Advies over print-layout gezocht

Ik ben een print-layout voor een nixie-klok aan het ontwerpen. Ik heb dat nog nooit gedaan en heb er ook nooit enigerlei opleiding o.i.d. in gehad -- ik heb me alles eigen gemaakt via tutorials enz. Ik sluit dus niet uit dat ik domme fouten aan het maken ben, omdat die zaken zo voor de hand liggend zijn dan ze nooit genoemd worden omdat 'iedereen' dat weet... Dat maakt me ook wat onzeker. ;)

De klok zal bestaan uit vier nixies (IN-14's), en een INS3 neon-lampje. De nixies worden onafhankelijk van elkaar aangestuurd -- het circuit daarvoor is nog niet af.
De hele layout heb ik in Eagle gemaakt. Ik heb met de Sockulator een part aangemaakt, een schema getekend voor een enkele nixie en die drie keer gekopieerd. Voor de INS3 heb ik in de layout een elco opgenomen die net zo groot is.
In feite zijn het twee zes-pins headers boven en onder elke nixie, een anode en tien transistors voor de kathoden.

De layout:
http://pics.livejournal.com/fub/pic/00033syf
Als je wat meer met de layout wilt spelen, dan is de .brd-file hier te downloaden.

Algemene (opbouwende!) kritiek is welkom, maar ik heb ook twee punten waar ik specifiek advies over wil:
- De dikte en afstand van de sporen. Die zijn nu 10mil. Er komt 170V en 2.5mA overheen te lopen. Ik heb bij diverse bronnen nagezocht welke dikte de banen bij welke hoeveelheid stroom mogen hebben -- 10mil is toch dik genoeg voor deze hoeveelheid stroom?
- Sommige banen maken een hoek van 90 graden. Ik had begrepen dat dat niet optimaal is, maar ik weet niet hoe ik Eagle zodanig kan bewerken dat de auto-router geen hoeken van 90 graden toestaat.

Ik lees graag jullie tips & trucs!

klein is fijn

Moderator

Je moet even voor jezelf bedenken of je ook 56:86 op je klok wil kunnen laten zien, zoniet dan kunnen er 10 transistors weg.

Op 12 januari 2006 22:09:29 schreef klein is fijn:
Je moet even voor jezelf bedenken of je ook 56:86 op je klok wil kunnen laten zien

Een uitstekend punt. Ik zit er over te denken om er een DCF77-module op aan te sluiten, dan zou ik eventueel ook de datum kunnen laten zien als er op een knop gedrukt wordt.
Ik denk dat ik het voorlopig even zo laat, maar ik sluit niet uit dat ik inderdaad wat transistors weg laat. Voor de layout zou het trouwens niet eens iets uit hoeven maken: je laat gewoon de transistors weg, en je bent goed.

elmowww

Golden Member

Kan je je .LBR file en de .sch ile ook posten? kunnen we wat meer ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
free_electron

Silicon Member

tziet er redelijk properkes uit
vermijdt wel 90 graden hoeken. ( hoeken moeten stomp zijn :145 graden)

voor dergelijke hoge spanningen zou ik min transistor aanpassen zodat de pinnen op 1 lijn staan. dat vermijdt het 'ritsen' wat je nu doet. tzoe wel eens kunnen overslaan

en leg uw weerstanden ook gelijk plat.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Op de scherpe hoeken en de weerstanden rechtop na een goede start. Over wat voor spanningen hebben we het hier, en zijn wat spoortjes niet wat fragiel?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 13 januari 2006 00:07:53 schreef free_electron:
tziet er redelijk properkes uit
vermijdt wel 90 graden hoeken. ( hoeken moeten stomp zijn :145 graden)

voor dergelijke hoge spanningen zou ik min transistor aanpassen zodat de pinnen op 1 lijn staan. dat vermijdt het 'ritsen' wat je nu doet. tzoe wel eens kunnen overslaan

en leg uw weerstanden ook gelijk plat.

145 graden ?

geen 90 + 45 = 135 ?

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Op 13 januari 2006 00:07:53 schreef free_electron:
vermijdt wel 90 graden hoeken. ( hoeken moeten stomp zijn :145 graden)

Hoe zorg ik daar voor in Eagle? Dit is nl. het werk van de autorouter, en die heeft blijkbaar geen problemen bij het maken van rechte hoeken. Kan ik dat ergens instellen, of moet ik dergelijke sporen met de hand 'retoucheren'?

voor dergelijke hoge spanningen zou ik min transistor aanpassen zodat de pinnen op 1 lijn staan. dat vermijdt het 'ritsen' wat je nu doet. tzoe wel eens kunnen overslaan

Ik ben daar nu mee bezig, maar krijg dat niet lekker voor elkaar. Ik moet de collectors naar de nixie richten, en de emitters hangen allemaal aan elkaar. Dan wordt het haast onmogelijk om bij de base-pinnen te komen zonder allerlei bizarre 'draaikolken'.
Heb je een tip voor me?

en leg uw weerstanden ook gelijk plat.

Je bent niet de enige die dat zei. Ik heb ze plat gelegd.

Op 13 januari 2006 00:31:43 schreef Henry S.:Over wat voor spanningen hebben we het hier, en zijn wat spoortjes niet wat fragiel?

Zoals ik in mijn eerste post schreef: 170V, 2.5mA. En volgens mij kunnen dit soort dunne spoortjes zulke kleine stroompjes wel aan -- maar of het praktisch is bij het etsen en solderen is natuurlijk een tweede.

free_electron

Silicon Member

Op 13 januari 2006 01:40:55 schreef jovak:
[...]
145 graden ?
geen 90 + 45 = 135 ?

inderdaad 135 graden . stom van mij .

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Denk ook even aan eventuwele boorgaten voor montage van de print.

free_electron

Silicon Member

Op 13 januari 2006 22:13:52 schreef Fub:
[...]Hoe zorg ik daar voor in Eagle? Dit is nl. het werk van de autorouter,
[...]Ik ben daar nu mee bezig, maar krijg dat niet lekker voor elkaar. Ik moet de collectors naar de nixie richten, en de emitters hangen allemaal aan elkaar. Dan wordt het haast onmogelijk om bij de base-pinnen te komen zonder allerlei bizarre 'draaikolken'.
Heb je een tip voor me?
[...]Je bent niet de enige die dat zei. Ik heb ze plat gelegd.

tjah autorouters he. das t werk van de duivel !

banee gebruik uw weerstanden gewoon als jumper ...
w8

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=transistors.jpg

voila. weerstandne worden gebruikt om te jumpen over de grondbaan.
rechts eens tukje van een bordje waar ik nu aan aant sleutelen ben. van schaalverkleining gesproken >:)

gdvd wa is da nu weer voor geziek met dat upload archief. nu komt dat tekeningske hier weer niet te staan. wa een shitspel.

[Bericht gewijzigd door free_electron op vrijdag 13 januari 2006 22:45:44

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 13 januari 2006 22:29:14 schreef Brokencore:
Denk ook even aan eventuwele boorgaten voor montage van de print.

Goede tip. Is voor deze layout nog niet van belang, maar wel voor de andere print.

Op 13 januari 2006 22:34:32 schreef free_electron:
tjah autorouters he. das t werk van de duivel !

Heh. Da's duidelijk. ;)

banee gebruik uw weerstanden gewoon als jumper...

Had ik ook al ergens gezien. Het probleem daarbij is dat dat erg veel ruimte kost. En omdat ik de nixies wel een beetje dicht bij elkaar wil hebben staan, kan ik niet vijf sets van transistoren + weerstanden aan elke kant voor elke nixie zetten. Affijn, ik ga er eens mee verder experimenteren, wellicht dat ik het voor elkaar krijg.

free_electron

Silicon Member

maa nee. hier , nog een alternatief

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=transistor2.jpg

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Voor de latere inbouw in een kastje zou je kunnen...
- de buisjes aan de rand van de print plaatsen ipv. temidden.
- de buisjes of voetjes aan de koperkant plaatsen, ondersteboven dus.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 13 januari 2006 22:52:46 schreef free_electron:
maa nee. hier , nog een alternatief

Ik ben met je voorbeeld aan de slag gegaan. Ik heb het meeste met de hand gerouteerd, en dat viel me (eerlijk gezegd) alleszins mee. Volgens mij ziet het er nu een stuk beter uit, maar wellicht dat er nog dingen op aan te merken zijn? (en als het perfect is, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. ;) )
http://pics.livejournal.com/fub/pic/00034yaa

.brd file staat hier, en het schema staat hier, voor de liefhebbers.

Op 14 januari 2006 10:47:25 schreef Pertinax:
Voor de latere inbouw in een kastje zou je kunnen...
- de buisjes aan de rand van de print plaatsen ipv. temidden.

Ik heb besloten dat ik dat niet wil: ik wil de buisjes echt in het midden van de behuizing hebben. Bovendien moet ik dan meer componenten aan de achterkant van de buisjes kwijt, en dat neemt meer ruimte in beslag. Dat zou betekenen dat de buisjes verder uit elkaar komen te staan, en dat wilde ik juist vermijden.

Sine

Moderator

Ik weet niet wat voor buisjes je hebt, maar volgens mij kan het eea nog veel compacter.

Een paar printjes van mij voor 6 cijferige klokken:

http://members.home.nl/guidomennen/pcb-top.jpg

http://members.home.nl/guidomennen/pcbtje.JPG

De onderste print zit hier in trouwens.

En dit is gewoon gaatjes bord, dus met een nette print moet dit veel kleiner kunnen, denk aan 1/8W weestanden of mss zelfs SMD.

De standaard ULN2003 is overigens prima te gebruiken om nixies te sturen, het spannings verschil van 50V is voor de kathodes overtuigend genoeg om het balletje door te geven, het voordeel daarbij is dat je alle weerstanden kwijt bent.

Op 15 januari 2006 18:38:38 schreef Sine:
Ik weet niet wat voor buisjes je hebt, maar volgens mij kan het eea nog veel compacter.

Ik weet het -- maar ik doe het nu even één stap tegelijk.