Er moet een ECG meting gedaan worden voor school. De signalen die van de hiervanaf komen zijn analoog. De signalen moeten het liefst via glasvezel naar een I/O print gestuurd worden.

Is er voor het zenden van een signaal door glasvezel een digitaal of analoog signaal nodig?

- Bij digitaal, zal er gebruik gemaakt moeten worden van multieplexers of ADC's. Heeft iemand enig idee welke?

- Bij analoog, wat voor componenten (ÍC's etc.) er nodig zijn voor het versturen van een analoog signaal door glasvezel.

Welke zender/ontvanger raden jullie aan bij het gebruik van glasvezel?

Digitale overdracht heeft wel de voorkeur, ik weet niet of de overdracht wel lekker lineair zal verlopen (je kan natuurlijk twee glasvezels gebruiken met een terugkoppeling erin).
Avago (voorheen Agilent en daarvoor Hewlett Packard) heeft hier wel het een en ander voor de HFBR-x4xx serie.
Let wel op, die dingen zijn niet goedkoop en voor het aanzetten van connectoren aan de kabels heb je peperdure tools nodig, dus kijk eerst of je kant en klare kabels kunt kopen.

Je kan ook kiezen voor goedkope zend/ontvangers welke gebruik worden voor de overdracht van S/PDIF.
Of de goedkope zender en ontvanger SFH450V en SFH250V van Infineon, deze hebben echter niet het bereik van glasvezel omdat er lichtgeleidend polymeer wordt gebruikt, het bereik hiervan is 'slechts' enkele meters.

Ik weet niet wat voor eisen er aan de kwaliteit van de verbinding hangen, maar zou als het alleen om "het plaatje" gaat denk ik kiezen voor een `digitale' verbinding op basis van een simpele PWM modulatie. S/PDIF componenten lijken me inderdaad prima daar voor. :)

Analoog is volgens mij lastig om goed genoeg te krijgen met goedkope componenten, bij een echte digitale opzet is het ws het handigst een Uc te gebruiken aan de ADC kant en dan aan de ontvangerkant direct digitaal verder te gaan.

Ik heb ook wel eens geluid via een laser over gezonden. je suponeerd dan het analoge signaal op de voedingsspanning van de laser. Messchien een optie?

Op 27 februari 2006 14:57:50 schreef Xenobinol:
Je kan ook kiezen voor goedkope zend/ontvangers welke gebruik worden voor de overdracht van S/PDIF.
Of de goedkope zender en ontvanger SFH450V en SFH250V van Infineon, deze hebben echter niet het bereik van glasvezel omdat er lichtgeleidend polymeer wordt gebruikt, het bereik hiervan is 'slechts' enkele meters.

hmm, ik heb met die dingen gewerkt bij de vorige baas, met gepolijste oppervlakken is 30m zonder problemen mogelijk (dat hadden wij nodig)

de afstand tussen dde printen hoeft niet super groot te zijn het is enkel een kleine opstelling. dus de oplossing van die slechts enkele meters klink in eerste instan tie wel ok :)

als ik voor de SFH450V zou gaan wat voor ADC/muliplexer zou daar bij kunnen (of heeft iemand tips om het zelfs uit te zoeken. Ben nog niet helemaal trhuis in het doorzoeken van datasheets met al die afkortingen)

Erwin, zou je niet eens beginnen met de afstand op te geven die je wenst te overbruggen? Dat zal hoofdzakelijk bepalen of je met fiber, multimode, monomode moet werken en de technologie die je voor het datatransport gebruikt, LED, laser?

de afstand die overbrugt zal worden zal kleiner dan een meter worden waarschijnlijk. We willen het liefst glas vezel gebruiken. (dit zal waarschijnlijk niet het echte glasvezel worden maar de kunstof variant)

datatransport waarschijnlijk een ledje

Hoi,

Doe je zelf een plezier en gebruik geen echte glasvezel (duur, moeilijk, veel dure tools etc) maar POF. Dit is Plastic Optical Fiber en werkt voor de korte afstand (tot enige honderden meters) prima.
Kijk ook maar eens naar de connectors die ze gebruiken bij cdspelers etc voor de optische connectie (TOSLINK).
Zenden zou ik met een LEDje aan een PIC doen (Serieel zend en ontvangen dus) en ontvangen met een fotodiode, opamp en weer een PIC.
Ik heb al eens een voorstel gepost van een pulsbreedte modulatie zendprotocol. Niet erg zuinig met bandbreedte, maar heel eenvoudig toe te passen (indien belangstelling dan wil ik het nog wel eens opschrijven)

Analoog kan trouwens over korte afstanden ook. Er is een oude application note van National Semiconductor hierover. Zoek maar eens op hun site (is uit jaren 80 denk ik)

Veel succes

Da fripster

volgens onze opdracht moeten we een micro controller met i/o print gaan gebruiken. Die connectoren zal niet zo'n probleem zijn denk ik. maar het grootste probleem is eigenlijk wat er moet gebeuren voor dat het signaal in de POF kabel komt. Hiermee bedoel ik adc's ed. Ik heb zeker belangstelling voor jouw methode fripster

Ik zou een uCOntroller gebruiken met een ADC ervoor (of erin!) en dan de meetwaardes er synchroon uitgooien met een LED op de volgende wijze:

- Er worden N bits over gestuurd per meting (zelf te kiezen)
- Elk over te sturen bit wordt verstuurd door een overgang van 0-1 (uit>aan) te doen, gevolgd door een 0>1 (aan>uit) overgang. De 'aan' tijd bepaalt of het een 0 of een 1 was. Ik zou en factor 33%/66% verdeling nemen. Dus bij een bittijd van bijvoorbeeld 1 ms, is een 1 0.66ms aan, en 0.33ms uit en een nul is 0.33ms aan en 0.66ms uit.
- Zo heb je clock en data in 1 signaal. Dit is heel makkelijk te ontvangen.
- Na een verzending minimaal 2 bittijden rust.

Ga zelf maar eens nadenken hierover. Ik hoor het wel.

Da fripster