Externe luidspreker van telefoon moet relais activeren

Ik ben wat aan het prutsen met mijn Siemens M35i telefoon, en nou is de bedoeling dat er een relais omgehaald wordt als er gebeld wordt. De enige bruikbare uitgang van mijn telefoon is die voor de externe luidspreker.

Nou vroeg ik mij af hoe ik dit signaal om zou moeten vormen om hier een relais mee om te halen. Zou iemand mij aan een simpel schema kunnen helpen?

Zoiets als de piek-indicator lijkt me geschikt, maar ik ben bang dat mijn telefoon daar te weinig vermogen voor levert.

Het princiepe is vrij eenvoudig.
Je versterkt het geluid tot je een flink signaal hebt.
Aangezien de kwaliteit niet zo belangrijk is kan je een
opamp nemen. Dit signaal moet je gelijkrichten (diode in serie)en je laad hiermee een capaciteit op. De gemiddelde spanning van deze C laat je een schakel transistor aan sturen.

beetje gek

Ken je geen transistor op je tril motor aansluiten ( of moet de gsm heel blijve )

May The Source Be With You

elektron_: Klinkt wel goed, maar hoe kom ik aan de juiste onderdelen? Ik heb geen flauw idee welke transistor ik bijv. zou moeten hebben, ben redelijk onervaren op dat gebied.

MiTcHeLL: Was eerst mijn idee, maar ik kon niet zo makkelijk bij de motor, en ik wil idd mijn telefoon toch wel heel houden.

Nog een ideetje, als ik nou na het gelijkrichten gewoon een condensator oplaad, kan ik dan niet met een flash led (gezien bij de solar engine ergens op internet) een transistor triggeren, die dan de condenstator ontlaadt op het relais?

Ik heb ook nog zo een gsm gehad. (ben nu overgeschakeld naar iets nieuwers van siemens uiteraard).
ik had daar zo een oortje bij om te kunnen bellen. dat moest onderaan op de connector geplaatst worden. Misschien kun je met die conector iets doen. je moet dan al je gsm niet openhalen (nie zo makkelijk bij de M35 :s) Wanneer ik gebeld werd, kwam er een belgeluid op dat oortje. als je nu een 555 gebruikt waarmee je de trigger ingang aan de uitgang legt waar het signaal vandaag kwam. je 555 wordt dan getriggert wanneer er gebeld wordt. en zo kan je makkelijk een relaitje sturen....

Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be

Sille: Die connector voor het oortje bedoelde ik. Die heb ik ondertussen weten te vinden, maar echt meten lukte niet zo goed, mijn multimeter is een beetje in de war.
Ik heb wat op internet gezocht naar de 555 IC, en het ziet er zeker wel bruikbaar uit. Ik kon er alleen niet achter komen of de 555 wel gevoelig genoeg was. Is ie dat? Of moet hij nog voorversterkt worden?

Op 17 januari 2003 12:32:27 schreef Blaat:
Nog een ideetje, als ik nou na het gelijkrichten gewoon een condensator oplaad, kan ik dan niet met een flash led (gezien bij de solar engine ergens op internet) een transistor triggeren, die dan de condenstator ontlaadt op het relais?

Kan allemaal, maar je wilde toch een relais sturen ?
Of wil je gewoon een Ledje ?
Nu iets anders, ben je zeker dat je op de externe luidspreker al iets hebt als er gebeld wordt ??
Zo ja kan je dat signaal eventueel eens meten met een scoop
(pc-scoop ?)
Hier vind je hoe je een opamp versterkertje maakt:

http://www.headwize.com/projects/cmoy2_prj.htm
figuur A2 volstaat, een opamp en enkele weerstandjes,
(eventueel moet je er 2 na mekaar zetten)

[Bericht gewijzigd door elektron_ op vrijdag 17 januari 2003 20:44:04

beetje gek