 Ampere, dan mag je van de serieschakeling maximaal 8 Ampere ontrekken.

Ik zag ook dat je eventueel accu's parallel wil schakelen, dat moet je absoluut niet doen, dan zijn ze heel snel leeg.

En nog iets, kzag iets over die Velleman versterker. Die heb ik zelf in gebruik als surroundversterker en doet het uitstekend. Deze kun je eventueel gewoon met gelijkspanning voeden (gewoon achter de diodes aansluiten. Hij moet wel symmetrisch gevoed worden, maar aangezien je 2 accu's heb moet dat geen probleem zijn.

Groetjes Dennis

No pain no gain

Op 3 januari 2003 19:35:53 schreef Martijn Berntsen:
http://members.lycos.nl/visualpenguin/n002034.pdf

50 watt op 12 volt, iets meer dan 50/12= 4.3 A

die was ik eigenlijk aan het zoeken
maar ik ga eerst die velleman versterker is proberen
heeftf iemand een simpel schema om mijn batterij op te laden

My Tube is bigger then yours

sorry voor dit oude topic terug naar boven te halen maar is het mogelijk om die velleman ook gewoon assymetrisch aan te sluiten door gewoon die middenaftakking weg te laten en dan op de + en - u spanning te zetten
als je het schema beziet krijg je daar achter 2 condensators in serie die dan een soort van gnd maken
zou dit werken is nu mijn vraag?
tis ik zou die amp effe willen gebruiken op mijn kamer en ik heb alleen maar een assymetrische voeding

My Tube is bigger then yours

Bij parralel schakelen misschien twee diodes in serie van de accu`s ?
John van Breda.