Hallo,
We gaan een robot maken die op eigen kracht zijn weg moet kunnen vinden in een willekeurige ruimte. Hij moet obstakels kunnen detecteren en ontwijken. We geven zelf een eindpunt aan, waar de robot naartoe moet gaan.
De robot moet ten minste een half uur kunnen rijden en krijgt voor het detecteren van de obstakels en het eindpunt aparte sensoren.
-Aansturing motoren :via uc 8051
-Obstakel detecteren: ultrasoon sensoren
voor eindpunt detecteren heb ik IR- sensor gebruikt , 2 fototransistoren op de robot verbonden met µC en op het eindpunt een zender –led . het probleem is dat de ontvangers niet altijd IR-licht kunnen zien.Dat komt door IR-stoorniveau veroorzaakt door gloeilampen en vergelijkbare warmtebronnen.misschien met modulatiefrequentie kan ik dit probleem oplossen.? Dat vind ik moielijk.
Ik zou jullie erg dankbaar zijn als jullie mij kunnen helpen .vooral met schema’s.
Alvast bedankt.
Het woord robot werdt in deze vorm voor het eerst in 1920 gebruikt. Het komt uit het tsjechisch en betekend werken.
Bij robots stellen wij ons al gauw een androide voor, een machine in een mensvorm zogezegd. En wij mensen moeten ook wel eens zoeken naar onze bestemming.
Als jouw robot zijn eindpunt niet altijd kan zien is dat toch niet erg? Het vraagt alleen wat meer van zijn eigen "intelligentie".
Overigens kun je warmtebronnen uitsluiten. Die stralen idd IR uit maar van een frequentie die nog niet in de buurt komt van jouw ontvangers.
Op 27 februari 2006 09:12:26 schreef GJ_
verigens kun je warmtebronnen uitsluiten. Die stralen idd IR uit maar van een frequentie die nog niet in de buurt komt van jouw ontvangers.
alles waar wij licht vandaan zien komen, zoals gloeilampen of de zon zal je sensor wel zien, daarom hebben die tsop's ook een autogain, anders zou je tv wel eens uit zichzelf aan kunnen gaan
Warmtebronnen uitsluiten is geen oplossing.het is niet zo makkelijk.
bijvoorbeeld:Infrarood-afstandbedieningen moeten ook bij hoge IR-stoorniveaus fouteloss werken.om een voldoende mate van ongevoeligheid voor de straling uit de omgeving te bereiken worden de te verzenden data doorgaans op een draggolf gemoduleerd. Voor de modulatie van de zender- led wordt een techniek gebruikt....?
modulatiefrequentie bepalen...etc?
dat's mijn vraag.
ik vind het n goede vraag, kkan der geen antwoord op geven, sorry.
ik wil zelf ook wel n robotje bouwen of iets in die geest, en heb er ook wel belangstelling voor als iemand dit onderwerp uitlegd.
mvg gerjan
ik ben ook net begonnen met pic proggen en zo, heb veel aan de tutuorials hier gehad en ik heb ook een ir modulator/sensor gebouwd
als je gewoon ff goed zoekt staat er ergens in robotic (d8 ik) sectie een hele goede uitleg over ir modulatie met schema's er bij voor ontvanger en zender
dus gewoon ff zoek functie gebruike, stuk sneller ook
succes nog
Willem
Belleblaas
BelleBlazer4Life
Je zender en ontvanger zitten beide op (in) het zelfde systeem. Synchrone modulatie en bijbehorende demodulatie is dan niet zo moeilijk.
verigens kun je warmtebronnen uitsluiten. Die stralen idd IR uit maar van een frequentie die nog niet in de buurt komt van jouw ontvangers.