Het plaatsen van componenten

Hi iedereen

kan iemand van jullie me helpen met het plaatsen van electrichse componenten. (opdracht van de school )

ik heb Dioden, weerstanden, condensatoren, trafo,s
en een Op-Amp
ik moet deze componenten plaatsen in het programma EAGLE maar ik moet weten hoe en waarom.
ik weet al dat je geen trafo in de buurt van een condensator kan zetten dit omdat er hier velden van de trafo de conden. zal beinvloeden meer weet ik wel niet

kan iemand me verwijsen naar een website desnoods voor meer info over de hierboven opdracht

Thanks alvast

elmowww

Golden Member

Ik neem aan dat je ze in een schema staan.

Kijk eens naar een pcb editor onder downloads. Bv Eagle van cadsoft.

Je kan best een elco plaatsen bij een trafo in de buurt. Zeker bij de rest van de kennis die jij zo te zien hebt is het verschil insignificant

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
free_electron

Silicon Member

inderdaad. ik zie total niet in waarom ene elco niet naast ene transfo zou mogen staan. temperatuur zou potentiele ene probleme zijn. maar velden ? welke velden ? patattenvelden , korenvelden ? tarvevelden ? magnetische velden ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Op 19 februari 2006 16:19:15 schreef elfi:
ik heb Dioden, weerstanden, condensatoren, trafo,s
en een Op-Amp
ik moet deze componenten plaatsen in het programma EAGLE maar ik moet weten hoe en waarom.

Hoe? Er staat hier onder artikelen een heel mooi artikel over Eagle, daarin staat wel hoe.
Waarom? Misschien omdat je een printje wil maken? ;)

ik weet al dat je geen trafo in de buurt van een condensator kan zetten dit omdat er hier velden van de trafo de conden. zal beinvloeden meer weet ik wel niet

Condensatoren beinvloed door de machetisch velden van een transformator? Ik kan hoogstens nog bedenken dat je geen elco's bij transformatoren moet zetten omdat ze door de warmte sneller uitdrogen, maar beinvloeden...

kan iemand me verwijsen naar een website desnoods voor meer info over de hierboven opdracht

Kijk ook eens naar dit topic: schikken van componenten op een printplaat

dus wat mijn docent zegt dat een trafo niet in de buurt van een condensator geplaats mag worden is totaal nonsens

what about condensatoren. componenten of verbindingen die te dicht bij elkaar staan vormen een soort condensator zoiets zij hij ook daarop moest ik ook voor opletten. nau is dit ook niet waar

wat is een condensator?

een condensator zijn twee geleiders gescheiden door een diëlectricum(isolator)

zijn twee sporen langs elkaar dan een condensator?

maar wat de invloed hiervan is op je schakeling hangt af van de frequenties waarmee je werkt.

Henry S.

Moderator

Op 19 februari 2006 22:51:17 schreef elfi:
dus wat mijn docent zegt dat een trafo niet in de buurt van een condensator geplaats mag worden is totaal nonsens

Voor 99%

what about condensatoren. componenten of verbindingen die te dicht bij elkaar staan vormen een soort condensator zoiets zij hij ook daarop moest ik ook voor opletten. nau is dit ook niet waar

Pas bij HF toepassing is er iets van te merken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

wat voor gras rookt die docent van jou ?
ik denk dat hij ooit ene condensator in zijn oog gekregen heeft en daardoor aan een soort achtervolgingswaanzin lijdt ten opzichte van condensatoren

en dat er cross-talk kan ontstaan tussen componenten is waar maar dat is alleen bij hoge stromen / hoogimpedante ketens en /of hoogfrequent signalen het geval.

zeg dat ik hem eens persoonlijk zal komen uitlachen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Laat het schema eens zien dan weten we waar we het over hebben :)