Ik ken die driverwizard niet, wat doet die? 18F4550 of 18F2455 zou voor USB niet veel uit moeten maken.

Heb je al eens geprobeerd hem weer te uninstallen, en windows opnieuw naar de drivers laten zoeken?

Als ik het goed begrijp, dan kan ik met 'DriverWizard' een .ini bestand maken dan ervoor zorgt dat de PC de USB device herkent.

Helaas kom ik met 'DriverWizard' niet zover omdat ik dus de melding krijg dat een ID code 00 niet geldig is, en stopt het programma.

De USB driver uninstallen ?
-Hoe kan ik dat het beste doen ?

Op 23 maart 2006 20:49:13 schreef Rudy E:
Is het niet makkelijker om je aan de nodige hardware die in het voorbeeld beschreven staat te houden en eerst een werkend voorbeeld te hebben ...

Je hebt je nu aan de hardware gehouden, mischien is het beter je ook eerst aan de software die in het voorbeeld beschreven staat te houden. Die software gebruikt de libusb-win32 driver waarnaar ik eerder heb verwezen.

Bij de firmware die je gebruikt zitten twee DOS programma's: setRA0.exe en clrRA0.exe. Het moge duidelijk zijn wat die doen. Probeer die eens aan de praat te krijgen...

Uninstallen doe je in de "Device Manager" (ik heb geen NL windows). Dit is het makkelijkst te vinden via <windows-menu-toets>+<break> vooor System-properties, dan "hardware" en "Device manager"... Of via Control-panel enzo..

Ik was op http://libusb-win32.sourceforge.net/
al aan het zoeken geweest.
Daar zijn zoveel doorverwijzingen, welk bestand moet ik precies hebben ?

Edit:
setRA0.exe en clrRA0.exe kan ik niet vinden, waar staan deze precies ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op ]

setRA0.exe en clrRA0.exe heb ik gevonden:
http://pe.ece.olin.edu/ece/projects/lastversion/lab1_18F2455.zip

De driver 'libusb-win32' helaas nog niet...

Nou ok,

Open die link, click op "Installation". Even Lezen... Je moet hem dus in twee delen downloaden.
Eerst deze. Die moet gewoon alleen installeren.

Dan deze downloaden en uitpakken naar een dir. Je moet wel een ont-tar-der hebben, hij is ingepakt op zijn Unix. Vervolgens het .inf bestandje in die dir aanpassen met jouw VID/PID enzo, of het .inf bestandje van de lab1 firmware in die dir kopieren.

Nu je device uninstallen in device manager (was dat al gelukt?), uitpluggen en weer inpluggen. Windows de nieuwe driver in die dir laten zoeken.

Device uninstallen:
Ik kom uit bij Apparaatbeheer, daar staan o.a. USB-controllers.

Hierbij staat een onbekent apparaat (de PIC).
Hierbij kies in Eigenschappen, nu kan ik kiezen voor installatie ongedaan maken !
Dat moet ik hebben lijkt mij.

Edit:
Probleem met het installeren van het eerste deel:

De volgende melding krijg ik als deze probeer te installeren
"An old version of LibUSB-Win32 is already installed on this system. Please uninstall this version first!"

Volgens Configuratie scherm - Software stond er inderdaad een versie op.
Nadat ik deze had verwijderd (en de PC opnieuw opgestart) krijg ik nog steeds deze melding.
Ik heb intussen zowat alles wat met USB te maken heeft en niet echt nodig is verwijderd maar de melding blijft komen.

"An old version ..." zegt ie bij mij ook als ik een 2de keer dezelfde versie probeer te installeren. Hoeft niet perse een verouderde versie te zijn.

Ik zou maar doorgaan naar stap 2...

Maar libusb-win32 is dan niet geinstalleerd !
De (oude) versie van libusb-win32 is verwijderd, teminsten bij 'configuratie scherm -> software' staat deze niet meer !

Edit1:
Stap 2, ik heb de driver van de PIC device verwijderd.
Tevens heb ik de orginele code in de PIC geladen.

Als ik de PIC aansluit op de USB bus, dan laat ik de benodigde driver zoeken in de directory ...\lab1_pic

Helaas wordt er geen driver gevonden !

Libusb-win32 verwijderen is gelukt.
Als deze standaard is geinstalleerd, dan staat in de directory 'C:\Program Files' het programma en tevens een uninstal programma.

Libusb-win32 is opnieuw geinstalleerd en zou nu goed moeten werken. In de sub directory van dit programma staat het programma 'Testlibusb-win.exe'
daarmee kan je de aangesloten USB apparaten bekijken.

De PIC wordt niet gevonden !

Als ik 'engr2210.inf' opgeef als stuur programma voor de PIC device, dan krijg ik de melding 'Op de opgegeven locatie bevinden zich geen gegevens over de hardware'

Ik heb niets gewijzigd in de bestanden, de ID's zijn gelijk !

De PIC wordt niet gevonden !

Had ik ook eerste keer.

Windows de drivers laten installeren uit de directory waar je die "2e stap" spullen heb uitgepakt. Wel eerst zorgen dat DAAR een goed .inf bestandje staat. Dat bestandje kan je kopieren uit de lab1 dir, of je kan de bestaande aanpassen, of je kan er 1 laten genereren door een bijgeleverd progje (weet niet meer precies hoe).

Dat progje zal je device wel vinden, tenminste.. zo heb ik het gedaan.

.... dat DAAR een goed .inf bestandje staat. Dat bestandje kan je kopieren uit de lab1 dir, of je kan de bestaande aanpassen, ..........

Bestaande ?
Er staat hier geen .inf bestandje !

Windows de drivers laten installeren uit de directory waar je die "2e stap" spullen heb uitgepakt. Wel eerst zorgen dat DAAR een goed .inf bestandje staat. Dat bestandje kan je kopieren uit de lab1 dir.

.inf bestandje van lad1 gekopieerd naar de (hoofd) directory waar de "2e stap" bestanden staan. En windows daar laten zoeken naar een geschikte driver.
Helaas kan Windows daar geen geschikte driver vinden...
(meermalig de driver verwijderd en opnieuw laten zoeken)

Ok, geen .inf bestandje...

Kan je wel dat inf-wizard.exe progje vinden? Daat staat ook libusb0.sys & libusb0.dll. Ik geloof dat het daarom gaat, zorg dat je .inf betsandje daarbij staat.

Probeer ook dat inf-wizard progje eens, die zal je device waarschijnlijk wel zien en er een .inf bestandje voor kunnen genereren.

Met inf-wizard.exe was ik ook al bezig geweest.
Eerst staat er dat de PIC ID's 00 zijn, al ik deze kies en verder ga, dan staat er als ID's 0x12AB.
Toch een .inf (en .cat) bestand gemaakt.
Helaas is Windows hier ook niet tevreden mee !

Edit:
libusb0.sys & libusb0.dll hebben er mee te maken, er is vooruitgang. Er kan nu een Driver geladen worden.
Helaas ziet Windows de Device nog als een onbekend apparaat.
Ook kan ik de Uitgang nog niet aan/uit sturen.

Ik krijg steeds meer de indruk dat het probleem komt doordat de VendorID en het ProductID door de PIC niet goed wordt verzonden !

Als ik met 'Inf-wizard.exe' kijk welke USB Devices er aan de bus hangen, dan wordt deze device wel gezien, maar de ID's zijn 00.

Het (zelf gemaakte) Inf bestand zoekt toch naar een device met deze ID's lijkt mij...

Wie kan er eens kijken welke ID's jullie PIC uitzend volgens 'Inf-wizard.exe', en dan het liefst als er geen Inf bestand voor de PIC device aanwezig is (dus als Windows meld 'Onbekend Apparaat'

Ik heb hem ge-uninstalled in device manager en opnieuw aangesloten. Voordat ik de drivers heb laten zoeken heb ik die inf-wizard.exe gestart. Hij vindt hem gewoon hoor:

0x04D8 0x0001 ENGR 2210 PIC18F2455 USB Firmware

Heb het .inf bestandje opnieuw laten aanmaken in dezelfde dir als waar inf-wizard.exe en libusb0.sys staan. Daarna windows de drivers in die bepaalde dir laten zoeken.... en het werkt, set_ra0 & clr_ra0 doen het.

Je weet toch wel zeker dat je de originele firmware gebruikt? Als je VID/PID 0000/0000 blijft houden zou ik de hardware nog eens nalopen.

Je zou ook de lab2 firmware een keer kunnen downloaden en proberen. Die doet een HID toestenbord, heb je geen PC drivers nodig. Als ie het doet dan typt ie heel snel, heel veel keer "foobar".

Ik zoek dus verkeerd !
Het probleem moet aan de PIC zijde zijn...

Welke PIC gebruik jij (jullie) ?
Als de PIC18F2455 gebruikt wordt (of de hex is gelijk) wel jij (jullie) deze dan mailen ?

Zodat ik het probleem weer verder kan uitzoeken.

-Als de ontvangen Hex werkt, dan is er iets mis met mijn asm en of linker bestanden of het verwerken hiervan.
-Als de ontvangen Hex ook niet werkt, dan ga in nogmaals mijn hardware nakijken.

Ik heb een 20Mhz kristal op m'n testboardje. M'n hex files doen het dus niet bij jou.

Dan monteer ik toch ook een 20 Mhz kristal :)

Brem: Ik heb de hex file ontvangen, bedankt daarvoor !

Ik heb nieuwe hardware gemaakt.
Eerst zat het geheel op zo'n testbordje, waarmee regelmatig problemen waren met slechte contacten.
Nu heb ik een printje gemaakt, met een 20 Mhz kristal.

Tevens heb ik de ontvangen Hex in de Pic geprogt.

Als ik nu met 'Inf-wizard.exe' kijk naar de device gegevens, dan staat daar nog steeds:
0x0000 0x0000 Onbekend apparaat

Het lijkt erop dat mijn schema niet juist is.
http://www.uploadarchief.net/files/download/PIC-USB.jpg

Edit1:
Ik kom er net achter dat ik geen USB 2.0 op mijn PC heb.
Is het mogelijk dat er hierdoor onjuist ID nummers worden weergegeven ?

Edit2:
PC is nu voorzien van USB 2.0 (PC Drivers geupdate)
Helaas ziet 'Inf-wizard.exe' de device nog met de ID's:
0x0000 0x0000 Onbekend apparaat

Klopt het schema ?

Het werkt !

Het reset knopje werkte niet :o

Toch nog iets vreemds, als ik met 'Inf-wizard.exe' kijk naar de device gegevens, dan staat daar:
0x0409 0x0058 Generic USB Hub

Dit moet toch zijn:
0x04D8 0x0001 ENGR 2210 PIC18F2455 USB Firmware

Volgens 'Testlibusb-win.exe':
0x04d8-0x0001 04D8/0001
Manufacturer : Microchip Technology, Inc.
Product : ENGR 2210 PIC18F2455 USB Firmware

Het zal dus wel aan 'Inf-wizard.exe' liggen !

1 Uitgang aansturen lukt nu !

In de asm file zie ik iets over tekst zenden, hoe werkt dat ?

Ik ben druk aan het zoeken hoe ik het software matig (PC) moet aansturen, maar dat lijkt mij nog niet zo eenvoudig.

Heeft iemand daar ervaring mee ?

Ik heb een heel mooi voorbeeld gevonden !

Zie:
http://www.nldelphi.com/Forum/showthread.php?t=23629&page=2

Edit:
Omdat het tussen Electronica en PC software inhangt, maar even op deze manier

ik heb een PIC aangesloten op mijn PC via USB en het werkt!!

zie http://circuitsonline.net/forum/view/34932/1

Leuk dat je weer een stuk verder bent !

Ik heb ook al enkele dingen werkend.
Nu probeer ik zelf iets te maken, maar dat valt (in asm) niet mee !