Op 7 januari 2006 22:40:21 schreef Capt501:
Panasonic brengt momenteel deze autoradio uit waarin een electronenbuis zit verwerkt.

Ja, en? Ik heb ook een autoradio gehad helemaal zonder halfgeleiders, volledig met buizen. Werkt prima, tenminste als je auto goed slap is afgeveerd, minimaal 2 ton weegt en zolang je echte hobbelwegen een beetje voorzichtig neemt. Helaas verkocht samen met de auto waar die in zat.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

ik ben de gelukkige bezitter van een hybride buizen/torrenautoradio.
3 buizen voor de ontvangst, 2 torren in de eindtrap geloof ik.
wonderbaarlijk genoeg werkt het ding ook nog, en hij kostte maar 5 euro...
het is een blaupunkt bremen TR.
klinkt prima, maarjah, het ging bij deze radio duidelijk om de gevoeligste ontvangst en de luidste weergave...
het is een prima LG en MG DX radio, maar de schaal is ongelooflijk onnauwkeurig (te smal schaaltje)

Op 8 januari 2006 11:36:07 schreef grotedikken:
Het leuke is dat al dat gedoe zich afspeelt in de grijze zone. Er is altijd wel een theorie voorhanden die niet zo eenvoudig te weerleggen is.

Helemaal mee eens, maar ik ben graag grondig in de voorbereidingen.
En een zwaar gebouwde kast met massieve koellichamen, dikke elco's, majesteitelijke trafo's en vergulde voetjes is toch mooi, of niet soms? :+

Maar als er één actief element is, dat gevoelig is voor microfonisch effect, dan zijn het toch wel buizen. Maar als ze op een gechromeerd chassis staan met gouden voetjes, dan hebben ze geen gebreken:-).

Microfonie in buizen kan inderdaad een probleem zijn.
Ik heb eens een combo gitaarversterker moeten herstellen, waarbij de EL34s zodanig op waren dat je ze letterlijk kon horen rammelen.
De schermroosters zaten los in de mica ophanging, en dansten vrolijk mee op de luchtdruk van de speaker in de kast.
Ik heb ze vervangen door nieuwe exemplaren en de versterker ging terug naar de eigenaar.

Komt die een week later op hoge poten terug dat "het ding nergens meer naar klinkt!"
Bleek dat nu juist die acoustische terugkoppeling een effect was dat bij hem nogal in de smaak bleek te vallen.... :-)

Op 8 januari 2006 14:20:06 schreef Sine:
japanner met buizen ipod amp

wat ene idioot. comprimeer je muziek maar in MP ( liefts op 16 khz samplerate om zovele mogelijk verlies te hebben en zoveel mogelijk elementen weg te smijten. en dan door ene buizenversterker die het nog eens een extra 'kleurtje' geeft

welja. Mozart draait zich om in zijn graf.

een goede klankinstallatie reproduceert 100% de opname. zonder verorming , kleuring of whatever.

de opname is de data die opgeslagen ligt op de CD.

al de rest is zever.

whahahahaha . nog ene goeie : 'passive pre-amp'

wat een zever. hoe kun je nu versterken zonder aktief component (transistor of buis)? met een transfrmatr maar das niet echt versterken. er is geen toelevering van energie. je set vermogen om

passive pre-attenuator bedoelen ze zeker.

4200 dollar voor diene concertino ....

raadseltje : wat is de relatie tussen iemand die daar geld aan geeft en aambeien ?

alleen de echt grote assholes hebben beide.

kmoet wel zeggen da diene concertino properkes geconstrueerd is.

Op 8 januari 2006 17:43:45 schreef free_electron:
kmoet wel zeggen da diene concertino properkes geconstrueerd is.

Jup, ziet er in iig mooi en compact uit

Nu komt dat mede omdat de uitgangs trafo's in de speakers verwerkt zitten.

@GJ,

Ik heb in de kelder ook nog een All valve Autoradio liggen.
een oude Phillips voor mijn verzameling.
Ook heb ik een hele voorraad aan mobiele militaire radio apparatuur
ook vrijwel allemaal met buizen.
Dit is echter voorbij het discusie punt dat snap jij toch ook wel.

Zelfde geld voor de klasieker van ledlover !

Ik moest wel even lachen om het verhaal van KT ;)
Tja... 't is ook nooit goed he ;)

Op 8 januari 2006 17:43:45 schreef free_electron:
4200 dollar voor diene concertino ....

Zie het eens in... Met het ontwerpen van chips is niets te verdienen! Buizenamps en andere gebakken lucht producten ontwerpen daar en tegen is big-business...

Het zit allemaal in een goede naam btw, misschien moet je de hybride amp op de mark brengen? buizen voortap en klasse D 2*500W eindtrap.

[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]

eerlijk gezegt hou ik een beetje van zo goedkoop en zo goed mogelijk.
het is perfect mogelijk lijkt me een buizenamp te bouwen voor circa 500€ die goed klink. en dan bedoel ik dus echt wel goed.
kwestie van goed ontwerpen en bouwen.
ik hoop nog een PPP el84 versterkertje te ontwerpen voor in mijn werkplaats (waar ik overigens ook met audio bezig ben).
trouwens als je zo'n dure dingen moet repareren of opendoen dat is om te schreeuwen echt.....
en die velleman buizenamp dat is ook zo
ik vind die zijn geld niet waard. er is een goede versterker van te maken maar mits aanpassingen.
en de leukste projecten zijn die van "off the shelf" componenten. :)

Op 8 januari 2006 21:30:01 schreef Bertrix:
[...]

Zie het eens in... Met het ontwerpen van chips is niets te verdienen! Buizenamps en andere gebakken lucht producten ontwerpen daar en tegen is big-business...

Het zit allemaal in een goede naam btw, misschien moet je de hybride amp op de mark brengen? buizen voortap en klasse D 2*500W eindtrap.

Hmnee, digi spul in een uitgang kom je bij de meeste audio jongens niet mee weg,
Mosfets daarintegen ...

Op 8 januari 2006 21:36:19 schreef beertje_01:
500€

500 euro voor muziek?!?
Als je geintegreerde eindtrappen gebruikt, of een ic tje van tripath en dan een losse MOSFET brug, heb je :
-veel geld over
-heel veel lawaai
-lage vervorming
-geluid waar je kippenvel van krijgt

Op 8 januari 2006 21:39:07 schreef Sine:
[...]

Hmnee, digi spul in een uitgang kom je bij de meeste audio jongens niet mee weg,

Ja, maar dat stamt uit de tijd dat digtale prul echt nog niet op punt stond, en iedereen denk dat het slecht klinkt, dan hoor je dat ook zo... Niemand probeert het, dus ze kunnen het niet weten.

wat kost die ic?
wat kosten die mosfetten?
wat kost die voeding?
wat kost die print?
wat kost het koelvin in dit geval wel een kleine?
reken even uit en het kost ook wel wat

Op 8 januari 2006 21:42:42 schreef beertje_01:
wat kost die ic?
wat kosten die mosfetten?
wat kost die voeding?
wat kost die print?
wat kost het koelvin in dit geval wel een kleine?
reken even uit en het kost ook wel wat

Mijn oude 2*18W amp(ik mag van mijn pa toch niet meer) kostte zo'n 30 euro.

Zo'n tripath amp moet wel voor <200euro realiseerbaar zijn (dus in kastje en al)

[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]

2x18W is veel hoor :P

Ik heb ooit een klein zaatje gedaan met 2x15W, easy

Op 8 januari 2006 21:47:48 schreef Sine:
2x18W is veel hoor :P

Ik heb ooit een klein zaatje gedaan met 2x15W, easy

Ja, ik mocht hem nooit meer dan 500mW laten spelen...

Veel mensen overschatten schromelijk hoeveel vermogen ze denken nodig te hebben....(Johnny met petje op in Golfje GTI, anybody? >:-) )

Vermogen (of liever: geluidsdruk) verloopt logaritmisch, en het is altijd weer leuk om met een millivoltmeter aan de speakerklemmen te laten zien dat 10...50 mW al een heel aardig huiskamerniveau oplevert met gemiddeld gevoelige speakers.

ben ook begonnen met zo een geintegreerd ic
het klonk wel
was mijn eerste projectje.
dan heb ik een velleman k4005 2 maal gebouwd
heeft me toen toch wel tegen de 400€ gekost
was 2*200w rms
veel power ja maar kwaliteit niet zo extreem goed
het ging ja.
dan heb ik een PP kt88 amp gebouwd
dat ding leverd 2*50w rms
maar echt mooi geluid ik was heel sceptisch toen ik die voor het eerste aan zette maar ik viel echt wel achterover.
dat ding kostte 600€ voor alle componenten. en ik heb zelf ook een amp van 2*1kw rms (en echt wel dat vermogen)
ik moet zeggen dat verschil hoor je echt wel
die buizenamp klinkt zo mooi.
nu men broer heeft die nu (hij heeft alles betaald en wou zo iets)
dus nu ga ik voor mij iets bouwen met een el84m
naar het schijnt klinkt die beter dan de el34
en uit een PPP haal je toch tegen de 30w en dta is zeker genoeg.
ahja ik heb hier nu een buizenradio staan
die dingen zijn miss 4w? ofzo maar dat gaat hard!

Op 8 januari 2006 21:51:39 schreef KT88:
Veel mensen overschatten schromelijk hoeveel vermogen ze denken

ik dacht eerst ook dat 18W weinig was, maar uiteindelijk, als hij helemaal open stond deed het pijn aan mijn oren.

een zaaltje vullen is toch relatief al moeilijker
als je een live bandje hebt ofzo.....
veel hangt van de speakers af

En wat dan met die hele nieuwe groepen kasten speciaal voor de audioset? met afgeschermde 230 leiding naar de audio?

ik ken zo iemand die daarin gelooft en beweerd dat je beter smeltpatronen kan nemen dan automaten en een eurostekker van honderden euro tussen WDC en versterker.

vergeten die mensen dan dat de stoppenkast niet de bron is maar dat daar nog kilometers (net de best geleidende) draaden heen gaan naar de centrale?

Tjah, buizen hobby is leuk,

Alleen die uitgangen zijn zo god gruwelijk duur, daar moet je echt ergens over struikelen.

Ik heb hier al tijden een quadje 6v6GT's en wat bijpassend dubbel triode spul met octal voet liggen om een eindtrapje mee te bouwen. alleen dat struikelen gebeurt nog niet echt :P

een OTL koptelefoon versteker heb ik wel in elkaar gedraaid, met een een paar russische dubbel triodes als eind buisjes in een push pull opstelling.

http://members.home.nl/guidomennen/amp.jpg

En ja, buisjes mogen gezien worden, dus erbovenop met dat spul, en ook ja ik moet de voeding nog goed oplossen ( de trafo die ik origineel gedacht had bleek iets te licht voor zijn taak )

Op 8 januari 2006 22:00:03 schreef beertje_01:
een zaaltje vullen is toch relatief al moeilijker
als je een live bandje hebt ofzo.....
veel hangt van de speakers af

Nee, bandje niet ... en ik heb het ook echt over een zaaltje en daar had ik die 15W zelfs niet helemaal nodig

Op 8 januari 2006 22:03:52 schreef nijhuisr:
En wat dan met die hele nieuwe groepen kasten speciaal voor de audioset? met afgeschermde 230 leiding naar de audio?

ik ken zo iemand die daarin gelooft en beweerd dat je beter smeltpatronen kan nemen dan automaten en een eurostekker van honderden euro tussen WDC en versterker.

vergeten die mensen dan dat de stoppenkast niet de bron is maar dat daar nog kilometers (net de best geleidende) draaden heen gaan naar de centrale?

dat is de bullshit in de auio wereld en ik doe er niet aan mee