Heb een paar vragen over een condensator:
- Kan iemand enkele toepassingen van condensatoren geven
en ze verlkaren. (1*sterk en 1*zwakstroom)
- Kan een condenstor volledig laden? Ja of nee? Theoretisch
/Praktisch?

klein is fijn

Moderator

Lijkt wel heel erg op schoolwerk, gebruik de search eens..

jossie

Woei! *heeft etsbak*

ArjanEmm

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 27 december 2005 21:12:02 schreef Visserke:
...
/Praktisch?

Volledig laden ? tot wat. Anders even de hele vraag uit het schoolboek neertypen.

/Praktisch?

Begin maar vast, wij vullen je aan wat je niet snapt.
Je kunt ook googlen, scheelt je hoop "huiswerk?" vragen.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

/Praktisch?

Sterkstroom toepassing : in het stopcontact steken om zo de zekeringen te laten springen
Zwakstroom toepassing :in het stopcontact steken om zo de zekeringen te laten springen en de condensator te laten ontploffen ook.

wij hadden in het 5e middelbaar ene wijsgemaakt dat er lichtgevende condensatoren waren en dat die altijd blauw licht uitstraalden en direct op 220 volt konden aangesloten worden ( gelijk LED's , die blauwe waren toen nog peperduur) .

10uF 6.3 volt van zijn plastic ontdaan en bovenkant blauw gekleurd met een edding pen ... ahahaha hij had die int stopcontact gestoken en de stroom aangezet. der kwam inderdaad blauw licht uit ... de hoofdzekering ... en hij had plots een bektang waarvan de punten aan elkaar gelast weren ... en 5 condensatoren ook ... en een boel witte rook en van die krollekes die naar beneden dwarrelden ... en nog 2 woensdagnamiddagen strafstudie ook

we hebben die zelfde kerel ook eens een transistor gegeven met regelbare hFE ( zo een TO126 BD139 waar we de binnenkant van het gat wat tin in laten lopen hadden en daar een m3 vijs in gezet. )

nog een andere practical joke: we hadden geleerd over het schroosteeneffect bij koleplaten ( hoe je die ribben moet verticaal zetten om dus koude lucht daardoor te laten lopen ( wamre luicht stijgt etc ... ) Die kwam vragen wat hij moest doen . hij had de verkeerde koelplaat gekocht . we hebben hem aangeraden daar met een 3 millimeter boo overal gaten door de ribben te boren kwestie van die schoorstenen te her-creeren. Dat leek hem inderdaad het interesantste ... hij vond dat een perfect logische verklaring. begreep alleen niet waarom zijn 7805 altijd in thermische beveiliging ging ....

twas nen brave jongen hoor , maar hij had geen praktisch doorzicht. bij zijn examens had hij altijd goede punten omdat hij de boel vanbuiten leerde. maar als je een gelijkaardige vraag stelde ( iets wat je niet uit je geheugen kunt neerpennen ) dan blokkeerde die.

ArjanEmm

:)
Zoiets als een groentje in de bouw om paalgaten naar de groothanbdel testuren, die komen altijd terug met de vraag of ze rond of vierkant moeten zijn :P

free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

wie doet er mee ? gokken wat de volgende vraag word. ( totnutoe heeft TS gevraagd wat een spoel is , wat een condensator is en wat een transformator is.

wat wordt de volgende vraag ...

1) Wat is een dubbelpolige wisselschakelaar ?
2) wat is een diode ?
3) waarvoor dient een stopcontact ?
4) waarvoor dient koperdraad
of
5) welke kant van de soldeerbout is het warmst ?

foei. tis eigenlijk niet netjes van mij. maar deze keer was de verleiding echt te groot. ( vooral na Harold01 zijn schakelklok-bezigheidstherapie )

free_electron

Silicon Member

Op 27 december 2005 22:25:59 schreef fry:
:)
Zoiets als een groentje in de bouw om paalgaten naar de groothanbdel testuren, die komen altijd terug met de vraag of ze rond of vierkant moeten zijn :P

of bij de militairen de groentjes achter 'tussengas' voor de vrachtwagen sturen naar het magazijn. Daar steken ze die kerel 4 grote kasseien in zijne rugzak en hij kan teruglopen.

timmie

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 27 december 2005 22:29:57 schreef free_electron:
wie doet er mee ? gokken wat de volgende vraag word. ( totnutoe heeft TS gevraagd wat een spoel is , wat een condensator is en wat een transformator is.

2) wat is een diode ?
of

foei. tis eigenlijk niet netjes van mij. maar deze keer was de verleiding echt te groot. ( vooral na Harold01 zijn schakelklok-bezigheidstherapie )

ik gok of vraag 5 free en wat denk jij(srry maar geintje moet kunnen)(mijn excuses)

[Bericht gewijzigd door timmie op dinsdag 27 december 2005 22:39:33 ]

klein is fijn

Moderator

Even iemand sturen voor een waterschaaf omdat er teveel golven op het water staan. :)

@ free, ik gok op print

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 27 december 2005 22:39:14 schreef klein is fijn:
Even iemand sturen voor een waterschaaf omdat er teveel golven op het water staan. :)

De plintenladder doet het ook altijd goed.

jossie

Woei! *heeft etsbak*

1 klinkt het logischschsst, maar ik ga voor 5:D
[edit]Ik ga toch maar voor 1, waarschijnlijk heeft 'ie 5 al uitgetest:D

[Bericht gewijzigd door jossie op dinsdag 27 december 2005 22:50:58 ]

timmie

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 27 december 2005 22:50:24 schreef jossie14:
1 klinkt het logischschsst, maar ik ga voor 5:D
[edit]Ik ga toch maar voor 1, waarschijnlijk heeft 'ie 5 al uitgetest:D

of hij heeft opgelet op de basisschool en weet wat dubbel is nou dat pool gedeelte gokt hij gwoon

fzwart

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Nope ..... geen van allen.

De vraag word:

kan iemand mij het electrische equivalent in een Altera geven van een direct-verhitte dubbel-triode.

Nou, free_electron en Hugo ...... bundel de krachten en geef uitleg :-)

Op 27 december 2005 22:44:09 schreef Hugo Welther:
[...]
De plintenladder doet het ook altijd goed.

Vergeet de diesel bougie niet :D

Toen ik een bijbaantje had bij een autogarage mocht ik die uit het magazijn gaan halen. Leuk joh 2 uur pauze nemen, en dan met een lege doos terug komen waar je met viltstift dieselbougies op geschreven hebt

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 27 december 2005 22:56:42 schreef fzwart:
Nope ..... geen van allen.

De vraag word:

kan iemand mij het electrische equivalent in een Altera geven van een direct-verhitte dubbel-triode.

Nou, free_electron en Hugo ...... bundel de krachten en geef uitleg :-)

Altera, dat is toch die speciale direct verhitte zand-triode.
Op pootje 1 tot 2 de ene gloei-aansluiting. Aan pootje 3 tot 4 de andere en GND.
Op pin 5 en 6 zet je de Va van 250V.
Insturen via pin 7 tot 8.

Net een helgloeier.

http://www.s3.kth.se/mst/research/projects/irgas/Images/IR_source_glowing.jpg

Op 27 december 2005 22:29:57 schreef free_electron:

2) wat is een diode ?
of

Je gelooft het niet maar een klasgenoot van mij (4de klas HBO) heb ik eens zien googlen op "How stuff works on off button"...

klein is fijn

Moderator

Op 27 december 2005 23:25:36 schreef JuuL:
[...]
Je gelooft het niet maar een klasgenoot van mij (4de klas HBO) heb ik eens zien googlen op "How stuff works on off button"...

:+
Dus meteen geshowd hoe zo'n ding werkt? (bij zijn computer natuurlijk >:))

:D:D

/edit
Welke link heb je het over?? :9

[Bericht gewijzigd door JuuL op dinsdag 27 december 2005 23:44:23 ]

jossie

Woei! *heeft etsbak*

Op 27 december 2005 23:37:07 schreef JuuL:
:D:D

[OT]JuuL, heb jij die link nog naar de site waarop een heel leuk slaappatroon stond>:)? [4 uur lol hebben, 30 minuten slapen[/OT]

ArjanEmm

Die is leuk hugo :)
Maar even serieus :P buiten het bekende rc verhaal V(t) = V(0)*e-t/RC is een condensator ook niet volledig opteladen met een constante spanningsbron.
De capaciteit is namelijk ook afhankelijk van de tijd.
Een condensator heeft een initieele en een uiteindelijke capaciteit.
Gedurende het laden loopt er een kleine stroom langzaam door het dielectrum. Hoe groter de hoeveelheid lading in het dielectrum hoe hoger de capaciteit. Een dielectrum heeft en extreem grote R dus deze parasitaire capaciteit kun je alleen maar min of meer exponetieel opladen. Het is dus theoretisch onmogelijk om een condensatoren volledig opteladen.

free_electron

Silicon Member

aaah . ik heb het licht gezien ! ik weet wat de volgende vraag word !

hoe sluit ik een LED aan ( liefst rechtstreekts op 220 volt )