Op 8 januari 2006 15:30:54 schreef Jouke:
[...]zoiets? http://www.r50rd.co.uk/research/internal/v2i/engin/videos/stop_test.ht…
echt of echt nep? ik weet het niet
komt van hier http://www.r50rd.co.uk/research/internal/v2i/engin/index.html
GAAAAAF, maar lijkt helaas een hoax te zijn. De foto's in de site zijn gemanipuleerd, de schaduwen in het filmpje komen van verschillende kanten. Ik ben echter ook geen expert.
Het ziet er niet echt uit.
Dit is daarentegen wel echt!
De rennende robot: http://world.honda.com/HDTV/ASIMO/200412-run/
Wel even rustig laten laden.
greetzz. Henk:P
ik heb een robot gemaakt van lego. eerst heb ik een tijdje zitten denken van hoe en waar komen de sevo's. toen ben ik begonnen bouwen de arm kan omhoog en omlaag en een grijper die dicht kan. alles bestuurt met zender/ontvanger set van conrad(had ik noeg van een oude rc car liggen). foto en filmpje komen nog dus blijf kijken!!
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Op 8 januari 2006 13:55:40 schreef elmowww:
Sorry, EPROMS zijn niet meer dan geheugen... Hetgeen jij zoekt is een microcontroller.Als je een beetje op dit forum ondersteuning wilt daarvoor, suggererer ik dat je óf een PIC, óf een AVR neemt.
Stappenmotorsturing doe je proper met bv een L297 icm L6203. Dat alles aangestuurd door een microprocessor
aha, okee. ik heb ook nog wel een paar pic16f84 liggen. ik denk dat bijna iedereen hier die ook wel heeft. ik ga eens in de datasheet van die L297 en L6203 zoeken.
ik heb laatst voor 2,70 de L298N
dual motor driver gekocht...heel mooi dingetje..en niet duur.
http://www.elektronica-onderdelen.nl/?page=producten&id=16
m'n eerste home-build-pcbtje ervoor gemaakt...
erg leerzaam!
Op 8 januari 2006 12:31:22 schreef GJ_:
[...]
't is maar wat je onder robots verstaat.
Wij knutselen aan de wat grotere modellen, maar echt armen en benen hebben ze meestal niet.
[afbeelding]
een volautomatische flessen depalltiseur in ChengXian. Pakt steedst 1 laag van de pallet en zet deze op afvoerband, pakt vervolgens het karton en legt dit op stapel. Pakt uiteindelijk de pallet en legt die op stapel
Een robot kan net zo goed als in jouw voorbeeld, een machine zijn die geautomatiseerde werkzaamheden uitvoert, als een machine gebouwd als een entertainmentmachine, mijn richting. De basis bij het onstaan van het woord robot of definitie was " Een machine die geheel of gedeeltelijk de mens nabootst, soms in uiterlijk, soms in daden en soms in beide". Het woord robot werd in 1917 bedacht door Karel Capek en gebruikte dit in zijn boek 'Opilec' wat dronkaard betekent. Het komt van het Tsjechische woord 'robota' wat verplicht werk of diensbaarheid betekent. In andere talen kan het ook gewoon werk betekenen. Capek gebruikte het ook in zijn toneelstuk RUR of Rossum Universals Robots. Dus met een robot kun je veel kanten op, als we er maar gemak (werk robots) en plezier (entertainment robots) aan kunnen hebben, en niet te vergeten veel ontwikkel en bouwplezier.
Op 9 januari 2006 09:45:38 schreef Descartes:
...als we er maar gemak (werk robots) en plezier (entertainment robots) aan kunnen hebben, en niet te vergeten veel ontwikkel en bouwplezier.
Ik heb ook aan de "werkrobots" veel plezier. De dag dat ik opsta en geen zin heb om te werken ga ik iets anders zoeken.
Op 9 januari 2006 10:02:54 schreef GJ_:
[...]
Ik heb ook aan de "werkrobots" veel plezier. De dag dat ik opsta en geen zin heb om te werken ga ik iets anders zoeken.
Ja GJ_ ik ook, ik programmeer ook industriele toepassingen met veel plezier, en backstage bij een theater is de animatronics soms wel 80% of meer industriele pcbased hardware. Dus helemaal met je eens. Alleen
De dag dat ik opsta en geen zin heb om te werken ga ik iets anders zoeken.
zou ik eens vaker moeten doen. (; gr henk,
Op 9 januari 2006 13:19:17 schreef Descartes:
[...]
Ja GJ_ ik ook, ik programmeer ook industriele toepassingen met veel plezier, en backstage bij een theater is de animatronics soms wel 80% of meer industriele pcbased hardware. Dus helemaal met je eens. Alleen [...] zou ik eens vaker moeten doen. (; gr henk,
Sorry foutje dubbel post,
Op 9 januari 2006 13:20:33 schreef Descartes:
[...]Sorry foutje dubbel post,
@descartes: lijkt me wel lachen wat je doet, als ik zo op je site kijkt
@descartes:
Dan hebben we meer gemeen. Naast de industriele klanten werken we ook van tijd tot tijd voor musea. Bovendien maken we ook wel eens illusies voor een oude kennis van mij: http://www.philippart.com/ Hij bedenkt ze uiteraard wel zelf!
MAH
ik zag op een site staan dat je een stappenmotor zomaar vanuit een pic kan aansturen. event. wel versterkingstor ertussen. weet er iemand ergens een quide of beschrijving hoe dat moet?
edit: dat was hier http://www.voti.nl/winkel/p/STEP-01.html
maar kan dat ook met klik of klik
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
Op 10 januari 2006 13:29:09 schreef MAH:
ik zag op een site staan dat je een stappenmotor zomaar vanuit een pic kan aansturen. event. wel versterkingstor ertussen. weet er iemand ergens een quide of beschrijving hoe dat moet?
Kijk hier maar eens: http://www.imagesco.com/articles/picstepper/01.html
Ik heb ook net de hele dag zitten spelen met stappenmotoren. Ik had geen TIP120 liggen, maar met een BU806 bleek het ook te werken (zijn natuurlijk zat mogelijkheden)
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
MAH
hier ook een leuk artikel klik
alleen met avr ipv pic...
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 9 januari 2006 10:02:54 schreef GJ_:
[...]
Ik werk dus ook als PLC programmeur in de industrie...
ik heb vrij veel werk gedaan voor machine fabriek Kalkman.. die maken machine's in de beton industrie... machines om straat tegels te maken enzo...
voor huh heb ik echt hele fabrieken gedaan. En ik vind het super om te doen.... met SEW-servoregelaars op profi-bus...
allemaal super snel...
meeste machine's heb ik ook nog op video staan.... af en toe nog ff terug kijken....
MAH
ehm, probleempje,
de motor zoals hij hier (http://www.imagesco.com/articles/picstepper/01.html
) word gebruikt is een met 6 en die van mij hebben maar 4 aansluitingen.
en weet iemand met welk programma daar word gewerkt?
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 17 januari 2006 14:33:10 schreef MAH:
ehm, probleempje,
de motor zoals hij hier (http://www.imagesco.com/articles/picstepper/01.html
) word gebruikt is een met 6 en die van mij hebben maar 4 aansluitingen.en weet iemand met welk programma daar word gewerkt?
Jij mist de middenaftakkingen op de motor. Nu moet je hem aansturen met een H-brug. (stroom omdraaien).
MAH
aha. t is een beetje abracadabra voor mij maar ik ga eerst opzoek naar een tutorial over picbasic (word bij die picstepper gebruikt)
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
ik heb een pic16f877 bordje van de TU/E, en daar zit een floppydiskaansluiting aan.
ik zat te denken: een simpel bordje eraan maken, zodat ik daar dingen op kan aansluiten.
ik dacht zo:
8 of 12 (analoge) ingangen die afzonderlijk door een opamp met pot te regelen zijn.
2 H-bruggen voor max 1A
4 servo uitgangen
1 controleled spanning
1 controleled 'pic gevonden'
4 dipswitches voor programmeerbare functies
de rest uitgangen (evt beschermd of regelbaar)
zou dit een leuk bordje zijn om zelf te maken voor een beginner, om een robot aan te sturen, bijv: lijnvolger, objectontwijking, bumper...
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Hebben jullie hier nog aanvullingen op, tips oid? het was mijn bedoeling een soort standaard bord te maken om in een robot in te bouwen.
en weten jullie nog leuke en reele sensoren?
elmowww
Sonar, compass, GPS, IR, lichtsluis?
Robotbord is een beetje moeilijk om kant en klaar universeel te maken. Echter wil ik ook ooit nog een standaardbordje op de markt brengen.
muddy
tja...
ik wil het een beetje maken zodat ik het in iedere (simpele) robot kan zetten. zullen 8 sensorsignalen genoeg zijn of kan ik er beter 12 nemen? 4 servo's lijkt me genoeg he? en 2 h bruggen ook.
MAH
we hebben dit net gedaan. niet op de manier zoals jullie het graag zien waarschijnlijk maar we moesten wel van school. een K8055 ? usb-bordje van velleman en daarachter een aantal pld's. binaire waardes uitsturen voor alles. aan de uitgangen versterkende invertors en dat naar een hele rij relais toe. ingangen gaan wel gelijk naar de pld's toe. maar ipv relais kan je natuurlijk ook naar wat anders gaan. overgens kan dit ook met je paralelle poort. maar dan heb je minder in's en out's.
ik ben druk bezig met picbasic. ik hoop dat ik me stapenmotor iig binnenkort aan het werk krijg.
daarna wil ik gaan uitbreiden naar snelheidsregeling...