Op 29 januari 2006 16:04:55 schreef Dnstje:
Niet slecht :D voor een zelf na gemaakte galvo :)

Waarom zo veel printplaatjes? :P

hehe, 1x DAC, 1x voeding (+/-18V, +/-12V, +5V), 2x galvo driver, 1x oscillator voor PD, 2x Galvo :)

je heb m met norms ossilator gebouwd ?

want ik wil er ook nog is aan beginnen :P

iig al supervet
keep up the good work

enne norm is bezig met optische terugkoppeling

[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]

Op 29 januari 2006 17:31:15 schreef Lazeres:

Geloof zelfs dat Ledfreak een prijs zou uitloven als er iemand was die een behoorlijk plaatje zou scannen. Dit is dus het bewijs dat het dus wel kan.

Super en ga door met verbeteringen.
En posten die foto's!

Succes.

klopt en ze komen al in de buurt zo te zien
ziet er netjes uit good job

[Bericht gewijzigd door ledfreak op ]

@geronimoos:

Met welke snelheid is de gans gescant?
Prijzen komen alleen naar je toe boven de 8K/sec :-))

wie weet of er een DAC zelf te bouwen is die op usb werkbaar is ?

kan wel, maar dan heb je een innterface van en paar honderd euro nodig;)

Op 29 januari 2006 20:03:02 schreef Lazeres:
@geronimoos:

Met welke snelheid is de gans gescant?
Prijzen komen alleen naar je toe boven de 8K/sec :-))

hehe :D stond al in m'n bericht, maar ik kom nu niet boven de 5kps uit...

Op 29 januari 2006 20:33:54 schreef muddy:
kan wel, maar dan heb je een innterface van en paar honderd euro nodig;)

Nee hoor... je kunt een bILDA interface bouwen. Sommige op dit forum hebben dit al met succes gedaan. zie: http://www.linux-laser.org Je kunt deze DAC aansturen met HE-laserscan. Deze kost echt geen paar honderd euro!

is deze ook werkbaar met popelscan / mamba

@ geronimoos hoe heb jij die dac gemaakt? elm chan heeft dat toch met smd chip's gedaan? jij ook?

Op 30 januari 2006 11:40:08 schreef muddy:
@ geronimoos hoe heb jij die dac gemaakt? elm chan heeft dat toch met smd chip's gedaan? jij ook?

niks bijzonders aan mij dac hoor, gewoon op de LPT poort en naar het schema van mylaserpage, dus met de DAC0832...

op deze manier
http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/laser/DSC03142_klein.jpg

[Bericht gewijzigd door geronimoos op ]

Op 30 januari 2006 07:52:06 schreef roelke.nl:
is deze ook werkbaar met popelscan / mamba

Het is mogelijk om mamba of popelscan onder linux te draaien. Om dit te laten werken zijn tooltjes te downloaden op de website die ik eerder aangaf. Alleen zijn dan weer vrij weinig mensen die ene pc'tje hebben draaien op linux (tenminste... de doorsnee computergebruiker).

De maker van HE-laserscan heeft een eigen driver geschreven waarmee deze DAC met zijn windows gebaseerde software werkt.

Ik heb weleens begrepen dat voor mamba het drivergedeelte "open-source" is. Ik heb hier zelf alleen weinig kaas van gegeten. Misschien is het voor mensen die hierin al enige ervaring hebben, een uitdaging om dit aan de gang te krijgen...

Tot nog toe is dus het enige wat je zou kunnen doen, Linux op een pc'tje installeren en met dit "foefje" de boel aan de gang te schoppen.

Succes ermee!

Owja...

@Geronimoos

Ziet er errrg goed uit hoor! Heel gaaf... dat je dit al hebt bereikt! En nu is het finetunen geblazen! Ik zal je project blijven volgen!

Succes verder!

heeft iemand toevallig de complete onderdelenlijst liggen voor de driver van elm chan? (ik ga morgen onderdelen halen)

Op 30 januari 2006 12:32:17 schreef F-rank:
[...]

Het is mogelijk om mamba of popelscan onder linux te draaien. Om dit te laten werken zijn tooltjes te downloaden op de website die ik eerder aangaf. Alleen zijn dan weer vrij weinig mensen die ene pc'tje hebben draaien op linux (tenminste... de doorsnee computergebruiker).

De maker van HE-laserscan heeft een eigen driver geschreven waarmee deze DAC met zijn windows gebaseerde software werkt.

Ik heb weleens begrepen dat voor mamba het drivergedeelte "open-source" is. Ik heb hier zelf alleen weinig kaas van gegeten. Misschien is het voor mensen die hierin al enige ervaring hebben, een uitdaging om dit aan de gang te krijgen...

Tot nog toe is dus het enige wat je zou kunnen doen, Linux op een pc'tje installeren en met dit "foefje" de boel aan de gang te schoppen.

Succes ermee!

Owja...

@Geronimoos

Ziet er errrg goed uit hoor! Heel gaaf... dat je dit al hebt bereikt! En nu is het finetunen geblazen! Ik zal je project blijven volgen!

Succes verder!

ik moet hem eerst eens maken

Op 30 januari 2006 13:24:24 schreef hilbren:
heeft iemand toevallig de complete onderdelenlijst liggen voor de driver van elm chan? (ik ga morgen onderdelen halen)

ik niet, had een groot deel van de componenten (R's en C's) wel op voorraad, heb dus alleen de speciale dingen besteld.

Waar ga je bestellen? Conrad? anders wil ik misschien nog wel wat componentjes voor een optical PD meebestellen ;) Mijn standaard elektronicaboer heeft geen IR breedstralers (openingshoek >90 graden) en geen grote oppervlakte photodiodes (>6mm2)

[Bericht gewijzigd door geronimoos op ]

Op 30 januari 2006 14:38:52 schreef geronimoos:
[...]

ik niet, had een groot deel van de componenten (R's en C's) wel op voorraad, heb dus alleen de speciale dingen besteld.

Waar ga je bestellen? Conrad? anders wil ik misschien nog wel wat componentjes voor een optical PD meebestellen ;) Mijn standaard elektronicaboer heeft geen IR breedstralers (openingshoek >90 graden) en geen grote oppervlakte photodiodes (>6mm2)

ik ga niet bij conrad bestellen, de ir diode en de photodiodes heb ik bij stuut en bruin vandaan...

Op 30 januari 2006 14:43:21 schreef hilbren:
[...]
ik ga niet bij conrad bestellen, de ir diode en de photodiodes heb ik bij stuut en bruin vandaan...

Ben je al optisch bezig dan Hilbren? Interessant! post is een update hoe je dat in elkaar aan 't klussen bent :)

welke types IR en photodiode gebruik je?

Op 30 januari 2006 14:50:22 schreef geronimoos:
[...]

Ben je al optisch bezig dan Hilbren? Interessant! post is een update hoe je dat in elkaar aan 't klussen bent :)

zal zo een fot maken

Op 30 januari 2006 14:50:54 schreef hilbren:
[...]
zal zo een fot maken

Je hebt groot gelijk want die capacitatieve variant levert toch echt veel ruis/inteferentie en meer van dat soort rommel.

welke types IR emitter en Photodiode heb je gebruikt?

bpw34 met filter maar volgens mij kun je beter de bpw104 gebruiken.
samen met de iets te dure ld 242, volgende keer koop ik een ir led en dan haal ik daar gewoon de lens vanaf...

misschien een stomme vraag hoor, maar als je het optisch gaat doen wat veranderd er dan allemaal aan het gehele verhaal?

ik bedoel wat veranderd er aan het ELM-CHAN verhaal?

of heb je daar dan helemaal niets aan????

of vervalt alleen die oscilator? of of of????

http://ferry.student.utwente.nl/modelbuilding/i/galamp.png
dit valt weg maar moet vervangen worden door een tweetal buffers van de photodiodes... niet zo moeilijk

pff, die schema moet je vast 2 keer maken :P
wat zit er verder voor?

Op 30 januari 2006 16:15:51 schreef hilbren:
http://ferry.student.utwente.nl/modelbuilding/i/galamp.png
dit valt weg maar moet vervangen worden door een tweetal buffers van de photodiodes... niet zo moeilijk

jaja, dus het zelfde vervalt dan als je het oscilator gedeelte van NORM gebruikt..

Dus misschien is het wijs dat gedeelte op een apart printje te maken....