Niet-inverterende versterker

Jow, ik ben bezig met een verslag van Labo elektronica en hier staat de vraag: "Kunnen we een niet-inverterende versterker bouwen met een minimum bandbreedte van 50kHz en een spanningsversterking van 80 dB ? Verklaar, en geef de oplossing om dit te realiseren." Kan iemand me hierbij helpen want ik ben er niet zo goed in?
Groetjes en dank bij voorbaat!

twee inverterende versterkers met gain van 40dB achter elkaar?
(en max. -1.5dB bij 50kHz, zodat opgeteld -3.0dB bij 50kHz)

Free the whales!

Ah sry ik moet er wel bij zeggen dat het met opamp's 741 moet worden op gebouwd.

Op 11 maart 2006 11:49:33 schreef GlennKHK:
Jow, Kan iemand me hierbij helpen want ik ben er niet zo goed in?
Groetjes en dank bij voorbaat!

JOW!
Ik word hier echt een beetje pissig van hoor. Steeds meer lui poten hier hun vragen neer en zeggen iets in de richting van kunnen jullie me alsjeeeeeblllieeeeeeft helpen want ik kan dit niet, of wat is het antwoord!

Ik vind het wel een erg goede afspraak om NIET te reageren als er geen inzet wordt getoond!

Om Henry S maar ff te quoten:

Schoolvragen
Stel hier je elektronica gerelateerde schoolvragen. Eigen inzet is verplicht, dus niet je vraag dumpen en wachten op een kant-en-klaar antwoord!

Sry hoor ik heb zeker en vast inzet. Nja seg laat het dan hoor als ze hier zo beginnen! Ik zoek wel iemand die me wel wil helpen ppff amai vriendelijke mensen hier!

Op 11 maart 2006 12:28:13 schreef GlennKHK:
Sry hoor ik heb zeker en vast inzet. Nja seg laat het dan hoor als ze hier zo beginnen! Ik zoek wel iemand die me wel wil helpen ppff amai vriendelijke mensen hier!

Komt miss beetje hard over, maar zeg dan wat je snapt en wat je niet snapt en waar je vastloopt. En hoe jij denkt het aan te kunnen pakken. Dan komt het heel anders over dan je vraag hierneer te pleuren en te zeggen ik ben hier niet zo goed in (en wat is het antwoord?). Je weet vast wel iets!
Dan heb ik er echt totaal geen problemen mee!

ppff amai vriendelijke mensen hier!

Het is in je eigen belang. Eigenlijk zou je op jou niveau het antwoord al moeten kennen.
Eén van de grootheden die je moet hanteren is GBW-product; het gain-bandwith product.

Dan controleer je de specificaties van de µA741, o.a. zijn GBWP, zodat je vanzelf tot de juiste conclusies komt.

Als je hier niet toe in staat bent, geef ik je de raad je cursus terug te leren.

klein is fijn

Moderator

Move Algemene electronica -> schoolvragen.

En het geld overgens niet alleen in schoolvragen dat eigen inzet gewenst is, alleen daar is het echt verplicht.

dit heb ik al zelf gevonden. Is dit een juiste oplossing of is er missch mist een aanpassing een betere schakeling voor?

80dB dus 20 log (Au) = 80 daaruit volgt dat Au= 10^4.
Bandbreedte * versterking = 10^6 dus [Au]dB= 20dB
De versterking per opamp is 20dB dus ik heb 4 opamps nodig.

Ik plaats 4 opamp's achter elkaar elke keer de uitgegang van de vorig aansluiten aan de + (niet-inverterende) ingang van de volgende. Bij de eerste is dit natuurlijk de ingangsspanning. Dan hang ik aan elke - (inverterende) ingang een weerstand van 1kOhm. Bij de eerste opamp zet ik een weerstand van 20kOhm als negetieve terugkoppeling(NT). bij de tweede een weerstand van 10kOhm als NT, bij de derde ook een weerstand van 10kOhm als NT, en bij de vierde opamp een weerstand van 5kOhm.

free_electron

Silicon Member

voor mensen die snel met db's willen kunnen rekenen ( zonder een zakjapanner te moeten gebruiken met LOg button )

voor spanning onthoudt je deze getalletjes

6db = 2x
10db = 3.3x ( eigenlijk niet juist maar tkomt dicht in de geburen )
20db = 10x

dus als iemand jouw vraagt ik heb hier een signaal van 100mVpp en het wordt versterkt met 26 dB. wat komt eruit ?

dan wordt het simpel

das 20+6, dus
10 * 2 = 20 x dus komt daar 2Vpp uit.

dus voor die 80 db is dat
10 x 10 x 10 x 10 = 10000

[Bericht gewijzigd door free_electron op donderdag 16 maart 2006 23:09:05

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 16 maart 2006 20:06:23 schreef GlennKHK:

De versterking per opamp is 20dB dus ik heb 4 opamps nodig.

ok tot hier

Ik plaats 4 opamp's achter elkaar elke keer de uitgegang van de vorig aansluiten aan de + (niet-inverterende) ingang van de volgende. Bij de eerste is dit natuurlijk de ingangsspanning. Dan hang ik aan elke - (inverterende) ingang een weerstand van 1kOhm. Bij de eerste opamp zet ik een weerstand van 20kOhm als negetieve terugkoppeling(NT). bij de tweede een weerstand van 10kOhm als NT, bij de derde ook een weerstand van 10kOhm als NT, en bij de vierde opamp een weerstand van 5kOhm.

waarom die verschillend eweerstanden ?
elke opamp moet 10x versterken.
signaal op de '+' ingang
dus 1k van '-' ingang naar grond en 9K van uitgang naar '-' ingang.

herinner je je de formule voor niet inverterende versterker nog ? 1+ (Rt/Rg) Rt = weerstand 'over' de opamp en Rg is die naar grond ...

dus als je 10x moet verstekring moet je verhouding 9k/1k zijn ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik wist niet dat de KHK zo een zwakke resultaten afleverd, heb er zelf ook gezeten en in mijnen tijd moesten we het allemaal zelf doen.

All my messages have been send with 100% recycled electrons