gegroet, ik ben aan mijn eindwerk bezig en ik heb even een klein vraagje. ik moet een schedingstransformator implementeren in mijn project om makkelijk met bijvoorbeeld een scoop te kunnnen werken he. nu vroeg ik mij af of ik de aarding van deze voeding gewoon mag doorverbinden met alle aardingen van het niet gescheiden net. Ik meen ooit eens in de les gehoord te hebben dat dit niet mag.
bedankt voor het duidelijke antwoord. Maar wat gebeurd er dan in feite, of kan er gebeuren dan begrijp ik het ipv het gewoon zomaar aan ten nemen dat het zo is. Het staat nergens uitgelegd in mijn cursussen, en op het internet is zoeken naar een speld in een hooiberg,
bij voorbaat dank
[Bericht gewijzigd door Witech op ]
simpel, je wilt juist dat je te meten apparaat niet meer met de netaarde of de nul verbonden is, dat het volledig 'zweeft'
Hierdoor kun je met meetapparaten die WEL aan de aarde hangen (om veiligheidsredenen) veilig meten, EN zonder dat je een kortsluiting veroorzaakt.
Als je nu je te meten apparaat aan de aarde verbindt, doe je het effect van je scheidingstrafo weer volledig teniet.