hilbren
zonder rook geen elektronica
Op 30 januari 2006 16:26:02 schreef Arjan Swets:
[...]jaja, dus het zelfde vervalt dan als je het oscilator gedeelte van NORM gebruikt..
Dus misschien is het wijs dat gedeelte op een apart printje te maken....
ja nou dat zij ik dus al een tijdje geleden tegen de persoon die met die print bezig was. ik denk dat ik zelf maar een ga tekenen...
roelke.nl
AVR powerd
wie o wie weet op een parralele dac ook gaat werken met een usb to parralel convertor
of in ieder geval kan de software hiermee overweg
en nee , ik ga het niet proberen (of er moeten 15 personen 1 euro doneren
)
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
geronimoos je hebt zeker niet ge-etst he? heb je wel alle orginele ic's gebruikt of gewoon voor standaard typer vervangen?
ik wil nl. best een paar ondeerdelen van chan namaken maar ik denkd at die ic's nogal ultimate rare zijn...
Op 30 januari 2006 17:00:54 schreef muddy:
geronimoos je hebt zeker niet ge-etst he? heb je wel alle orginele ic's gebruikt of gewoon voor standaard typer vervangen?
Ik heb gewoon vervangingscomponenten gebruikt idd, dus de TL072/082 opamp, TDA2030A versterker en het oscillatorcircuit van Norm.
hilbren
Op 30 januari 2006 21:04:47 schreef roelke.nl:
wie weet hoe ik mijn laser analoog kan blanken ?
door een nauwkeurige stroomregelaar te maken.
je moet er voor zorgen dat 0volt gelijk staat aan de minimale stroom waarbij je laser nog net wel/niet lasert,
5Volt moet gelijk staan aan de maximale laserstroom. en dit alles natuurlijk met een redelijk hoge snelheid.
moet maar eens kijken op de site van HP, die gasten maken laser/leds gemaakt voor glasvezelcommunicatie. daar kan je vast wel een paar ideëen vandaan halen om snel en vooral veilig je laser te moduleren.
[Bericht gewijzigd door hilbren op ]
heej boy's,
Het is weer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen. Ik ben inderdaad ook bezig met dat schema van norm en chan. Alleen heb ik de voltages een beete aangepast. Das alles. gebruik een computer voeding. dus makkelijk en stabiele spaning +5,+12 en -12volt.
Voor de gene die een usb dac willen bouwen. Die van Linux-laser is aan te raden. Ik heb er zelf ook twee. een andere variant die werkt nets iets anders. Duurde dac vooral. http://www.lumax.de/index.html ben ook wel benieuwt wat deze doet! MAar eerst zorgen dat mijn twee dacjes nog gaan werken. Wij hebben hier bijna alle schema's af om er printjes van te laten maken. Dat geldt voor alle bouw projecten. De Dac van poppelscan versie 1 en 2. De ELM chan Driver met norm's zijn aanpassingen er aan. De Terug koppeling (vlindertjes) twee verschillende grotes.
@ geronimoos.
Goed bezig, ziet er netjes uit.
Met mijn laser gaat het nu ook goed. Heb nu een perfecte RGY laser. En Geel is erguh fel.
Verder zit alles in een mooi koffetje en in de deksel daarvan komen alle printjes.
Voor de genen die nog een paar cpu coolers wil moeten maar even een mailtje sturen.
Als er nog een van jullie magneetjes of van die koolstof asjes kan komen of gaat bestelen mag hij het ook laten weten. Moet er nog meer hebben.
Alvast succes met ieder bouwproject.
Grtzzz Antoine
roelke.nl
AVR powerd
hmm die is wel goedkoper hoor
maar wordt die wel ondersteund door mamba ?
jah dus ... (tis alleen wel hadig om er een printje voor te laten maken
[Bericht gewijzigd door roelke.nl op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
WTF das echt een gaaf ding man! Alleen denk dat die een beetje duur wordt voor mijn budget.
ik denk dat ik die galvo drivers van elm dan ook maar ga maken, aangezien die toch al met succes gemaakt is...
Kan iemand mij de precieze werking van een oscillator board uitleggen en van die sensor achter op de galvo? (vierkantje met twee koperen delen + rondje met twee koperen delen op de as en 4 snelle diode's)?
en als ik dan gewoon steppers gebruik, heb ik die dan ook nodig?
Gr's
muddy
En er bestaan zeker ook nog geen pcb layouts voor die elm servoborden? vrij niet leuk... kan ik wel alles met draadjes aan elkaar gaan maken maar ik zou liever etsen...
over de galvo driver / galvo waar ik laatst wat eerste resultaten van heb laten zien:
Volgens mij heb ik veel mensen enthousiast gemaakt hier maar ik wil hier bij opmerken dat dit niet gewoon 't schema in elkaar solderen is en dat alles dan werkt...
was het maar zo, je zult component waardes aan moeten passen zodat ze matchen met jou zelfgebouwde galvo (oscilloscoop vereist!) en het afstellen is een dagtaak opzich. (dit komt ook deels om dat mijne niet volledig stabiel zijn nu, veel ruis/inteferentie) Dit is ook gelijk een volgend probleem --> hier krijg je gewoon last van. Dus: Bezint eer gij gegint 
Lees vooral goed in de discussion group van Norm, daar staan genoeg potentiele problemen in 
Verder is Satrek ook lekker bezig met dit project, behoorlijk serieus aangepakt, waar hij ook wel de middelen voor heeft zeg... (ik niet) Zie HIER. Hij gaat later ook nog zijn schema (aangepast versie van Chan)posten.
muddy
Hoi, daar heb je gelijk in (bedenk ik me nu pas)
maar dat afstellen, wat moet ik me daarbij voorstellen? weerstanden veranderen van waarde of gewoon de potmeters afstellen?
en enig idee wanneer hij zijn schema + layout online zet?
edit: is het misschien een idee om met een stel enthousiaste galvo-makers samen magneten in te kopen?
[Bericht gewijzigd door muddy op ]
hilbren
hier is een begin:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/driver.pdf
Op 31 januari 2006 13:20:17 schreef muddy:
Hoi, daar heb je gelijk in (bedenk ik me nu pas)maar dat afstellen, wat moet ik me daarbij voorstellen? weerstanden veranderen van waarde of gewoon de potmeters afstellen?
en enig idee wanneer hij zijn schema + layout online zet?
afstellen houdt in: waarden van weerstanden en condensator (filterwaarden) aanpassen. En daarnaast de potmeters (3 belangrijke, gain, LF, HF) En als je dan de ene parameter 'goed' hebt dan is ie voor een andere weer kl*te dus je zult moeten optimaliseren.
Geen idee wanneer Satrek klaar is, duurt nog wel ff denk...
muddy
ok.
dus het kan zijn dat ik eerst het schema opbouw, en dan nog wat onderdelen moet vervangen:s?
iig hopen dat die duitser zijn spul snel afheeft:p
edit: kan iemand mij (op msn?) uitleggen hoe ik zorg dat die borden met mijn galvos matchen of iig hoe ik dat met mijn scope moet doen? uitlezen enzo? ik ben nl. geen kei in scopes:p
[Bericht gewijzigd door muddy op ]
Op 31 januari 2006 15:26:24 schreef muddy:
ok.dus het kan zijn dat ik eerst het schema opbouw, en dan nog wat onderdelen moet vervangen:s?
iig hopen dat die duitser zijn spul snel afheeft:p
edit: kan iemand mij (op msn?) uitleggen hoe ik zorg dat die borden met mijn galvos matchen of iig hoe ik dat met mijn scope moet doen? uitlezen enzo? ik ben nl. geen kei in scopes:p
eerste vraag: volmondig JA
Tweede edit: Hier is geen uitleg (handleiding) voor te maken, dit is trail en error. (kost veel tijd) In combinatie met logisch nadenken en interpreteren van gemeten signalen.
ff nog over dat driver board van norm en chan.
Daar komt een pcb daar ben ik mee bezig, met nog met 100 dingen bezig maargoed.
zal proberen om het in jip en janneke taal uit te leggen wat er gebeurt met het driver board van chan en norm.
kan het natuurlijk ook verkeerd hebben dan mmag ik gecorrigeerd worden.
Met poppelscan of een andere software teken je in een vierkant van 255 en 255 puntjes. (X en Y)
Uit je dac komt er dan een spaning van varieerende spanning. Die door poppelscan aangeleverdt wordt aan je dac's. En ook welke kleur laser RGB of combie ervan.
Deze varieerende spanning wordt naar het begin van de driver gebracht. ik noem maar een waarde. 5volt.
Deze komen door een hoog en laag doorlaat ferqentie regeling om eventeule ruis eraf te halen. doormiddel van de preciesie potmetertjes kun je het naar wens afstellen.
Deze komen weer bijelkaar en worden versterkt door een 40watt klasse AB versteker. Zodat er een grotere vermogen achter zit. Deze spaningen worden op de coils gezet van de galvo. En door de spoelwerking en de magneet gaat de as in een bepaalde stand staan. Afhankelijk van de spanning en ferqentie. Op de as zit het vlindertje, de terugkoppeling.
Dit is niet meer en minder een kleine spanning die met een snelheid van 8mhz een meet pulsje zet op de as. Afhankelijk van de stand van de as schijft het rondje voor de vierkantje. En hoe meer koper er overlapt wordt.
Daar afhankelijk wordt er een spaning gegenereerd. Want je hebt eigenlijk een condesator gebouwt. Deze spaning komt terug in de driver van chan en norm en wordt verrekend met de volgende waarde van de dac.
ff in het kort.
uit de dac 5v.
0 volt uit terugkoppeling.
naar coils 5v/40watt.
spanning terugkoppeling 2volt.
volgende waarde van de dac 10 volt.
(Welke rekensom hier wordt toegepast weet ik niet precies.)
bv 5+2=7
moet naar 10 volt toe.
bv 10-7=3
De driver moet er maar 3 volt bij doen in plek van 5 volt.
En dit herhaal zit met een snelheid van 8mhz.
Komt hierop neer dat de driver met de spanning die terug komt meeneemt naar de volgende spaning.
Dit heb ik ooit gehad op school. Weet dat het iets met PID regelingen te maken heeft maar is erg lastig om te begrijpen.
Hoop dat ik het een beetje duidelijker heb kunnen maken voor sommigen. Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
T.Assies
Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
hm nu werkt mijn dac niet met mijn nieuwe pcb.. en heb nog geen fout kunnen vinden! alle verbindingen kloppen, de potmeters werken, de voeding werkt. En ik meet na de motoren op ieder kanaal 4 volt ongeact of popelscan draait of niet.. Zou dit betekenen dat de DAC kapot is? maar dat zou betekenen dat ze allebei stuk zijn wat me weer sterk lijkt! Iemand een idee?
DJ Antoine (ik heb je ook al gemaild): heb jij ook een PCB layout gemaakt van de popelscan DAC? zoja kan je die online zetten zodat ik die oko kan maken..
muddy
Dj antoine: zeker goed uitgelegd!
Dus er moet nog veel geprutsd worden aan dat galvo bord:'(...
verder: heeft er iemand een pcb layout van een dac? liefst een met de dac0832?
want ik zou het liefst alle printen ge-etst hebben zodat het er toch nog een beetje netjes uitziet:p
nu maar hopen dat de layouts en schema's van die duitser (nee elektrogek, jij niet:p) snel online komen.. en dat er ook nog wat gegevens van zijn galvo's opkomen, weet ik tenminste hoeveel en welk draad ik moet gaan kopen:D
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
Iemand al een 25ms beveiliging schema of dergelijke gevonden? als de laser stilstaat is kut mja.
Topic al gezien ? 
@ Moduleerbare stroombron voor diodelaser: Ik heb onlanks voor iemand die ik ken via co (en msn) op basis van een wat onduidelijk gedimensioneerde schakeling uit de laserfaq een schakeling ontworpen voor een wat dikkere IR diodelaser die hij met succses opgebouwd heeft.
Hij is nu digitaal te moduleren, ik had echter al wat verder ontworpen richting analoog. Als er belangstelling voor is wil ik daar nog wel eens over denken.
Er zijn in de geteste versie wat details anders, ik meen een 7805 als referentie ipv de zener en een opamp uit een LM324, maar allicht wil hij daar zelf wat over zeggen.
Als hij toestemming geeft komt het geheel met een toelichting op mijn site.
Yup ja de dac pcb is ook bijna klaar maar heej. Check je mail. Zou best kunne dat je ground niet aan elkaar hebt geknoopt en misschien is je dac0832 wel kapot.