hallo,
ik heb een adapter die 6Volt dc afgeeft en ik wil die spanning verlagen naar 4Volt dc.
De stroom die de adapter max kan geven is 200mA,ik heb genoeg aan 150mA dus de stroom mag niet lager zijn dan dat.
zouden jullie mij kunnen uitleggen hoe ik dat kan doen?
alvast bedankt E-Teck.
[Bericht gewijzigd door E-Teck op ]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Met drie 1N400X diodes in serie verlaag je de spanning met 2,1V ongeveer. Waar is het eigenlijk voor? En is de adaptor gestabiliseerd? Dat zijn belangrijke dingen om te weten voor ons, daarmee kan je tot de beste oplossing komen.
Meet ook even of het ding 6V doet of dat dat er alleen maar op staat. Zo'n no-budget adaptertje kan wel eens wat (fors) hoger zitten onbelast.
Na een meting te hebben verricht,ben ik erachter gekomen dat ie een spanning afgeeft van 6.54Volt dc.
Maar of het een gestabiliseerde spanning is dat weet ik niet.
Hoe kan ik dat checken
alvast bedankt
Benadski
Een gestabiliseerde voeding geeft onbelast en belast ongeveer dezelfde spanning. Dus als je schakeling eraan hangt zou dan de spanning uit de adapter niet mogen inzakken.
Maar waarvoor wil je die 4V gebruiken? Als we dat weten kunnen we de beste oplossing bedenken.
Nou als ik er een weerstand van 100ohm op aansluit dan zakt de spanning weg naar 4,2volt maar de weerstand word heet vandaar dat ik dit niet als een oplossing zie om de spanning te verlagen naar 4volt
normaal gaat er in mijn mp3 speler een accu in van 3,7Volt maar ik wil er nu een externe voeding op aansluiten van 4Volt (het liefst 3,7volt) maar 4volt is ook goed.
alvast bedankt voor jullie reacties
Benadski
Probeer het eens met vier diodes in serie (1N400X). Deze zullen ook warm worden, maar niet zo heet omdat ze de warmte verdelen over elkaar. Zet daarachter een kleine elco om de spanning wat te bufferen (afvlakken). Is de spanning te laag, haal er dan één diode tussenuit! 
Zo heb ik het wel vaker gedaan met portables. Let er wel op dat de - van de adapter vaak losstaat van de gnd van de uitgang! Niet verbinden met elkaar!
Op 9 februari 2006 14:27:25 schreef E-Teck:
Nou als ik er een weerstand van 100ohm op aansluit dan zakt de spanning weg naar 4,2volt maar de weerstand word heet vandaar dat ik dit niet als een oplossing zie om de spanning te verlagen naar 4voltnormaal gaat er in mijn mp3 speler een accu in van 3,7Volt maar ik wil er nu een externe voeding op aansluiten van 4Volt (het liefst 3,7volt) maar 4volt is ook goed.
alvast bedankt voor jullie reacties
4.2V op 100Ohm laat een stroom van 40mA lopen. Als die spanning zo snel in kakt, kan het ding nooit 200mA leveren...
Stel diodes is goed te doen. Je redt het denk ik ook nog wel met een lm317, al zit je iets buiten de specs. Voorwaarde is dan wel dat je voeding op 6V blijft...