FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Hallo,
Ik wil een apparaatje bouwen waarmee ik het toerental etc. van de CAN-bus kan plukken en kan loggen op de PC. Nu zijn deze apparaatjes wel te koop, maar ik wil hem zelf maken.
Is er iemand die wat informatie heeft over de gebruikte ID's (voor toerental, gasklepstand etc.) ??? Ik weet niet of het relevant is, maar ik heb een VW-achtige auto.
Ik wil gebruik gaan maken van een PIC microcontroller met CAN-aansluiting.
Op 23 januari 2006 16:33:10 schreef FullPower:
Ik wil gebruik gaan maken van een PIC microcontroller met CAN-aansluiting.
Moet het via de CAN-bus zijn?
Anders kan je de "K-Line" gebruiken die ook op je OBD-connector zit. Daar bestaan eenvoudige schakelingen voor om die aan de PC te koppelen via RS232. Je kan dan een oude (gratis) versie gebruiken van VAG-COM.
Op 23 januari 2006 16:33:10 schreef FullPower:
Ik weet niet of het relevant is, maar ik heb een VW-achtige auto.
Ik vrees dat dit zeer relevant is, zelf het type motor is van belang...
Die VAG-COM kan je gebruiken voor wagens van de VAG-groep, dus jou VW-achtige auto (Audi,VW,Seat,Skoda)
Als je toch iets met de CAN-bus wilt doen, Veel succes met het vinden van de juiste informatie. Je zou met een CAN-Analyser wat aan "Reverse Engenering" kunnen gaan doen. Daar gaat echter veel tijd in kruipen...
FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Bibib, bedankt voor je reactie. Ik vreesde al dat het niet zo eenvoudig was, omdat er op het ganze internet niets bruikbaars is te vinden!
Er is wel wat maar daar moet je voor betalen, en op het forum las ik ook al van iemand die een paar documenten heeft besteld (tegen betaling) en dat hij er niets aan had.... 
Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden over die ODB en VAG-COM.
Nu heb ik wel eens gerommeld met die CAN-bus IC's van Microchip, maar ja, dat was een eigen protocol... Misschien dat ik eens kan kijken of er data is uit te filteren.
Hier vind je die oude gratis versie (Release 311.2) van VAG-COM
Het schema voor de "K-line" kan vinden met GOOGLE.
Het gaat erom om je afzonderlijke RXD en TXD te verbinden met een ééndraads 0-12V bus.
Ging het jou eigelijk om het loggen van de data, of het "spelen" met de CAN-bus?
Als je interessante info vind ivm het CAN-protocol, gebruikte ID's,... dan mag je die info (links) hier altijd posten.
Misschien dat je hier nog iets vindt