kan iemand mij uitleggen wat je met een Antennetuner kan?? Dat lijkt me wel nuttig om te weten.

Met een antennetuner kun je de Staande Golf Verhouding (engels=SWR) afstellen.
Met mijn 27mc en een SWR-meter kan ik zo zien wat de
verhouding is.
Deze verhouding is het verschil tussen het vermogen dat je
uitzend en wat weer terugkeert naar je zender.
Het meest optimale is dat hij 1 op 1 staat.
Dan staat de meter zover mogelijk links. Hoe meer
de meter rechts komt hoe meer je kan vernielen.
Ik stel mijn antenne goed af. Dus ik heb geen antennetuner
nodig.

Een antennetunner is gemaakt van een spoel en een
condensator parralel of in serie.
Een antenne gemaakt voor 27mc is niet geschikt om op
bijvoorbeeld 20 mhz. uit te zenden. Met een antennetuner
kan dit wel. Er zijn zowel handmatige als automatische
tuners te koop.

Vraagje wie heefd er zo al een antennetuner gemaakt van Jeroen Vreuls?
Ik zou deze graag gebruiken alleen voor ontvangst van de korte golf met een draadantenne
Groetjes
press

Hoe lang is de antennedraad die je wil gebruiken en op welke kortegolf frequenties wil je luisteren? Wat voor ontvanger heb je?

Thanks voor antwoord
de ontvanger is sony sw 7600g de draad kan ik volgend plan aanpassen daar ik tot op 35 meter lengte kan gaan
Wat is het meest intresant ?? ZAL DAAR DE LENGTE NAAR AANPASSEN KAN ER OOK TWEE PLAATSEN
GROETJES
ROGER

Roger, als je een draad van 35m ophangt heb je al bijna een helegolf antenne voor de 80meter band (3,5MHz). Voor alle frequenties die hoger zijn worden het veelvouden van de gewenste antennelengte. Ik ga nu even voorbij aan allerlei theoretische zaken die spelen als je een antenne wil maken die precies voor een bepaalde frequentie bedoeld is hoor. Hang gewoon zo'n draad op en luister eens wat je allemaal hoort. Vaak is met een pre-selector in de ontvanger (weet niet of de 7600G die heeft) ook een piek in de afstemming mogelijk. Bevalt de draad alleen je niet, dan kan je altijd nog een tuner bouwen, maar verwacht geen mirakels van zo'n ding bij ontvangst.