Lijkt mij leuk als een ieder die zich met robotbouw bezig houd zich even in deze sectie meld. Ik dus ook, gr Henk,
http://www.creasoft.nl/projecten.html
[Bericht gewijzigd door Descartes op ]
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Daar heb ik me ooit mee bezig gehouden, volledig autonoom, hij ging in het huis rondlopen en dan temperaturen opmeten om zo te kijken wat de warmste plek ed is. De software voor de PC om het mooi in te lezen heb ik helaas nooit afgemaakt...
Ohja en dat hij automatisch naar zijn lader terugkeert ging ook niet goed, zat er altijd wat naast... Beter systeem moeten bedenken denk ik.
Wat is je verband trouwens met de grote Descartes? Gewoon een naampje of je idool?
[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 7 januari 2006 13:24:33 schreef Evilest Aedolon:
Daar heb ik me ooit mee bezig gehouden, volledig autonoom, hij ging in het huis rondlopen en dan temperaturen opmeten om zo te kijken wat de warmste plek ed is. De software voor de PC om het mooi in te lezen heb ik helaas nooit afgemaakt...Ohja en dat hij automatisch naar zijn lader terugkeert ging ook niet goed, zat er altijd wat naast... Beter systeem moeten bedenken denk ik.
Had jij ook niet meegedaan met de Melexis safety trophy (schrijf ik het goed?)?
Ik houd me er overigens ook mee bezig maar ik heb niet genoeg doorzettingsvermogen om een robot af te maken
.
http://home.versateladsl.be/henricoenen/ELektronica_stynus/Projecten/r…
http://home.versateladsl.be/henricoenen/ELektronica_stynus/Projecten/P…
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
vet, daar is het dan...
ik ga denk over een paar weken servomotoren kopen (4 of 5) en dan een paar gebruiken om mijn knuffeltje tot animatronica-robot om te bouwen:D das toch ook robotica he?:p
en dan allemaal lampjes in die ogen enzo, praakchip erin (mss).
Ik hoop dat er veel robot-fans zullen zijn hier
Op 7 januari 2006 13:24:33 schreef Evilest Aedolon:
Daar heb ik me ooit mee bezig gehouden, volledig autonoom, hij ging in het huis rondlopen en dan temperaturen opmeten om zo te kijken wat de warmste plek ed is. De software voor de PC om het mooi in te lezen heb ik helaas nooit afgemaakt...Ohja en dat hij automatisch naar zijn lader terugkeert ging ook niet goed, zat er altijd wat naast... Beter systeem moeten bedenken denk ik.
Wat is je verband trouwens met de grote Descartes? Gewoon een naampje of je idool?
Mijn inspirator, i.v.m zijn dualisme en lichaam en geest filosofie, boeit mij enorm hoewel misschien achterhaalt? Ook zijn persoonlijkheid heeft overeenkomsten met de mijne (;>)
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Ben nu bezig met mijn 3e robot: GPS Field Robot.
Vorige robots:
- Klein probeerbotje --> basic stamp, IR sensoren, temperatuursensoren en lichtsensoren. Ongeveer een kilo en 15 bij 25 cm. Motoren: 2x omgebouwde modelbouwservo. 90%mdf
- Nog kleiner robotje --> PIC16F877 operated, Sonar aan boord, ook ongeveer een kilo, De mechanica vanmodelbouwservo`s gebruikt icm een 6201 H-brug driver. Frame is volledig aluminium.
Huidige robot:
Gewicht +- 15kg, frame aluminium met betonmultiplex. 4 wielaandrijving. GPS, kompas, bumper, sonar aan boord aan sensoren (op het moment). Snelheid +- 2m/s. Bestuurd door 3x PIC18F2680, 1x PIC16F737. Voeding: 2x loodaccu 12V 7,2 Ah
Foto`s kunnen binnenkort volgen, hij is electronisch nog niet klaar.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 7 januari 2006 13:51:02 schreef elmowww:
Huidige robot:
Gewicht +- 15kg, frame aluminium met betonmultiplex. 4 wielaandrijving. GPS, kompas, bumper, sonar aan boord aan sensoren (op het moment). Snelheid +- 2m/s. Bestuurd door 3x PIC18F2680, 1x PIC16F737. Voeding: 2x loodaccu 12V 7,2Ah
SLIJM:P.
Ik wil ook *ooit* nog eens een robot maken maar aan de mechanische kant ben ik niet zo goed:(.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 7 januari 2006 13:54:52 schreef jossie14:
[...]
SLIJM:P.Ik wil ook *ooit* nog eens een robot maken maar aan de mechanische kant ben ik niet zo goed:(.
Oefenen en sparen 
Meest exotische gereedschappen die ik gebruikt heb: schroefdraad tapjes, kolomboor, trapse staalboor
Evilest Aedolon
Ik heb het laten maken bij een CNC bedrijf, ben er ook niet handig in.
Mijn robot ging ongeveer 5m/s maar gaf problemen bij het remmen. En ook nog problemen met katten enzo want hij probeerde te memoriseren waar de tafel staat zodat hij al veel sneller kan komen aangereden, bij onbekend terein ging hij wel heel traag.
Maar elmowww, hoe nauwkeurig zijn die GPS modules tegenwoordig, dat zou wel makkelijk zijn voor mijn robot als hij onder het stof vandaan komt.
Ik gebruikte 4 racingpacks trouwens, die zijn iets compacter.
elmowww
Verkeerde post, check hieronder
[Bericht gewijzigd door elmowww op ]
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
hm, ik heb er wel altijd over gedacht maar het is nooit tot uitvoering gekomen.
dit is een bedrijf dat dit een professioneel doet. zitten helaas in amerika maar ze hebben wel een leuke site: www.animalmakers.com
en een robotarmpje: http://www.xs4all.nl/~sbolt/arm.html
het ontbreekt me altijd nog aan de tijd om te leren hoe je dat programeert e.d. overgens, heb ik gister een 4tal 27c128 eproms gekregen dus wie weet binnenkkort..
daarbij komt dat ze me nu op school leren werken met gal en abel en als ik dan met een andere taal ernaast ga werken ben ik bang dat het een beetje door elkaar gaat lopen....
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
elmowww
Op 7 januari 2006 14:00:48 schreef Evilest Aedolon:
Maar elmowww, hoe nauwkeurig zijn die GPS modules tegenwoordig, dat zou wel makkelijk zijn voor mijn robot als hij onder het stof vandaan komt.
Ongeveer 3 meter nauwkeurig. Maar de GPS is bedoel om "wayoints" aan mee te geven. Intelligentie komt later, maar daar is die PIC toch echt te zwak voor gok ik 
Heb je een paar foto`s van dat ding van jou? en een vbeschrijving?
Ohwja, ik heb ook nog voor een industrieele dupliceerrobot de electronica gemaakt. Binnenkort verwacht ik daar meer nieuws van.
[Bericht gewijzigd door elmowww op ]
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Evilest Aedolon
Op 7 januari 2006 14:08:22 schreef elmowww:
Heb je een paar foto`s van dat ding van jou? en een vbeschrijving?
Een HELE hoop picjes als 'tussenbrein' Was niet de meest ideale oplossing maarja... Vb motorsturing via I2C
Sensoren inlezen ook al, temperatuurmeting was met een IR thermometer en afstandsensoren van die Sharp dingen (ik heb het nooit helemaal afgemaakt dus heb ik de rest verkocht van die sensoren...)
En als hoofdbrein een Z80 bordje.
Ik had 4 motoren met ingebouwde vertraging, zo kan je ook mooi draaien, lang gezocht achter een goedkope motor... Onderaan had ik een LED met wat LDRs en kleurfilters zodat ik kon programmeren welke ondergrond hij zat in huis om te kijken of alles nog wel correct was.
Ook had ik een CCD camera (zo een CMUcam, was beetje veel werk om het zelf te maken) om de omgeving te scannen maar daar is niet veel van gekomen.
Zo heb ik veel halve projecten...
elmowww
Op 7 januari 2006 14:35:26 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Zo heb ik veel halve projecten...
Zonde... Volgens mij heeft ook bijna iedereen hier dat.
Dat is nou juist ook hetgeen wat bij mij voor minder motivatie zorgt: ik krijg kreeg het gevoel niet dat iets "af" was. Tegenwoordig doe ik dat meer. goed gevoel hoor
verslavend 
Evilest Aedolon
Ja, het raakt nooit af eigenlijk... Altijd meer. Misschien moet je voor jezelf een grens stellen in het begin van DIT moet het doen en dat is het. Meer moet maar in volgende versies komen. Anders heb je meer de neiging halfweg ermee te stoppen omdat er toch geen einde aan is.
Hmmm... Een espresso-apparaat is toch een schitterende investering. (Nee, geen nespresso oid...).
[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Op 7 januari 2006 13:57:44 schreef elmowww:
[...]Oefenen en sparen
Meest exotische gereedschappen die ik gebruikt heb: schroefdraad tapjes, kolomboor, trapse staalboor
alleen de trapse staalboor vind ik exotisch, de andere zijn (voor mij) heel normaal.
maar in de pic cursus op co staat toch hoe je hem kan laten reageren op ir sensoren he?
edit: vette robotarm man! alleen gezien de dikte van het draadje zal hij niet zo'n hele grote grijpkracht hebben:D
[Bericht gewijzigd door muddy op ]
elmowww
Op 7 januari 2006 15:08:05 schreef muddy:
[...]alleen de trapse staalboor vind ik exotisch, de andere zijn (voor mij) heel normaal.
Wat ik bedoel is dat de dingen die ik gemaakt heb met een beetje precisie best zelf te maken zijn.
Ik heb echter wel wat meer exotische dingen maar geloof niet dat ik die nu gebruikt heb in dit project.
Evilest Aedolon
Op 7 januari 2006 15:18:42 schreef elmowww:
[...]Wat ik bedoel is dat de dingen die ik gemaakt heb met een beetje precisie best zelf te maken zijn.
Ik heb echter wel wat meer exotische dingen maar geloof niet dat ik die nu gebruikt heb in dit project.
Je vergist je, een elektronicus hoeft nog niet om te kunnen gaan met een frees ed... Het is iets compleet anders en veel zullen het niet kunnen. Als je het kan is dat natuurlijk een schitterend pluspunt, dan kan je zowat alles maken van elektronica tot behuizing.
Ik wou dat ik het ook kon maarja ik schrik al van een puntlasapparaat 
een puntlasapparaat, dat kan zowat iedereen bedienen. en iemand met een electronica achtergrond kan ook nog mooi de werking uit leggen. een mooie kortsluiting
elmowww
Op 7 januari 2006 15:23:16 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Je vergist je, een elektronicus hoeft nog niet om te kunnen gaan met een frees ed... Het is iets compleet anders en veel zullen het niet kunnen. Als je het kan is dat natuurlijk een schitterend pluspunt, dan kan je zowat alles maken van elektronica tot behuizing.
Ik wou dat ik het ook kon maarja ik schrik al van een puntlasapparaat
Het is volgens mij toch echt iets wat je kan leren!
Eerst bakte ik er ook niets van, maar nog een keer, nog een keer, nog een keer en het ging steeds beter.
Ik denk dat je wél een stukje perfectionisme moet hebben.
Voor mijn eerste project: 10 behuizingen aangeschaft (bestaande uit 2 identieke helften), dus 20 delen.
Heb in totaal 2 modules moeten maken, waarvan 1 onbewerkte helft, en 1 gefreesde. Ik heb welgeteld 1 helft van een behuizing over gehouden
(oftewel: 20 - 5 = 15 mislukte exemplaren). Nu gaat het toch wel in 2 keer goed
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
hmmm net als iedereen hier, ben ik ook eigelijk met veel te veel tegelijk bezig.
en ik ben dus ook met een robot bezig...
althans 2 robot armpjes, met daar tussen in een hoofd..(ja lach maar
)
ik had eens een robotarmpje bij dit bedrijf :
http://www.lynxmotion.com/ gekocht.
Het model wat ik toen gekocht heb bestaat niet meer maar het was het vorig model van deze: http://www.lynxmotion.com/Category.aspx?CategoryID=2
was heel duur (hij kost nu 389,53 euro (http://www.robotwinkel.nl/pdf/Prijslijst_Robotwinkel.pdf)
maar ik heb er wel veel ideeen mee opgedaan, en toen besloten om iets beters te bouwen.
Ik heb alle spullen al en ben ook wel (af en toe) bezig
Maar omdat al dat gezaag en geboor zo tegen viel ben ik nu eerst een CNC machine aan het maken, en die begint ook al aardig op te schieten.
en alles is te bekijken op mijn homepage
www.arjan-swets.com
Weet iemand waar ik wat uitleg kan vinden over servo's.
Wat ik denk te weten is dat ze niet helemaal rondgaan maar alleen een aantal stappen.
ik heb al wel is geprobeerd om een robot te bouwen, dat was toen niet echt gelukt het mechanische gedeelten was niet sterk genoeg. Ik Wil het binnenkort nog wel is een keer proberen maar moet hiervoor nog 2 projectjes maken en ik heb niet zo heel veel tijd:P