5A voeding "vervanger 2N2955"

help

Golden Member

Ik wil voor een project op school een 5V/5A voeding maken.
Voor deze voeding gebruik ik het schema van CO.

Mijn probleem is dat de 2N2955 niet meer verkrijgbaar is. Ik heb al contact gehad met RS, Conrad & Nedis, deze vertelden allemaal dat de 2N2955 Niet meer wordt gemaakt en dat er geen vervanger voor is.

Na wat zoekwerk op Google heb ik meerdere malen de 2N3055 langs zien komen alleen is mij niet duidelijk of dit nou een vervanger is of totaal niet ?

Is er iemand die kan bevestigen of ik de 2N3055 kan gebruiken, zo niet wat is dan een goede vervanger ?

ja, de transistor is een goed vervanger, maar het ene type is een pnp-transistor, en het andere een npn-transistor

Henry S.

Moderator

Dus geen goede vervanger. De MJ15004 wel, en tig andere PNP powertorren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 maart 2006 18:22:20

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 22 maart 2006 18:21:10 schreef Henry S.:
Dus geen goede vervanger. De MJ15004 wel, en tig andere PNP powertorren.

oke, wat jij wil,
tja, ik meen me toch te herhinneren dat er nog een form was waar hetzelfde onderwerp ter zaken was, maar hier zijden ze echter dat het wel ging

maar je zal wel gelijk hebben

Henry S.

Moderator

Je kan in principe een NPN tor toepassen maar met een aanpassing, je kan niet een NPN direkt in de plaats van PNP doen.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/23136

Beide oplossingen zijn niet kortsluitvast.

Zo wel: http://www.circuitsonline.net/forum/view/23142/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 maart 2006 18:42:02

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 22 maart 2006 18:33:52 schreef Henry S.:
Je kan in principe een NPN tor toepassen maar met een aanpassing, je kan niet een NPN direkt in de plaats van PNP doen.

Zo wel: http://www.circuitsonline.net/forum/view/23142/

oke, daar heb je inderdaat gelijk in, tis daarom dat ik zei dat het een npn was en het andere pnp

maar nu we er toch over bezig zijn he, wel ik meen ergens gelezen te hebben dat ze ook 15A aan kunnen, af is dat niet te doen in deze schakeling?, daarmee bedoel ik dat de lm te zwaar word belast., of dat die weerstand van 3r3 niet meer klopt?

joriske

Op 22 maart 2006 19:15:43 schreef joriske:
[...]
oke, daar heb je inderdaat gelijk in, tis daarom dat ik zei dat het een npn was en het andere pnp

maar nu we er toch over bezig zijn he, wel ik meen ergens gelezen te hebben dat ze ook 15A aan kunnen, af is dat niet te doen in deze schakeling?, daarmee bedoel ik dat de lm te zwaar word belast., of dat die weerstand van 3r3 niet meer klopt?

joriske

dat kan wel maar dan moet je een extra tor er overheen zetten ivm maximale dissipatie van de tor.

Inderdaad zelfs...

Voor de max. ratings van een tor is er meer van belang dan alleen de maximale stroom. Hoe zit je met je max. dissipatie? Iets zal die basisstroom moeten leveren. Kan dat? (om maar even wat te noemen)

@op: Nog even tussen de 'oude' torren gekeken. Heb helaas geen 2955 meer voor je. Als je echt klem loopt: kijk eens in de datasheet van de 723. Ook een oud lijk, maar nog wel verkrijgbaar meen ik. Staat een mooi voorbeeld in de datasheet met een 3055 meen ik. Is hier ook nog wel eens voorbij gekomen. En eh... Die schakeling is wat 'mooier' dan die waar je nu mee bezig bent. Staat misschien ook wel leuk op school :)

(laat f_e dit niet lezen... 5A lineair :) )

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Henry S.

Moderator

Op 22 maart 2006 19:25:20 schreef Jan Bot:
[...]

dat kan wel maar dan moet je een extra tor er overheen zetten ivm maximale dissipatie van de tor.

En 0,1 Ω/5W weerstanden in de emitters.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Evarist

Golden Member

Laat het maar bij een dikke PNP tor. Met die dingen kun je een voeding maken, die tot bijna de ingangsspanning regelt. Alleen de verzadigingsspanning van de tor die maar een paar 100mV is , maakt de bovenste grens uit van je voeding.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
help

Golden Member

Op 22 maart 2006 18:21:10 schreef Henry S.:
Dus geen goede vervanger. De MJ15004 wel, en tig andere PNP powertorren.

Ik heb nu de MJ15004 besteld, ik denk dat het nu wel goed komt. Iedereen bedankt!