Yu

Kmoet dit jaar een gip maken. Mijn gip bestaat uit het automatische aansturen van een stappenmotor door sensoren (door een lichtbrug of door warmtesensoren) dus als iemand door de lichtbrug stapt of de warmtesensoren nemen warmte op moeten deze deuren automatische open gaan en na een tijd terug sluiten. Mijn vraag is nu hoe je een stappenmotor moet aansluiten (een schakeling) zodat deze naar links en naar rechts kan schuiven als hij een bepaalde puls krijgt.

B-Art

http://www.users.skynet.be/fb219851

Mss nog effe de eigenschappen zegge
denk da het een stappenmotor is met 2 spoelen, maar zalt de maandag zeker te wete kome. Dit schema (http://www.finimuis.nl/htm/0301.htm)is met 4 spoele, als iemand weet hoe dak da moet aanpasse zodat da werkt voor 2 spoelen zou da wel zeer goed zijn.

of als gulle info hebt over het aansturen van een stappenmotor zonder plc of µC zou da ook goed zijn.

Ervaring heeft geleerd dat Beschaafd Nederlands taalgebruik meer resultaten opleverd dan SMS taal en jeugdjargon.

Je kunt met diverse IC's pulsen genereren die je stappenmotor aansturen. Ik ken alleen de PIC (uit persoonlijke Interesse) maar volgens mij kan het met alle IC's waarmee je een puls kunt regelen.

Als het voor je GIP is kan je ookwel even in de datasheet van de L297 kijken ;)

Op 13 januari 2006 22:48:09 schreef elmowww:
Als het voor je GIP is kan je ookwel even in de datasheet van de L297 kijken ;)

Inderdaad de L297 ziet er interessant uit, thx :)

Waarom een stappenmotor? Ik krijg het idee (niet alleen bij jou maar ook bij andere discussies) dat iedereen denkt dat stappenmotoren "heilig" zijn. Dat zijn ze dus echt niet want qua vermogen zijn deze motoren zeker niet aan te raden!

Wat is in jou geval het voordeel van een stappenmotor t.o.v. een normale DC motor (b.v. ruitenwissermotor)?

een UCN5804B Stepper Controller is ook zeker de moeite waard om eens te bekijken.

Op 16 januari 2006 12:38:13 schreef No_Brain:
Waarom een stappenmotor? Ik krijg het idee (niet alleen bij jou maar ook bij andere discussies) dat iedereen denkt dat stappenmotoren "heilig" zijn. Dat zijn ze dus echt niet want qua vermogen zijn deze motoren zeker niet aan te raden!

Wat is in jou geval het voordeel van een stappenmotor t.o.v. een normale DC motor (b.v. ruitenwissermotor)?

Ik MOET een stappenmotor gebruiken voor mijn eindwerk, dus heb geen keus.

Ok, goede reden:).
Ik neem aan dat je een verslag er van moet maken. Het kan nooit kwaad om ook andere mogelijkheden te onderzoeken (b.v. een simpele DC motor of AC motor). Zoek eens uit wat voor voor en nadelen andere soort motoren hebben. Een goede leraar zal geprikkeld worden door studenten die verder denken dan "the black box".

[Bericht gewijzigd door No_Brain op ]

Op 13 januari 2006 22:47:13 schreef Fantomaz:
Ik ken alleen de PIC (uit persoonlijke Interesse)...

PIC = Persoonlijke Interesse Circuit? :-)

Dag allemaal

Ik zoek nu naar een tekening/tekst hoe je een stappenmotor (zonder IC's, PCL's, PIC's of µC) gewoon met elektriciteit kunt laten draaien.

Bedrading stappenmotor:
- Bruin
- Zwart
- Rood
- Oranje
- Geel

Thx B-Art

Zover mijn kennis rijkt over stappenmotoren kan ik je zeggen: Dat kan niet.
Een stappenmotor draait rond door een bepaalde volgorde dan het bekrachtigen van de spoelen, en dit kan je met een enkelfasig net zeker niet doen (het zou mij verwonderen als het met een 3fasig moest kunnen). Maar dan nog, dat zou redelijk omweg zijn...

Zoek eerst eens wat info over hoe een stappenmotor juist werkt, wat dat ding is, doet, en vooral, hoe het aan te sturen valt. Er zijn genoeg webpagina's beschikbaar over dit onderwerp. En uiteindelijk zal je toch beter af zijn met een microcontroller (vb een PIC). Maak gewoon in een hogere taal (zoals JAL) de aanstuurroutines voor u stappenmotor (bij JAL zitten die er al in dacht ik), neem een buffertrapje, en hang die tussen de uC en de motor, en je kan gaan spelen. Dan moet je gewoon nog ervoor zorgen dat hij opent bij als er iemand door de lichtsensor loopt, en dat hij na pakweg 10 seconden weer sluit.

Je kan dan bv ook nog een eindloopschakelaar maken, die sluit als de deur geopend is, zodat de uC weet wanneer de deur open is.

Groeten
Jan

Ik mag het niet met een PIC, PLC of µC doen, het moet zuiver elktronisch. Maar voor dat ik een schema maak moet ik weten welke draden aan welke spoelen zitten. Is dit voor elke stappenmotor hetzelfde of verschilt dit van type.

Gewoon wat informatie:
http://users.skynet.be/fb219851/Stappenmotor.jpg

je kan dat puur elektisch doen met 2 wissel schakelaars ( of waren het nu dubbelpolige wissels ?), of ja het konden ook wel 2 kruisschakelaars zijn... school is verdomd lang geleden.
Als je de werking bekijkt kom je er wel uit welke het zijn.

Moet je maar met je hand gaan spoelen schakelen als je leraars zo idioot zijn, zo gebruik je geen plc, micro C of PC.

edit: sorry maar ik vind het ronduit belachelijk dat je die spullen niet mag gebruiken.

je volgende opdracht wordt dan een micro controller programmeren, maar hij mag wel geen geheugen hebben. |:-( |:-( |:-(|:-(|:-(|:-(|:-(|:-(|:-(|:-(|:-(|:-(|:-(

[Bericht gewijzigd door Mr. Digital op ]

Eerst dus uitzoeken wat voor stappen motor het is (unipolair, bipolair), welk draadje waarvoor is. Driver IC erbij zoeken. Om te laten draaien lekker clocken met een 555 of zo en met een ander bit de direction aangeven. Paar eindschakelaars op je deuren. Met wat logic ervoor laat je het ding elke keer tot het eind lopen (tot de eindschakelaar uitschakelt).
Heb je alleen nog een puls 'open' en 'dicht' nodig. 'Open' maak je door de detectie 'dat er iemand voor staat' en dicht komt na een tijdje (ik hoor weer 555 voorbij komen). enige is dat je er nog even over na moet denken wat er gebeurt als tijdens dicht gaan het spul weer 'open' moet. Andersom zou niet voor moeten mogen komen.

Waar heb je dan die uC nog voor nodig???

Op 18 januari 2006 14:40:20 schreef B-Art:
(zonder IC's, PCL's, PIC's of µC) gewoon met lektriciteit kunt laten draaien.

Ik dacht nogaltijd wel dat een 555 onder de noemer IC's valt ??

Ook wel weer waar.. Neem je een astabiele... Driver IC is wat lastiger, maar discreet ook goed te doen. Maar is een darlington dan ook een IC? En een logic level gate FET?

[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]

Op 13 januari 2006 22:08:14 schreef B-Art:
Yu

Kmoet dit jaar een gip maken. Mijn gip bestaat uit het automatische aansturen van een stappenmotor door sensoren (door een lichtbrug of door warmtesensoren) dus als iemand door de lichtbrug stapt of de warmtesensoren nemen warmte op moeten deze deuren automatische open gaan en na een tijd terug sluiten. Mijn vraag is nu hoe je een stappenmotor moet aansluiten (een schakeling) zodat deze naar links en naar rechts kan schuiven als hij een bepaalde puls krijgt.

B-Art

http://www.users.skynet.be/fb219851

Hallo

Nu zit ik met een vraag, ik zou deze schakeling (zie fig.) graag willen gebruiken voor mijn gip, maar nu is mijn vraag hoe ver de zender en de ontvanger mogen geplaatst worden van elkaar.

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000050.gif

Meer informatie over deze schakeling is te vinden op:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/50

B-Art

Peter
ik heb (denk ik)ook een stappebmotor nodig voor een bol van een carnvals wagen te laten rond draaien ter infotmatie maar klein bolletje het moet op gelijk spanning 12v a 24v liefst regelbaar systeem anders zachtjes ronddraaien geen ruitenwissermotor die draait te hard
kun je daar anders een dimmer op zetten?????

Hallo

ik heb dit schema* gemaakt op een breadbordje. Nu is alleen het probleem dat ik maar 5 uitgangen heb aan mijn stappenmotor (de 2 common's zijn binnen in aan één geschakelt), Weet iemand hoe ik deze schakeling* omvorm zodat ik mijn stappenmotor toch correct kan aansluiten. Al vast bedankt voor de tips hoe ik deze kan om vormen.

*http://www.finimuis.nl/plaatjes/0301.jpg

Hallo
Ik heb vandaag een ander schema op het internet gevonden.
Nu is mijn vraag of ik dit kan gebruiken voor mijn GIP. Ik denk wel dat ik dit kan gebruiken van mijn stappenmotor heeft 5 lijnen (uitgangen).

Schema:
http://www.dse.nl/~pi4hmd/menu/varicon/v7180/v75/75-03.htm

Werking:
Het geheel werkt op 12 volt. Dit houdt wel in dat er een stappenmotor van 12 volt gebruikt moet worden. Twee drukschakelaars zijn nodig om het motortje linksom of rechtsom te laten draaien. Twee poortjes van het ic HEF4OQ3 zijn geschakeld als een "one shot" met "autorepeat". Dit wil zeggen dat je drukt een keer op de toets dan wordt er een puls gegenereerd. Houd je echter de toets ingedrukt dan zullen er pulsen gegenereerd worden zolang de toets ingedrukt blijft. Het ic SAA1027 is een echte stappenmotor-stuur ic, oftewel twee signaaltjes erin en de stappenmotor op de uitgangen en draaien maar. De uitgangen kunnen maximaal 500 mA "sinken" en er zijn al beveiligingsdiodes in het ic aanwezig. Let op de aansluiting van de stappenmotor, soms zitten er twee gezamenlijke aansluitingen op en heb je dus een draad meer.

[Bericht gewijzigd door B-Art op ]