Hoi allemaal,

Ik ben met een groep studenten met een project bezig waarbij we een automatisch systeem proberen te bedenken om een gitaar te stemmen. Tot nu toe hebben we als regelsysteem de schakeling van een stemapparaatje (model: voggenreiter lt-10) gebruikt. Nu moeten we een aantal aanpassingen aan dit systeem gaan brengen, en daarbij hebben we de schakeling van een dergelijke stemapparaat nodig, om zo een aangepaste versie zelf te bouwen.

Nu aan jullie de vraag hoe de schakeling van een simpel stemapparaat eruit ziet waarbij:
-de schakeling mbv. een microfoon de toon van ieder snaar detecteert (er is bij een snaar sprake van grond- en boventonen, voor het geval dat een verschil maakt)
- de schakeling moet kunnen detecteren om welke snaar het gaat (dus kunnen aangeven bij welke van de 6 frequenties de opgevangen frequentie het beste in de buurt komt) en kunnen aangeven of deze te hoog of te laag is

Niet erg simpel naar ons idee, gezien we geen ervaring met schakelingen hebben, maar ieder suggestie is welkom. of als iemand weet waar we de schakeling van een stemapparaat kunnen vinden (bijvoorbeeld bij een bedrijf die dergelijke dingen maakt), graag.

Bij voorbaat dank.

Zolang als het duurt om "guitar tuner schematic" in te typen bij Google, zo snel dus had ik oa. dit gevonden.

Hier staat ook nog een leuke :-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

die laatste is vrij scheef :p hoe tunede ze vroeger eigenlijk vraag me da wel af

Stom van me dat ik dat niet eerder had ontdekt, die eerste site is precies wat we nodig hadden, en de tweede is inderdaad leuk, tunen was vroeger volgens mij net zo'n kunst als gitaar spelen zelf :P

Bedankt voor je hulp, volgende keer zal k eerst beter zoeken

Op 14 februari 2006 21:48:32 schreef beertje_01:
die laatste is vrij scheef :p hoe tunede ze vroeger eigenlijk vraag me da wel af

Een stemvork, die resoneert op de a centraal (440 Hz).
Dan op zweving stemmen (zero beat).

Op de tweede site:" The A.C.M.E.™ Tube Tuner® can be shipped directly to your next gig or sleazy motel room. Cost? Just $2,398.99 US, C.O.D. only. Allow nine month delivery for orders outside the US."

Was me niet eens opgevallen, WOW :D

Gaaf he, die tube tuner!

Voor de helft van dat bedrag bouw ik er eentje voor je >:-)

dan moet je wel genoegen nemen met moderne buisjes, die DHTs zijn iets te kostbaar

Hmmm, ik zal wel even met de rest overleggen, je weet maar nooit, als de universiteit toch betaalt....:)
Die ene die ik heb kostte maar 10 euro, vertrouw k niet meer :)

hmmm en hoeveel zou dat nu daadwerkelijk kosten zo'n tube tuner :p
nu ik er idd over nadenk een 440hz generator die wel precies moet zijn dan en dan afstemmen dmv zwevingen. en dit dan koppelen aan een galvanometer en voila..... is echt wel te doen lijkt me. ok het lijkt wel cool maar then again did is nu iets dat ik met transistoren zou doen. lijkt me leuker dan gewoon een microcontroller ofzo. met zo'n lekkere analoge meter ik vind dit veeeeeeeel gemakkelijker stemmen