dutchboy
problemen met pc www.wdkhelpdesk.nl
ik wil 100 leds met deze eigenschappen
DC stroom duty 100% 20 mA
Spanning 2,1 V
Lichtsterkte 20 mcd
Golflengte 635
paralel schakelen op een baterij van 4.5 volt
mijn vraag hoe grote weerstand moet ik er op zetten?
per ledje een weerstand van 120 Ohm
(4,5-2,1/20m) = 120
zie ook: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32/2
[Bericht gewijzigd door xantus op ]
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 23 maart 2006 13:38:28 schreef dutchboy:
ik wil 100 leds met deze eigenschappen (snip)
100 LEDs x 20 mA = 2A. Je batterij zal snel leeg zijn. Zelfs met 2 LEDs in serie (ik denk niet dat dat goed zal gaan) zou het nog 1A zijn. Veel voor een batterij.
klein is fijn
Moderator
Als je low current LED's neemt en je zet er nog een twee in serie, dan zit je aan ongeveer 100mA totaal, das een stuk meer doenbaar voor een 4,5V batterij.
dutchboy
jah idd maar we zitten nog te twijfelen ze hoeven niet een hele tijd te branden he
we hebbenwel van die mooie regelbare voedingskasten op school die je kan regelen maar dan ben je minder mobiel
hoelang zou een baterij het volhouden ?evt 2 paralel?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 23 maart 2006 19:30:17 schreef dutchboy:
hoelang zou een baterij het volhouden ?evt 2 paralel?
kijk eens naar je batterij, vaak staat er wel op XX mAH of XX AH.
dutchboy
liggen op school
d8 misschien weet iemand het toevallig
maar jullie zeggen voeding ??
[Bericht gewijzigd door dutchboy op ]
Stel je neemt 2 leds in serie met 3 mA (low-current) en een spanning van 2V. Houdt je 500mV over voor de stabilisatie (is niet veel) R=150 Ohm. Totaal verbruik: 150mA. Als je het aantal (m)AH weet is het een kwestie van delen en je weett (ongeveer). Dan heb ik het nog niet over de inwendige weerstand van een batterij, want die zorgt ervoor dat de spanning die je daadwerkelijk uit je batterijtje krijgt lager is dan die 4,5V, en zeker bij 1A ga je dat flink merken.
Een voeding heeft als voordeel dat de stroomvoorraad onbeperkt is.
Wouter van Ooijen
Op 23 maart 2006 23:30:26 schreef bolbuyk:
Stel je neemt 2 leds in serie met 3 mA (low-current) en een spanning van 2V. Houdt je 500mV over voor de stabilisatie (is niet veel) R=150 Ohm
een batterij zakt bij gebruik snel in. een spanning van 1.3V per cel is snel bereikt. dan heb je dus nog maar 3.9V, te weinig voor 2 LEDs van 2V. En ook daarvoor is de LED stroom heel erg afhankelijk van de batterijspanning.
Waarom al niet op voorhand drie of vier 4,5 v batterijen kopen , die zullen vlug op zijn .
Maar zet je ze in serie dan heb je 4*4,5 volt = 18 V
Dan kun je meerdere LEDs in serie zetten , en verstook je véél minder , je gaat er vééél langer plezier aan hebben.
9 leds * 1,6 V = 14,4 volt plus een voorschakel weerstand
Best is een voeding natuurlijk
dutchboy