Superzuinige LED-zaklamp

Ik heb de opdracht gekregen om een zaklamp te maken met een witte LED (weet nog niet als dit met gewone witte LED's moet gebeuren, dan wel met een hoge-intensiteit LED).
Op zich is dit niet moeilijk...

De catch zit hem in het feit deze lamp universeel moet gevoed kunnen worden, dwz door middel van 2AA batterijen, of op de 12V spanning van een wagen. Als de lamp op de spanning van de wagen werkt, moeten de 2 batterijen worden opgeladen.

De lamp moet ook extreem lang meegaan met een constant lichtniveau. Dit zou moeten gerealiseerd worden dmv een chopper, µC-gestuurd.

Ik vraag niet om een kant en klare
oplossing maar gewoon hints ivm enkele van de vereisten (voeding, zuinigheid,...).

Ik zoek ook op Google dus ik zal hier zelf wel m'n bevindingen plaatsen voor zij die hier ook in geinteresseerd zijn.

Als het zuinig moet zijn, dan is een LED niet zo'n verstandige keuze. Ik zou eerder een CCFL of een HID lamp nemen. Die geven zo'n 4 keer zoveel licht uit de zelfde watt.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
free_electron

Silicon Member

luxeon aangedreven door een constant current step-up convertor.
en om je batterijen te laden een max712 of 713

klaar als pompwater.

en voor die current mode booster kan je een lt1616 of iets dergelijk gebruiken.

uc heb je niet nodig. je gaat toch gene step-up met manieren kunnen doen. je cpu is daar veel te traag voor.

ik heb schematjes die hier op co rondslingeren die precies die current mode booster maken die jij nodig hebt.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

LEDs zijn wel erg zuinig...
Ik heb zo'n "Jerk-Off" zaklamp.
Middels een magneetje dat over een spoel schuift bij het "schudden" wordt er een spanning opgewekt.
Deze wordt gelijk gericht en de stroom wordt gebruikt om een accu'tje te laden.
Brandt erg lang, zonder te moeten bijschudden.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 27 februari 2006 23:43:57 schreef Fantomaz:
Brandt erg lang, zonder te moeten bijschudden.

Maar geeft ook maar een heeeeeeeeel klein beetje licht! Ik heb ook zo'n ding.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Andere ledje inbouwen?
Heb net witte leds besteld die 10 000mcd bij 20mA moeten kunnen geven. Toch aardig wat

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Heb net witte leds besteld die 10 000mcd bij 20mA moeten kunnen geven. Toch aardig wat

Nouja, dat is een kwestie van openingshoek natuurlijk... zelfs de meeste brakke laserpointer levert je zo >1000 candela op.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

10000mcd bij 20graden openingshoek met 20mA.
Nu alleen nog wachten tot ik ze heb.
Ben benieuwd

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

De opdracht is totaal veranderd, we moeten een schakeling van elektuur verbeteren (zo zuinig mogelijk maken)
Iedereen bedankt voor jullie replies. Als de opdracht af is plaats ik alles online (PIC prog-code (reeds 39blz code!!!°, elek circuits etc...)

Check out www.carnage.be voor meer info!