Hi, ik heb hier een germanium diode moetten uitmeten in sper(32V) en dan alles noteeren in een mooi tabeleke daarna moesten we die verwarmen me onze soldeer bout (400°C). Bij de silicium diodes scheelt dit een paar volt maar bij de germanium diode scheelde dit maar zo'n 200 mV.

Mijn vraag kan dit ???

Volgens mij bedoel je dat je de sperstroom bij verschillende temperaturen moet bepalen. Is dit het geval, dan graag de stroom opgeven in Ampere's en niet in volts.

Nee, je moet de spanning over de diode en de spanning over de weerstand meten om de simpele reden dat je volt meter nouwkeuriger is dan je ampére meter.Sper: silicium µA en germanium mA ...

maar ik zou graag willen weten of het kan dat germanium diodes minder gevoeling zijn voor temperatuur dan silicium diodes ?

heb je de resultaten als es vergelijken met de datasheets? daar staat dat toch allemaal in.

Het stroom bereik is niet per definitie nauwkeuriger dan het spanningsbereik. Je bedoelt dat het stroom bereik niet gevoelig genoeg is. Je bepaald dus indirect met een spanningsmeting over een weerstand de stroom.

En aangezien stromen nog steeds in ampere worden opgegeven dit ook graag doen. Gewoon even omrekenen aan de hand van de gebruikte weerstand en de gemeten spanning.

Het zou me niet verbazen als het bij germanium relatief minder verschilt dan bij een siliciumdiode. Vooral omdat de laatste een veel langere sperstroom hebben bij een gegeven sperspanning.

Stel silicium gaat van 5uA naar 15uA en germanium van 1mA naar 1.5mA... die germaniumdiode is aanzienlijk brakker, maar de extra stroom tgv. temperatuur stelt niet zoveel voor vergeleken met de toch al forse sperstroom.

Het kan toch kloppen dat Germanium diodes in sperrichting
een kleinere spanningsstijging geven dan silicium diodes bij dezelfde temperatuur.

In doorlaatrichting is het toch ook hetzelfde?
Silicium diode = 0,7V
Germanium diode = 0,2V

Of ben ik mis?