Wie kan er me helpen met volgend vraagstuk:
De kortsluitstroom aan de kant van de 3-fasige 400V-spanning is 16kA, hoeveel is de kortsluitstroom aan de kant van de belasting als men naar de belasting toe 4 koperen kabels heeft met een doorsnede van 40mm2 ?
Kzou graag de formules hebben...
alvast erg bedankt
Dit klinkt heel erg scholerig, dus aan jou de vraag om zoveel mogelijk zelf iets de doen en te laten zien.
Wat is bijvoorbeeld de lengte van de kabels en hoe zijn deze verwerkt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
hoe ik het zie:
eerst de impedantie van de kabel van klemmen 3-fasige 400V spanning naar de klemmen van de belasting berekenen...
Z = wortel van R^2 + X^2
R = (soortelijke weerstand koper * lengte) / oppervlakte doorsnede
X = ?
Nu nog de spanningsval (u1) tengevolge van de klemmen en serieweerstand aan de bron berekenen, a.h.v. de gegeven korsluitstroom aan de bron
nu geldt per fase: I(kortsluit) = (400V - U1)-/ wortel3 * Z
zit ik juist ? hoe bereken ik Xkabel ?
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Je geeft een formule waarin je met een reeël deel en een imaginair deel van je impedantie gaat werken.
Met dat imaginaire deel ben je weinig als je er geen gegevens over hebt. Tenandere denk ik dat wanneer je over kortsluitstromen gaat spreken, dus héél lage weerstanden (40mm²) dat die invloeden van parasitaire inducties en capaciteiten van totaal ondergeschikt belang gaan zijn.
Enfin, zo zie ik het:
Je geeft 16kA kortsluitstroom aan aansluiting (per fase?)
Daaruit bereken je de inwendige weerstand van je bron (fase- fase): 400V/16000A=0.025 Ohm of 25mOhm.
Je weet dat je geleider 40mm² is, je weet waarschijnlijk ook de lengte, dan kan je ook de inwendige weerstand van een ader berekenen: soortelijke weerstand*lengte/dikte.
Stel nu dat de weerstand van zo één ader van 40mm² bvb. 10mOhm is.
Dan krijg je per fase:
400V / (25mOhm + 10mOhm + 10mOhm)= 8.8kA per fase (stroom moet heen en terug door 2 aders vandaar 2*10mOhm)
- - big bang - -
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Stroom door de Nul zal 0 Ampere zijn bij een gelijkmatige belasting (en daar mag je hier vanuit gaan omdat daar niks over vermeld is).
Verder denk ik dat je die 8,8 KA niet meer met 1,7 (wortel 3) hoeft te vermenigvuldigen. Dit omdat je altijd over de stroom per fase praat en niet de stromen vectorieel door alle kabels bij elkaar.
[Bericht gewijzigd door No_Brain op ]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 5 maart 2006 22:52:27 schreef No_Brain:
Stroom door de Nul zal 0 Ampere zijn bij een gelijkmatige belasting (en daar mag je hier vanuit gaan omdat daar niks over vermeld is).Verder denk ik dat je die 8,8 KA niet meer met 1,7 (wortel 3) hoeft te vermenigvuldigen. Dit omdat je altijd over de stroom per fase praat en niet de stromen vectorieel door alle kabels bij elkaar.
Miljaar, kben mis...
Inderdaad, stroom door nulleider is 0A bij perfect verdeelde belasting. Vorige bericht is aangepast.
- - big bang - -