Hoi allemaal,

Ik ben met een groep studenten met een project bezig waarbij we een automatisch systeem proberen te bedenken om een gitaar te stemmen. Tot nu toe hebben we als regelsysteem de schakeling van een stemapparaatje (model: voggenreiter lt-10) gebruikt. Nu moeten we een aantal aanpassingen aan dit systeem gaan brengen, en daarbij hebben we de schakeling van een dergelijke stemapparaat nodig, om zo een aangepaste versie zelf te bouwen.

Nu aan jullie de vraag hoe de schakeling van een simpel stemapparaat eruit ziet waarbij:
-de schakeling mbv. een microfoon de toon van ieder snaar detecteert (er is bij een snaar sprake van grond- en boventonen, voor het geval dat een verschil maakt)
- de schakeling moet kunnen detecteren om welke snaar het gaat (dus kunnen aangeven bij welke van de 6 frequenties de opgevangen frequentie het beste in de buurt komt) en kunnen aangeven of deze te hoog of te laag is

Niet erg simpel naar ons idee, gezien we geen ervaring met schakelingen hebben, maar ieder suggestie is welkom. of als iemand weet waar we de schakeling van een stemapparaat kunnen vinden (bijvoorbeeld bij een bedrijf die dergelijke dingen maakt), graag.

Bij voorbaat dank.

Zolang als het duurt om "guitar tuner schematic" in te typen bij Google, zo snel dus had ik oa. dit gevonden.

Hier staat ook nog een leuke :-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

die laatste is vrij scheef :p hoe tunede ze vroeger eigenlijk vraag me da wel af

Stom van me dat ik dat niet eerder had ontdekt, die eerste site is precies wat we nodig hadden, en de tweede is inderdaad leuk, tunen was vroeger volgens mij net zo'n kunst als gitaar spelen zelf :P

Bedankt voor je hulp, volgende keer zal k eerst beter zoeken

Op 14 februari 2006 21:48:32 schreef beertje_01:
die laatste is vrij scheef :p hoe tunede ze vroeger eigenlijk vraag me da wel af

Een stemvork, die resoneert op de a centraal (440 Hz).
Dan op zweving stemmen (zero beat).