Op 3 april 2006 20:36:28 schreef Hans de Swan:
Ik heb nog een vraagje over de Isotron. Misschien kan iemand mij meer duidelijkheid geven over het volgende...
Staat de diameter van de spoel en de hoogte tussen de spoel en de "reflektoren" onder en boven niet in relatie met elkaar? Galaxy heeft i.p.v. 81 cm. hoogte een meter genomen en de diameter van 10 cm. werd 11 cm. "Maatvoering zou niet al te kritisch zijn", maar volgens mij is dat juist essentieel bij deze antenne...

Iemand?

Blijf nog wel ff draaien, maar ben momenteel ook bezig met de babyvoeding voor de kleine, dus kan niet continue bij de computer zijn... Tja, de moderne man hé? Druk, druk, druk...

ik kreeg via een andere radio albatros een melding van storing op pc speakers.Ik dacht eerst dat ik de veroorzaker was.
Later blijkt deze meneer die last van storing heeft in Friesland woond.Hij had zijn klacht gestuurd via hotmail naar radio albatros.En die schijnt in friesland te zitten.
Dus misschien zit hier ook een radio albatros bij,Ik heb deze meneer uitgelegd over de hoogte van de boetes en hij wil nu meewerken aan het ontsoren van zijn speakers d.m.v ferrietringen.Als het echter niet opgelost wordt is hij genoodzaakt het AT te bellen.
Ik vind dat deze meneer het heel sportief opvat,want niet iedereen wilt het zo oplossen.
Dus Albatros uit friesland,ik hoop dat je dit leest.
De meneer in kwestie heet Sybrand,ik zet geen achternaam neer.
groeten allemaal

Op 4 april 2006 21:11:10 schreef saturnus:
@Hans,goeie muziek! Heb t niet gehoord helaas...Probeer t eens smorgens vroeg.

Die programma's van jou zijn anders ook niet mis, Martin!:)

Op 4 april 2006 21:12:41 schreef saturnus:
Zenders in woelig water??

Nope! "The offshore radio years" met the story of Radio Mercur, Radio North, Radio Syd en VERONICA. The offshore radio days schijnt uit meerdere delen te bestaan, dus wie nog wat thuis heeft liggen...

@ROB007: Het schijnt jou makkelijker af te gaan met low power...
GEFELICITEERD MET HET BEHAALDE RESULTAAT, ROBBIE-BOY!
NOT BAD AT ALL! :)
(Wel een goeie van jou Henry, om nog aan 1 April te denken.
Shit, wij hadden een grap bij Rob uit moeten halen met iets over de Isotron-antenne! Gemiste kans! ;))

Op 4 april 2006 22:32:27 schreef Henry S.:
Hmmmmmm :)

Hmmmmmm :)

Zijn we allemaal masaal aan de isotron? LOL

Ik kan er niet bij zijn morgen andere keer hopelijk wel.

Ik hoorde kort wat vaag muziek tussen het SSB gebrabbel door. Het was even stil op 6300 maar de italianen zijn nu weer druk bezig.

@Echtepino
Vind heel die site wel goed van Rob!
http://www.dhtrob.com/

kan jammer genoeg er niet naar toe
Radiomarkt Tytsjerk
Zou best willen maar veel te ver weg!

@Bertrix
Wat je precies bedoelt ik weet het niet!
Ik bedoel over die site!

@Allemaal
Nog meer mensen die LPAM gaan zenden?
Word er tenminste nog wat de lucht in gegooid
We kunnen er hier met zijn alle wel steeds
over tikken maar laten eens iets de lucht in gaan?
Al is het maar 1 Watt zelfs dan hoort Dr Tim het nog,
De Pacman die man heeft al ik weet niet hoelang stilte gehouden
Hij zet even 4 Watt op zijn (DRAAD ANTENNE) en hup in frankrijk,
Kom op jongens doe eens mee? Geen worden maar daden!

Rob007.

Op 7 april 2006 20:14:03 schreef rob007:
@Echtepino
Vind heel die site wel goed van Rob!
http://www.dhtrob.com/

kan jammer genoeg er niet naar toe
Radiomarkt Tytsjerk
Zou best willen maar veel te ver weg!

@Bertrix
Wat je precies bedoelt ik weet het niet!
Ik bedoel over die site!

@Allemaal
Nog meer mensen die LPAM gaan zenden?
Word er tenminste nog wat de lucht in gegooid
We kunnen er hier met zijn alle wel steeds
over tikken maar laten eens iets de lucht in gaan?
Al is het maar 1 Watt zelfs dan hoort Dr Tim het nog,
De Pacman die man heeft al ik weet niet hoelang stilte gehouden
Hij zet even 4 Watt op zijn (DRAAD ANTENNE) en hup in frankrijk,
Kom op jongens doe eens mee? Geen worden maar daden!

Rob007.

Bedoel je niet ,, geen woorden maar DRADEN,,

Op 7 april 2006 17:30:27 schreef Galaxy:
Zijn we allemaal masaal aan de isotron? LOL

Het Is echt fantastisch die Isotron , alleen niet voor Rob, die z,n bankrekening loopt leeg...

Op 8 april 2006 11:58:37 schreef westcoast:
[...]
Het Is echt fantastisch die Isotron , alleen niet voor Rob, die z,n bankrekening loopt leeg...

Zijn er dan al duidelijke voorbeelden over de prestaties van de Isotron?

* 8 April 2006 in "het KG-journaal":
Het schijnt dat onze bekende KG-piraat Rob007 zich verschanst heeft bij Donald Duck in Timboektoe. Over het waarom wil Robbie-boy niets kwijt, alleen dat hij daar dagelijks te horen is op 6.300 MHz. met slechts 1 watt. Omwonenden melden, dat ze dagelijks een hard gillen horen in de trant van: "Mijn antenne is beter!!! Wacht maar tot ze me horen in Holland!!!" en dat Rob vreemde spastische trekken gaat vertonen bij het horen van het woord "Isotron"...
We hopen dat het in de toekomst beter zal gaan met onze grote vriend en weldoener, de heer 007... ;)

Op 8 april 2006 12:16:08 schreef Hans de Swan:
[...]
Zijn er dan al duidelijke voorbeelden over de prestaties van de Isotron?

* 8 April 2006 in "het KG-journaal":
Het schijnt dat onze bekende KG-piraat Rob007 zich verschanst heeft bij Donald Duck in Timboektoe. Over het waarom wil Robbie-boy niets kwijt, alleen dat hij daar dagelijks te horen is op 6.300 MHz. met slechts 1 watt. Omwonenden melden, dat ze dagelijks een hard gillen horen in de trant van: "Mijn antenne is beter!!! Wacht maar tot ze me horen in Holland!!!" en dat Rob vreemde spastische trekken gaat vertonen bij het horen van het woord "Isotron"...
We hopen dat het in de toekomst beter zal gaan met onze grote vriend en weldoener, de heer 007... ;)

Timboektoe ? Daar woont toch Dagobert Duck met z,n Geldpakhuis , oh nou begrijp ik het die heeft Rob Natuurlijk nodig vooral diegenen die 10 Euro bij hem op komen halen vanwege die grandioze resultaten met de isotron
van al die harde isotron signalen is ook Rob zijn R 1000 kapot gegaan en voor een nieuwe ontvanger is Dagobert Duck ook reuze handig...

Ik luister mee!
Ga denk even nieuwe antenne+mast maken!
Condities zijn lijkt mij slecht nu.

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

Ik zie toch wel diverse postings waarbij ik me afvraag of ze hier wel horen. Jammer dat Co de KG-uitdaging zo afglijdt of is er niets zinnigs meer schrijven over dit onderwerp.Zou ik jammer vinden!!!Als er veel geprutst wordt moet er toch ook stof zijn om over te schrijven kan ook zijn dat we met z`n allen surfende stekkeramateurs zijn geworden.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk degene die de schoenpast..........!

Ben momenteel bezig met een kleine lineair amp voor de KG.
Ik probeer dat met bd137-16's (=bd135) te doen. Ligt het nou aan mij of hebben die dingen veel te weinig versterking om goed bruikbaar te zijn voor de gehele kortegolf. Tot zo'n 5MHz werkt het goed (versterking 10x), maar bij 25MHz neemt me klasse AB balans wel veel vermogen op, maar komt er bijna niets uit. Ook vervormt het dan vrij veel.
Ik heb overigens de torren in gemeenschappelijke collectorschakeling gezet, omdat emitterschakeling wat teveel vervorming oplevert.
Zijn er goede betrouwbare methoden voor tegenkoppeling?
Ook heb ik in het algemeen wel gemerkt dat ik het rendement nou niet echt ontzettend hoog kan krijgen. Ik krijg eigenlijk nooit een signaal dat onvervormd groter dan zo'n 60% van de voedingsspanning is. Dat is natuurlijk slecht voor het rendement. Ook is de overnamevervorming behoorlijk hoog bij de klasse AB balans, of ik moet de ruststroom enorm opvoeren, zodat het meer klasse A dan AB is.

@Zweetvoetje
Bij zenders in het algemeen is het opgenomen vermogen vaak 2 maal zo groot als het afgegeven RF vermogen.Tenzij je bijvoorbeeld een zender bouwt in classe c of met name e bijvoorbeeld. Ik zou de transitoren anders instellen tenzij je echt ab nodig hebt met het oog op je modulatiesoort (je zal wel pre-stage AM willen bedrijven).Makkelijkste lijkt mij het balans gebeuren te laten voor wat het is en een class e zender te bouwen en dan moduleren in de eindtrap.Schema`s zijn hier al vaker van gepost en met fet`s die goed werken ic 74hc240 met irf 510 of zo er achter 15 watt.

Op 10 april 2006 21:18:43 schreef MRF-Technoligy:
@Zweetvoetje
Bij zenders in het algemeen is het opgenomen vermogen vaak 2 maal zo groot als het afgegeven RF vermogen.Tenzij je bijvoorbeeld een zender bouwt in classe c of met name e bijvoorbeeld. Ik zou de transitoren anders instellen tenzij je echt ab nodig hebt met het oog op je modulatiesoort (je zal wel pre-stage AM willen bedrijven).Makkelijkste lijkt mij het balans gebeuren te laten voor wat het is en een class e zender te bouwen en dan moduleren in de eindtrap.Schema`s zijn hier al vaker van gepost en met fet`s die goed werken ic 74hc240 met irf 510 of zo er achter 15 watt.

Maar dan kan ik geen SSB modulatie er uit krijgen. En daar was ie toch voor bedoeld...
Nouja, dan weet ik dat het iig niet mijn fout is dat het rendement zo laag is...
Wat zijn eigenlijk goede torretjes om iets dergelijks mee te proberen? Ik zie net dat de grensfrequentie van een bd135 maar 50MHz is, dat lijkt me toch wat laag als je graag wil dat ie bij 30MHz ook nog lekker werkt. (al moet ik die eis misschien maar laten varen uit kosten-overwegingen)

bedoel je deze?
Dit werkt wel in klasse A, en maakt gebruik van resonantie voor de spoelen. Goed tegen harmonischen, maar slecht voor het rendement.
Maar valt het eigenlijk ook zonder resonantie te doen? Hoe doen ze dat in normale lin. amps met balanstrap?
Als ik het zonder resonantie doe, dan trekt het ding zonder belating 800mA, en met belasting 850mA. De energie komt dus als het ware de trafo dan niet uit. De transistoren dissipiëren zo ongeveer alle HF energie. Met resonantie is het een stuk beter, maar dan heb ik weer een extra schakelaar nodig...
In emitterschakeling heb ik hetzelfde probleem, alleen is dan de vervorming nog veel groter.

Het probleem is nu eigenlijk dat ik op de één of andere manier zoveel mogelijk energie uit de spoel moet halen, want alles wat erin blijft wordt door de torren weggestookt. Misschien valt er ook nog wel wat te experimenteren met een paar goed geplaatste diodes, maar ik heb alleen geen goede voor dit doel...

Het zou deels op te lossen zijn door veelmeer windingen rond het kerntje te leggen, maar dan wordt de uitgangsweerstand weer zo hoog...

Mensen hier nog ervaring met het ontwerpen van balans lineair trapjes?

Op 11 april 2006 18:57:50 schreef zweetvoetje:
bedoel je deze?

Idd!

Verder weet ik niks er van, vond het een eigenaardige schakeling.

Wat ik wel weet is dat die torren niet echt hoog gaan, pisheet met weinig uitgangsvermogen.

Misschien zijn oude RGB drivers wat? BF457 oid. Iemand daar ervaring mee? Dit zijn torren met een hoge Ft-90MHz en een hfe >25.
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/F/4/5/BF457.shtml

Op 12 april 2006 18:19:19 schreef rob007:
Ben ziek maar lees stiekem mee!
Hee @Hans je gaat geen record breken he?
(met die antenne!)
Groetjes allemaal!

Lekker onder de wol blijven Robbie-boy, met de zakdoekjes, Beerenburg en toetsenboard binnen handbereik...:)
Dat van die antenne was een grapje... (Nog) geen Isotron, maar de oude verkorte halvegolf-dipool op zolder met een SWR van 1:1.7.
Allemaal de schuld van de Woningstichting, die vond dat iedereen aan een nieuwe CV-ketel toe was. Nu loopt er een extra aluminium (CV-)buis door de zolder naar het dak, waardoor de SWR 3 streepjes slechter geworden is. Voorheen had ik een SWR van 1:1.4, maar dat gaat binnenkort allemaal veranderen. Ben er al mee bezig...;)

Nog ff een vraagje: Welke balun zou beter funktioneren bij een halvegolf-antenne (rechtstreeks aan of bijvoorbeeld via de open voedingslijn in een antenne-tuner)?
Een 1:1 of 1:4 balun?
http://www.pa1g.nl/tech/balun.htm
Beiden zou mogelijk zijn...

[Bericht gewijzigd door Hans de Swan op ]

bij antennes dient men in acht te houden dat het deel van de antenne wat de meeste stroom voert en daarmee het meeste straalt zo hoog mogelijk opgehangen wordt.Voor een halve golf dipool is dit dus het voedingspunt.De stromen zijn hier max. en de antenne zal hier ook maximaal stralen.Gelieve in dit deel van de antenne geen verlengspoelen gebruiken (rendament antenne loopt terug ).Ga je toch verlengen doe dit dan aan de op bv 2/3 deel van de antenne. De uiteinden van een dipool voeren niet veel stroom deze kan je gerust wat wegspannen zoals het je het beste uitkomt of los laten hangen .Een SWR van 1 : 1 is geen garantie voor max. afstraling.Voor Hans nog maar een keer is de impedantie van van de dipool 50 of bijna 50 ohm dan moet je een 1 op 1 balun gebruiken met daar onder een mantelstroom filter ten minste als je coax 50 ohm gebruikt ..bij baluns kijk je naar de kabel imp. en naar die van de aan te sluiten antenne dit vertelt je dan wat wenselijk is. Aanpassen die hap dat is de remedie.

Op 13 april 2006 11:08:04 schreef Hans de Swan:
[...]

Nog ff een vraagje: Welke balun zou beter funktioneren bij een halvegolf-antenne (rechtstreeks aan of bijvoorbeeld via de open voedingslijn in een antenne-tuner)?
Een 1:1 of 1:4 balun?
http://www.pa1g.nl/tech/balun.htm
Beiden zou mogelijk zijn...

Hallo Hans,

Tja denkt de woningbouw vereniging eens wat goeds te doen....
Wat betreft je balun, ligt er een beetje aan wat je wilt;
Ik zie het zo; een balun maakt onderdeel uit van je antenne en dan ligt het er weer aan wat je wilt met die antenne een (verkorte) dipool of inverted V, gepiek voor een freq. werkt heel goed met een 1:1 balun bij de antenne gevoed met 50ohm coax. Eventueel met een extra mantelstroomfilter achter de zender. Wil je bijvoorbeeld op meerdere freq. werken met de zelfde antenne dat zouik gaan voor de dipool met open lijn en symetrische tuner al dan niet met ingebouwde balun. Ik heb geen ervaring met verkorte dipolen ( gepiekt op 48m) gevoed met open lijn en symetrische tuner op andere freq. als de 48m.
Daarnaast zijn alle antenne theorieën natuurlijk bedoeld voor een antenne in het open veld, dus zonder hindernissen in de buurt. Experimenteren kan geen kwaad, bij de een werkt dit beter, bij de ander dat. Het blijkt wel uit de aluminium pijp de er nu extra bij is gekomen op je zolder. Je zou nu je antenne iets langer of korter moeten maken om een goede swr te krijgen terwijl hij waarschijnlijk toch goed berekend was.

Ik heb vroeger ook met binnen antennes op zolder gewerkt en steeds werkte een gepiekte antenne beter, alhoewel in theorie een antenne met openlijn en tuner het ook goed zou moeten doen.

Ook blijf ik mij verbazen hoe sceptisch sommigen zijn over een bepaalt ander type antenne denk aan de mag. loop en de Isotron. Ik denk maar zo wat de boer niet kent dat vreet hij niet. Ik heb bijde types geprobeerd en ze werken echt.
zie ook http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Ant/Isotron/Isotronant.htm

Op 13 april 2006 22:40:12 schreef Henry S.:
@Hans: Als ik jou was zou ik toch een keertje een draaddipool ophangen, de eerste meters over de lengte van je zolder, de rest de hoekjes om. 1:1 ondanks cv-leidingen en waslijnen.

Ja hans hebben we toch al vaker geopperd doe het nu eens een keer.proberen !!!! je moet alles proberen.kost weinig moeite.spoelen er uit zijn toch slecht voor het rendament.

Op 13 april 2006 23:24:58 schreef MRF-Technoligy:
[...]

Ja hans hebben we toch al vaker geopperd doe het nu eens een keer.proberen !!!! je moet alles proberen.kost weinig moeite.spoelen er uit zijn toch slecht voor het rendament.

En kost je maar 12 meter tweelingsnoer ;)

we zijn een grenade zender aan het bouwen en nu het volgende probleem de ocsilator springt niet aan, alle onderdelen zijn goed en nieuw. iemand een idee waar dit aan kan liggen?