aansturing van een dot-matrix

hallo,

kan iemand mij helpen met het ontwerpen of weet iemand hoe ik een dot matrix zo makkelijk mogelijk aan kan sturen?

ik weet dat het kan door de C ingangen te verbinden met een multiplexer of een schuifregister en de R ingangen doormiddel van een programmeerbare IC aan te sturen. heeft iemand adres nog een suggestie?

nu in mijn probleem dat ik 9 dot-matrix gebruik dus dan 10 IC's nodig heb! dat is een beetje te veel en vroeg ik af kan dit ook op een makkelijke manier?

groeten en BVD Carlo Stam

De normale manier is een lang schuifregister met een aparte uitgangs-latch aan de kolommen-kant, en dan steeds een hele rij tegelijk aan zetten. Dus de rijen multiplexen.

free_electron

Silicon Member

normaal is een dot matrix 8 pixels hoog en 5 breed.
dus ideaal links een byte erin en een domme shifter die de kolommen een voor een adreseerrt.
ideaal werkeje voor een alteratje

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

7 x 5 is volgens mij de standaardmaat.

Er zit een grens aan (max. stroom / duty-cycle) hoeveel kolommen LED's men zo kan multiplexen, als er rijen gemultiplext worden heb je dat niet.

[edit]
Aangenomen dat er veel meer kolommen als rijen (vaak 7 in b.v. een lichtkrant) zijn, uiteraard.. ;)

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 26 januari 2006 17:09:06

IC's zoals de TB62600F, een 64bit Shift Register/latch Driver zijn voor dit soort klusjes ontworpen.

http://www.ortodoxism.ro/datasheets/toshiba/3910.pdf

Geen idee waar het ic te koop is, digikey heeft het niet...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ik zal even kijken of ik dat ic ergens kan krijgen in iedergeval bedankt nog meer mensen die een idee hebben?

het is een 7x5 dot-matrix type TA12-11 bij conrad gekocht.

nog ff een vraag voor FREE_ELEKTRON wat is een alteratje?

free_electron

Silicon Member

Op 26 januari 2006 22:55:50 schreef carlostam:

nog ff een vraag voor FREE_ELEKTRON wat is een alteratje?

FPGA : chipje waar je logica kan in proppen
www.altera.com

ze hebben mooie software. (gratis ) schematje maken met de gekende 74xx reeks. klik op de knop en tzit in de chip.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM