Ik wil de stroom door servo's meten en bij een bovengrens deze uitschakelen.
Nu weet ik dat als de stroom toeneemt, de spanning daalt. Moet ik in die richting iets zoeken of is er nog iets anders? Om stroom te meten en een logisch niveau aan een microcontroller te voeden.

Als de stroom toeneemt hoeft de voltage niet te dalen dit hangt af van je voeding, weerstand van je leidingen.

een weerstand in de voeding en deze zo kiezen dat bij je bovengrens de spanning over deze weerstand je logisch niveau haalt.

Het gaat om 2 to 3 Ampere. Kun je iets gedetailleerder zijn.

Als je een laagohmige weerstand in serie met je verbruiker zet, kun je de spanning over die weerstand meten.
Grondbeginsel van electroformules leert dan dat, wanneer je die weerstandswaarde nog weet, je ook je stroom kunt berekenen.
Het zal alleen wel een weerstand moeten zijn met een hoog wattage. Je had het over 2 á 3 ampere.
En het is natuurlijk de vraag of je verbruiker last heeft van de spanningsval over die weerstand.
Immers, meet je 0,5v over je weerstand, mis je die spanning over je gebruiker...

Immers, meet je 0,5v over je weerstand, mis je die spanning over je gebruiker...

Dat is dus het probleem, is er geen andere manier?
Bijvoorbeeld een parallel weerstand met minder stroom en op die plaats meten?

Dan kun je je afvragen of die halve volt minder daadwerkelijk een probleem is...

Als je al begint met de stelling dat wanneer de stroom toeneemt de spanning daalt, heb je op die servo dit gedrag al.

Je kan ook gewoon de spanning over een nog kleinere weerstand meten zodat je bijvoorbeeld 0,00005 volt meet of iets dergelijks. Deze methode hoeft echt geen vermogensverlies te kosten. Desnoods meet je gewoon de spanning over je draden, dat zijn ook laagohmige weerstanden.

Als je met dit signaal naar een µC moet, zou ik dit zeker galvanisch gescheiden doen.
Is het DC of PWM?
H.

stoom meten met een hall sensor

dan heb je nooit vemogens verlies

Zoek eens naar LEM transducers, die hebben een hele reeks goede stroom opnemers voor een paar euro, en zo verlies je geen enkele mV als stroom opnemer.

Misschien mis ik iets maar over wat voor een servo's gaat het eigenlijk?

Het gaat hier om 4x een Hitec HS-322HD (standaard servo's).

Ik heb geen ervaring met hobby servo's, hoe worden die eigenlijk aangestuurd, is dat een PWM signaal waarbij de Duty Cycle een maat is voor de stand 0-100%
Of is het een analoge DC servo, waarbij de uitslag gemeten wordt en teruggekoppeld naar de besturing.
H.

Hobby servo's worden aangestuurd met een soort van pwm, met als verschilt dat je een hoge puls hebt 1 tot 2 ms die de positie bepaalt, gevolgd door een 10-15ms laag niveau.

Edit: wil je trouwens een soort van feedback?
Dan kan je makkelijker gewoon de PWM sturing van de motor zelf uitlezen, eventueel door een laagdoorlaatfilter halen zodat je een DC signaal hebt.
Geeft een prachtige indicatie van hoeveel kracht je motor moet leveren....

[Bericht gewijzigd door ScuD op ]