geachte lezers,
((I * t) / 96500 *(2n+1)) = m / (65n +325)
Van bovenstaande vergelijking zou ik graag een afgeleide willen. In de afgeleide zou ik graag n aan 1 zijde van de = willen zien. Ik kom een eindje maar loop dan vast, zijn er wiskundige wonders die mijn kunnen helpen, mijn dank is alvast heel groot..
Een iets minder wiskundig wondertje.. 
ps: vergelijking wordt dan : n = ......
owja hoe ver was ik ?
(I * t) / (m * 96500) = (2n+1) / (65n +325)
nu hoef ik alleen de haakjes om de n-netjes weg te werken, dit lukt me even niet meer 
eerste vraag, afleiden naar n of naar t ???
dan gewoon alles uitwerken, dus naar veelterm
en dan alles afleiden ...
als je naar t afleidt, dan is n als constanten dus 2n wordt dan niet 2 maar 0
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]
Eén en ander is nogal dubbelzinnig :
vraag je nu een vergelijking op te lossen of de afgeleide van een functie te berekenen ?
En naar wat moet er afgeleid worden ?
Pardon, eerst dank voor de uiterst snelle reacties,
wat ik graag wil is het volgende
n = .............
I = bekend (stroomsterkte in amperes)
t = bekend (tijd in seconden)
m = bekend (massa in gram)
nu is het de bedoeling n te berekenen uit de vergelijken. Daarom zou ik graag de vergelijking ombouwen, ik dacht dat afleiden hier de juiste benaming voor was
ik hoop dat het zo duidelijk is.
en de link naar elektronica haha, mwa, wat moet ik daar eens voor verzinnen, hihi, ik zag een formule staan op dit forum , ik dacht , jullie kunnen mij vast helpen.
But then, ik kan wel een link geven, ik ben bezig geweest met de synthese van een geleidend polymeer, namelijk polypyrrool. De waarde van n in de gegeven vergelijking is het aantal pyrrool (monomeer) eenheden per positieve lading die gebonden zit aan een negatieve lading (natriumdodecylbenzeensulfonaat). Doordat tijdens de oxidatie van het pyrrool een elektron afgestaan wordt aan de anode, waar het polymeer gevormd wordt, kan er een elektrische geleiding plaatvinden doorheen materie
Bovenstaande heeft in jullie ogen vast iets met elektronica te maken.
U hebt gezocht op Stoichiometry:
Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.

(I * t) m
--------------- = -----------
96500 *(2n+1)) (65n +325)
Als deze klopt moet je kruislings vermenigvuldigen, wordt dus
(I * t) * (65n +325) = (2n+1) * m * 96500
Dan reken je alles volledig uit en haal je alles met n naar links en de rest naar rechts.
Aan de linkerkant kun je dan n buiten haakjes halen. Dit is gewoon een lineaire vergelijking van het type ax=b.
stoichiometrie : leer van de verhoudingen volgens welke de stoffen op elkaar inwerken 
van Dale Handwoordenboek Hedendaags Nederlands door prof.dr.P.G.J. van Stterkenburg
in samenwerking met drs.M.E.Verburg
tweede druk etcetcetcetc
aha waarschijnlijk weet je dan niet wat afleiden is, want afleiden is een functie maken, die ipv de functiewaarde voor x de helling geeft bij die x !
je wil de vgl dus omvormen zodat je er de n kunt uit bereken, dat is heel iets anders!
It / 96500(2n+1) = m / 65n+325
65nIt+325It = 96500m2n + 96500m
(65It-193000m)n = 96500m-325It
n = 96500m-325It / -193000m+65It
aan ikkedus...
zover was ik dus ook al,
(I * t) / (m * 96500) = (2n+1) / (65n +325)
maar dan zeg je reken alles uit, dat lukt dus niet, want n staat tussen haakjes, en ik weet niet meer hoe ik die weg kan krijgen.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 2 februari 2006 19:03:13 schreef blaxpandarudaxie:
zover was ik dus ook al,(I * t) / (m * 96500) = (2n+1) / (65n +325)
Dat is iets anders dan
(I * t) * (65n +325) = (2n+1) * m * 96500
En (2n+1)*poep = 2n*poep + 1*poep
Waarin poep = (m * 96500)
haha ja indd, dat is iets anders, ik was nog een stapje verder, ik had de n waarden al aan 1 zijde gezet, en poep komt niet in de formule voor, twas pies