Hoi,

ik ben eenmaal bij een filmopname geweest, en meteen was ik geobsedeerd door de crane.
nu zou ik die graag nabouwen (in het klein).
een echte crane heeft 6 veiligheidsgraden:
1 kraan links/rechts draaien
2 kraan boven/beneden draaien
3 steel uitschuiven
4 camera links/rechts draaien (Y)
5 camera boven/beneden draaien (X)
6 camera om eigen as draaien (Z)

nu zou ik er een na willen bouwen met de graden 1, 2, 4 en 5

ik wil met servo's gaan werken, maar nu stuit ik op wat problemen.
servo's gaan toch max 180 graden? ik zou graag 1 en 4 360 graden willen draaien.
ik zou dc motoren kunnen nemen met pwm, maar dat lijkt me ook lastig sturen, of ik moet servo's ombouwen.

ik zou de servos zo willen besturen:
ik heb een controlepaneel, daarop zit voor iedere servo een potmeter. als ik de potmeter naar links draai, gaat de servo naar links en vise versa.
is dit makkelijk te realiseren? > 555?

Gr's Tom

edit: zon ding dus http://www.cloud9cranes.com/images/techno_full.jpg

sommige servo's kan je van binnen bewerken zodat we verder kunnen draaien.
tja, electronisch gezien is het misschien niet heel moeilijk maar je moet nog wel wat meganica verrichten. die uitschuifarm en de ophanging.
wil je er ook nog een antitril-instalatie bijin bouwen?

wat mij de makkelijkste oplossing lijkt: koop een dmxpaneel, en bij the willows een stel servocontrollers en ga daar eens naar kijken.

als je je servo's niet wil verbouwen kan je denk ik beter stappenmotoren nemen ipv dc-motoren..

nou, de schuifarm hoeft van mij niet, en steppers hebben volgens mij het pribleem dat ze duidelijk stappen, niet geleidelijk bewegen. zal niet zo'n mooi beeld geven...

Dan heb je nog de oplossing om fijne stappenmotoren te kopen, en ze dan ook nog in half-stap bedrijf aan te sturen (daarbij word eerst spoel 1, dan spoel 1 en 2, en dan spoel 2 enz. aangezet, wat een nog hogere nauwkeurigheid oplevert)

Ik zou dan wel een draadloze camera nemen, heb je geen gezeik met de signaaldraden e.d. hoef je alleen nog voeding aan te leggen.

Op 20 februari 2006 18:59:28 schreef weardguy:...stappenmotoren...in half-stap bedrijf aan te sturen...

Voor een kamera zou ik microstap bedrijf kiezen, dan trilt het beeld niet zo.

ik weet niet of het mogelijk is maar je kan natuurlijk proberen om de spoelen in je stappenmotor langzaam in elkaar te laten overgaan. dus niet spoel aan/uit maar met een soort van fade ertussen... dit zal waarschijnlijk wel wat gedoe worden met torren en weerstanden maarja.
en anders zou je er ook nog een vertraging tussen kunnen zetten van tantwielen. als je een 1,8deg. motor hebt en een 10x vertraging zit je op 0.18graden per stap. als je dat ook nog laat overgaat als hierboven beschreven zit je dus op 0.0g graden per stap. denk diet dat dat nog erg zal opvallen...

edit: haha oops.

Op 20 februari 2006 19:46:49 schreef MAH:
ik weet niet of het mogelijk is maar je kan natuurlijk proberen om de spoelen in je stappenmotor langzaam in elkaar te laten overgaan. dus niet spoel aan/uit maar met een soort van fade ertussen... dit zal waarschijnlijk wel wat gedoe worden met torren en weerstanden maarja...

Ja, en dat heet dus microstap ;-)

ok, bedankt voor alle antwoorden. ik zal kijken of ik een tandwielkast kan vinden voor een stappenmotor, en dan nog servo's

wel een vet project lijkt me dat! :D

oude cranecams werken met lineare motoren met slipkoppeling. de nieuwe werken met 3 of 6 fazen moteren ( brushless moteren, princiepe van ene motor die gebruikt wordt om een harde schijf te laten draaien )

onderschat dat niet ! het is verschrikkelijk moelijk om die camera stabiel te houden.
ofwel moet de inertie van gans het ding enorm zijn ( zware masse maar dan heb je ook zware motoren nodig )

ofwel moet de camera op een zogenaamde gimbal mount komen ( camera is gemonteerd zodat ie in zijn eigen zwaartepunt hangt. ) die op zijn beurt door middel van 3 gyroscopen stabiel gehouden wordt.

tandwielkast is miserie. je hebt backlash.
en steppers .. zelfs als je ze laat microsteppen gaan ze op lage toerentallen schokken , en bij hoge toerentallen hebben ze geen macht meer.

der is een bedrijf in engeland wat hele mooie crane mounts maakt ...

http://www.mocoforum.com/videos/garbage.mpg
de dag dat je dit kunt ( en durft met een 5 ton mastodont die rond een levende persoon moet 'draaien' ) heb je gewonnen

op sommige assen halen ze snelheden tot 3 meter per seconde ...

der staat ergens een filmpje op die site waar de camera zweeft voor een bepaald punt. ze laten alle andere assen, en dus de ganse machiene rondrijden. alleen de camera blijft statisch ten opzichte van een vast punt. niks trilling.

Mark roberts motion control. rechtstreeks stuurbaar vauit 3d programmas zoals Renderman en Lightwave.
je beschrijft je camerabeweging vanuit je animatie en de camera filmt wat je nodig hebt tegen bluescreen of greenscreen. daarnaa plak je de boel aan elkaar ...

Egripment maakt ook dit soort systemen.

http://www.egripment.nl/

misschien dat je er iets aan hebt.