Ik heb zonet een digitale schuifmaat uit elkaat geschroefd om te weten te komen hoe dat werkt.
Ondanks dat het geheel aan ingewanden zichtbaar werd, ben ik er niet echt wijzer van geworden.
Wat is de bedoeling? Ik wil proberen mijn digitale schuifmaat van 150 mm te verlengen tot 600 mm. Dezelfde digitale uitlezingen zijn bijvoorbeeld bij www.buitelaar.nl te krijgen in diverse maten. Echter zit er dan een deftig prijskaartje aan vast.
Ik wil nu proberen of het mogelijk is om mijn schuifmaat van ± € 15,00- zelf langer te maken om om een draaibank en freesmachine te kunnen monteren.
Heeft daar iemand van jullie ervaring mee of weet er iemand hoe dat precies werkt met die digitale opnemer.
Techno
Tot zover ik weet zit er op de schuifmaat een bijna onzichtbare schaalverdeling. (Dit is door een microscoop zichtbaar.)
Deze schaalverdeling bestaat uit allemaal vertikale streepjes op een gelijke afstand van elkaar.
In de opnemer zit een encoder die controleert in welke richting zo'n streepje is bewogen.
Dit wordt daarna naar een opteller doorgegeven waarna dit getal op je display verschijnt.
Atlantis
ciao 4 now.....
Wat Onbekend eigenlijk wilde zeggen (maar daar nooit aan toe kwam) is "Veel succes gewenst als je het ooit wilt proberen"
Op 30 december 2005 21:48:58 schreef Atlantis:
Wat Onbekend eigenlijk wilde zeggen (maar daar nooit aan toe kwam) is "Veel succes gewenst als je het ooit wilt proberen"
Dat is niet helemaal waar. 
Er zijn standaard strips te koop waarop deze streepjes al op staan.
Ik geloof dat die € 1,-- per centimeter kosten.
Uiteindelijk kom je ook uit tot een deftig prijskaartje denk ik.
Google eens.
Ik heb het nogmaals (onder de loep) genomen maar kan geen spoor van enige streepjes vinden, behalve dan de normale maatstreepjes die op elke schuifmaat staan.
Onbekend! Hebt u enig idee waar deze strips van € 1,00- per cm te verkrijgen zijn?
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
weet niet of het voor €1.00 p/cm kan maar wel tot 75m
http://www.waldaimpuls.nl/elgo/z16.html
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 30 december 2005 20:06:54 schreef techno:
[...] om om een draaibank en freesmachine te kunnen monteren.[...]
Aan een freesbank en draaibank zitten van die mooie draaiwielen he? en die geven per omwenteling toch een behoorlijk precieze verschuiving van je bank. (speling is in deze gevallen toch bij te sleutelen?).
Als je hier nou een rotary encoder op zet, is alweer stukken goedkoper. Die kan je desnoods zelf maken met een stappenmotor.
Op 30 december 2005 23:17:32 schreef techno:
Ik heb het nogmaals (onder de loep) genomen maar kan geen spoor van enige streepjes vinden, behalve dan de normale maatstreepjes die op elke schuifmaat staan.Onbekend! Hebt u enig idee waar deze strips van € 1,00- per cm te verkrijgen zijn?
Dat weet ik niet. Ik dacht ooit zoiets ergens te hebben gehoord.
Na effe googlen: http://www.renishaw.com/client/product/UKEnglish/PGP-121.shtml
Misschien kan je hier wat meer informatie over vinden.....
Op de draaiwielen zit altijd speling daarom draai je altijd eerst te ver de verkeerde richting op en daarna pas de goede richting op om niet alleen de speling te hebben
Op 30 december 2005 23:34:31 schreef Jouke:
weet niet of het voor €1.00 p/cm kan maar wel tot 75m
http://www.waldaimpuls.nl/elgo/z16.html
Bedankt voor de tip. Ik heb ondertussen bij dit bedrijf informatie aangevraagd en hoop er iets mee te kunnen.
Op 30 december 2005 23:43:19 schreef elmowww:
[...]Aan een freesbank en draaibank zitten van die mooie draaiwielen he? en die geven per omwenteling toch een behoorlijk precieze verschuiving van je bank. (speling is in deze gevallen toch bij te sleutelen?).
Als je hier nou een rotary encoder op zet, is alweer stukken goedkoper. Die kan je desnoods zelf maken met een stappenmotor.
Helaas is de speling te groot en die kan enkel handmatig gecompenseerd worden. Deze methode is daarom ongeschikt om een precisie van 1/100 mm te bekomen.
Nog een vraagje. Hebt u dat al eens geprobeerd met een stappenmotor om die als een soort encoder te gebruiken? Indien ja, hoe hebt u dat gedaan.
Die digitale opnemers schijnen dus met een magneetband te werken. Heeft er iemand een idee van hoe dit precies in zijn werk gaat?
Joeri de Man
LED there be light
Ik denk dat je het als een koelkast-magneetje kan zien. Daar heb je op een heel klein oppervlak verschillende magnetische polen.
De polen zijn te zwak om echt aftestoten van een andere magneet, probeer maar is. Het lijkt dan ook alsof de magneten maar 1 magnetische pool hebben.
Maargoed, zou jij een sensor hebben die het kleine verschil kan meten. heb je dus een meting.
Ergends in die richting zal het wel zijn denk ik.
Kijk eens op 'www.arceurotrade.co.uk'. In het menu vind je onder 'measurement' o.a. digitale linialen. Flink wat goedkoper dan bij Herman Buitelaar etc.....
Op 'www.shumatech.com' vind je trouwens uitleg over de werking van het spul. En, compleet met schema en dergelijke, een heel sjieke uitlezing voor die dingen.
Heb 'm gebouwd, werkt subliem!
Op 31 december 2005 22:00:50 schreef hobbybob:
Kijk eens op 'www.arceurotrade.co.uk'. In het menu vind je onder 'measurement' o.a. digitale linialen. Flink wat goedkoper dan bij Herman Buitelaar etc.....
Op 'www.shumatech.com' vind je trouwens uitleg over de werking van het spul. En, compleet met schema en dergelijke, een heel sjieke uitlezing voor die dingen.
Heb 'm gebouwd, werkt subliem!
Beste,
Bedankt voor uw tip. De prijzen bij arceurotrade zien er goed uit en ik heb het bedrijf nadere informatie gevraagd.
Voor de mensen die geïnteresseert zijn in digitale uitlezingen voor draai- en freesbanken staat er deze maand een ontwerp in het tijdschrift ELV journaal. U kunt ook kijken op hun website www.elv.de . In zoverre ziet deze 4- voudige uitlezing er prima uit en de prijs voor het bouwpakket € 99,95- lijkt mij ook zeker niet overdreven. Een pluspunt bij dit bouwpakket vind ik ook dat de SMD onderdelen reeds op de print zijn aangebracht.
Als er reeds iemand dit toestel zou gebouwd hebben, zou ik graag zijn mening erover kennen.