Hi,
Ik heb een Samson Rubicon R6A met een probleem met aansluiten via de RCA/tulp/cinch aansluiting.
Brom als ik hem op mijn test output aansluit wat een gewoon een ongebalanceerde output is.
Dus ik kijken en meten en blijkt dat de massa van deze RCA helemaal niet aan massa ligt maar ca. 50-60K meet.
Ik kan geen schema vinden van dit ding, maar het lijkt op een gebalanceerde connectie zonder aarde dus.
Bestaat dat? en wat is het voordeel? Want er is ook XLR en TRS aanwezig MET aarde connectie.
Ik ben niet in dat prof spul thuis, maar wat ik zo lees moet dit gewoon werken op een RCA line uitgang van elk audio apparaat. Hoe zij dat intern aangesloten hebben, wel of niet aan aarde (ik neem aan dat je die 50k t.o.v. de aardaansluiting van het netsnoer bedoelt) lijkt mij niet interessant, zo aangeboden als RCA unbalanced moet in principe werken.
Is het zeker een goede kabel ? Wat gebeurt er als je je hand rond de kabel knijpt, en wat als je een weerstandje van 100-600 Ω aansluit i.p.v. je uitgangsapparaat ?
Signal ground heeft niets te maken met de aarde van het apparaat.
Dat is ook logisch anders zou je aardlussen maken.
Eventueel een (passieve) DI box er tussen zetten, dan heb je een galvanische scheiding.
miedema
Golden Member
Ha nijhuisr,
Symmetrisch in via RCA is zeer ongebruikelijk.
In het door je gelinkte manual wordt de RCA ingang ook steeds asymmetrisch genoemd.
Ook de specs hebben het duidelijk over unbalanced -10dBV in voor RCA, en balanced +4dBu voor XPLR en TRS in. Dus de gebruikelijke verdeling tussen symmetrische en asymmetrische ingangen.
-> Maakt niet gewoon de massa van die RCA ingang ergens slecht contact? Ergens wat geoxideerd of zo?
groet, Gertjan.
Het lijkt waarschijnlijk dat de GND in audiotermen gelift is van PE, omdat men bij asymmetrisch aangesloten actieve monitors anders gegarandeerd een aardlus heeft als het er twee of meer zijn. Het zal dus vermoedelijk een dubbelgeïsoleerde constructie zijn. Ik zie geen symbool in de tekeningen, maar allicht staat het er wel op.
Iets creatievers zou ik niet verwachten, een sy ingang op een asy kabel zonder pin 1 werkt niet zo goed als misschien gehoopt omdat de verbinding sterk asymmetrisch blijft.
Met systematisch testen moet het probleem te vinden zijn. Als u daar hulp bij wilt moet u volledige informatie geven.
Op zaterdag 1 augustus 2026 07:56:52 schreef Aart:
Het lijkt waarschijnlijk dat de GND in audiotermen gelift is van PE, omdat men bij asymmetrisch aangesloten actieve monitors anders gegarandeerd een aardlus heeft als het er twee of meer zijn. Het zal dus vermoedelijk een dubbelgeïsoleerde constructie zijn. Ik zie geen symbool in de tekeningen, maar allicht staat het er wel op.
Iets creatievers zou ik niet verwachten, een sy ingang op een asy kabel zonder pin 1 werkt niet zo goed als misschien gehoopt omdat de verbinding sterk asymmetrisch blijft.
Het is geen dubbel geïsoleerd apparaat, C14 chassis. Signal ground en chassis ground zijn verbonden bij de inputs, geen ground lift schakelaar.
Ik heb het input schema maar even terug geengineerd, en zo zit de RCA ingang:
Mijn test output in mijn werkbank zal wel roet in het eten gooien, ik zal een CD speler erop proberen nog.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Als dit mijn apparaat was dan ging die RCA/tulp er subito presto uit, ter vervanging iets driepolig, xlr als er plaats voor is, anders jack 6,3 mm of zelfs mini-jack 3,5.
miedema
Golden Member
Op zaterdag 1 augustus 2026 14:41:59 schreef nijhuisr:
[...]
Ik heb het input schema maar even terug geengineerd, en zo zit de RCA ingang:
[...]
Ha nijhuisr,
De ontwerper zal gedacht hebben zo aardlussen te omzeilen. Maar dat werkt alleen als je er vanuit gaat dat de aarde al (via de randaarde?) aan elkaar hangt.
(zonder de feedbackweerstanden is de schakeling niet helemaal te doorgronden)
De praktijk is weerbarstiger, zoals je zelf ook gemerkt hebt. Dat is dan ook waarschijnlijk de reden dat deze schakeling in deze vorm (voor een asymmetrische ingang) niet eerder ben tegengekomen...
Het onderste 100k weerstandje vervangen voor 100R?
Die 100R zorgt voor een "soft ground". De buitenkant van de RCA hangt aan massa, maar bij een aardlus worden door die 100R de stromen gedempt, en daarmee ook de brom.
groet, Gertjan.
Op zaterdag 1 augustus 2026 19:51:11 schreef miedema:
[...]
Ha nijhuisr,De ontwerper zal gedacht hebben zo aardlussen te omzeilen. Maar dat werkt alleen als je er vanuit gaat dat alles al (via de randaarde?) al aan elkaar hangt.
(zonder de feedbackweerstanden is de schakeling niet helemaal te doorgronden)
Was alleen benieuwd naar de RCA tot een/de opamp, ik ben niet van plan om er verder aan te sleutelen nu ik weet waarom ik waarden meet die ik meet.
De klant gebruikt de TRS input, en die hang met sleeve direct een de chassis ground. Ik dacht dat er nog meer defect was na een test via de RCA, maar ik denk van niet nu.
Jammer dat er geen schema te vinden is en de handleiding zegt er niks over.
Interessant om te zien.
Het is dus de normale constructie voor een professioneel audio apparaat, maar met die RCA er op geplakt.
En dat werkt niet geweldig, zoals ook mijn ervaring en te verwachten.
Veel "RCA" audio apparatuur heeft enige uitgangsweerstand, al is het maar om de laatste opamp tevreden te houden bij lange kabels. Als die 100 Ω is zakt de te halen CMRR bij 10 kΩ ingangsweerstand naar 40 dB. Wat niet veel is op de verbinding naar een actieve speaker, die uit de aard van de zaak een aanzienlijke kabel lengte heeft, voeding verderop en "open" staat opdat hij volledig uitgestuurd kan worden.
Een oplossing kan zijn de verbinding sy te maken door een sy kabel te gebruiken en aan de kant van de rca bij de bron een stopweerstand gelijk aan de uitgangsimpedantie in de return te plaatsen. Zo komt de verbinding in balans en wordt de onderdrukking vlot beter, richting 80 dB zal bij verder normale omstandigheden zelfs in een stille studio voldoende zijn.
Ik heb ooit een kastje gemaakt met een potmeter in pin 3 om die weerstanden vast te stellen.
Transformatoren kan ook, maar is lastig en/of duur echt goed te krijgen.
Wat de fabrikant m.i. dus eigenlijk had moeten doen is de bij consumenten apparatuur gebruikelijke dubbel geïsoleerde constructie toepassen als hij een RCA wil bieden.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik heb hier ook problemen gehad met de RCA aansluitingen op mijn Studio Monitoren, deze modellen: Focal Alpha 50 Evo, de Focal SUB One Subwoofer.
Deze als eerste poging met RCA aangesloten en dat ratelde aan alle kanten...
Mijn geluidskaart voor mijn werkcomputer is nu de MOTU M4, deze heeft ook Symmetrisch uit op 6.3mm Jack en dat gaat nu naar de Subwoofer ingang en
van de Subwoofer ga je dan Symmetrisch links en rechts met XLR kabels naar de Focal Alpha 50 Evo en dat is doodstil! en
ook soms eng/schrikken als je het volume vergeet.. ruim 110dB!
Mijn vorige setje waren wat nomale Belgische tweeweg boxjes, met een digitale versterker die op een oude laptop voeding draaide.
Daar zat ook altijd een snerp in, dit net als bij de nieuwe Focal set als ik de RCA aansluitingen gebruikte.
Ik ben blij dat mijn MOTU geluidskaart en de Focal set Symmetrisch kan worden aangesloten voor een stoorvrij gebruik.
Dit is natuurlijk niet nieuw voor mij, ik heb vele jaren in de Pro audio gewerkt en daar was vrijwel alles Symmetrisch aangesloten.
De beste onderdrukking ging toen via goede lijn transformatoren, maar tegenwoordig zijn er ook goede symmetrische analoge ingangen via OpAmps.
Een trafo is meestal een goede oplossing en de prijs bepaald natuurlijk wel de kwaliteit,
die hele kleine China lijn trafo's die je veel ziet, vervormen te veel bij een sterker signaal met veel lage tonen.
Hier onder is een aardige trafo maar ook al duur, je hebt er twee van nodig voor stereo, deze is voor 600Ω maar er is ook een 10K model als dat beter uitkomt.
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/pro-audio/signaal-trafo-s/379/tm8-60…
Je kan ook nog beter bij Amplimo voor de lijn trafo, maar ruim 100€ per trafo is wel wat veel voor de TM20 series…
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Revado, 
Er is geen enkele specificatie wat het signaal niveau betreft en de THD voor die niveaus...
Dus, vrijwel zeker Mini Chine trafo's!
Groet,
Bram
Even voor ALLE duidelijkheid, ik zoek dus GEEN oplossing voor dit "probleem"
TRS en XLR werkt prima.
Ben wel benieuwd naar een goede uitleg over deze signaal verbinding van iemand die weet hoe dit goed moet werken. Geen speculatie
Op zaterdag 1 augustus 2026 23:51:40 schreef blackdog:
Hi Revado,Er is geen enkele specificatie wat het signaal niveau betreft en de THD voor die niveaus...
Dus, vrijwel zeker Mini Chine trafo's!
Groet,
Bram
Klopt Bram,
Maar het gaat om een monitor boxje en niet om een high end audio set.
Dan werken deze dingen prima.
Maar het was de vraag van TS helemaal niet.
Het antwoord is al door meerderen gegeven.
Als je de signal ground aan de net aarde koppelt heb je zo een knoeperd van een aardlus met meerdere audio apparaten in een studio.
Het staat mij bij dat ik ooit ergens een beschrijving van de constructie gezien heb. Het is ook geen heel raar idee, maar ook niet goed.
Ik heb vanochtend even gezocht in bronnen waar ik toen ik met audio bezig was graag naar keek:
- Nuncy, gaat vooral over het pin-1 probleem.
- Self, Small signal audio design. Op pagina 383 staat wel de zero-impedance output beschreven. Die zou aardig kunnen werken in combinatie met deze constructie aan de ingang.
- De white papers van Bill Withlock / Jensen transformers. o.a. deze.
Maar vond het niet. Er is echter erg veel geschreven over audioverbindingen.
Tot slot; voor veel toepassingen is de afwezigheid van interferentie in de praktijk inderdaad veel belangrijker dan het laatste restje vervorming. Deze monitorspeaker zal in zijn normale toepassing nooit op een RCA aangesloten worden, dus dan speelt het niet.
Het is goed denkbaar dat de fabrikant niet in de consumentenmarkt zit en de aansluiting nooit uitgebreid getest heeft.
[edit]
Mogelijk was het bij Rane, die voeger aardige en praktische technische artikelen op hun site hadden. Die zijn er echter niet meer zo lijkt het.
blackdog
Golden Member
Hi, nijhuisr,
Simpel, zoals uitgevoerd in jouw aangegeven luidspreker, werkt alleen in stoorvrije omgevingen waar de luidspreker in gebruikt wordt.
Tegenwoordig zit vrijwel iedere omgeving waar audio, video en meetapparatuur wordt gebruikt,
vol met schakelende voedingen(15KHz tot meerdere MHz) en ook het 230V spanningsnet doet lekker zijn ding.
Jouw hand getekende schema, daar kan je van zeggen dat de ontwerper het goed gedaan heeft, de - van de RCA aan de -ingang en de hete kant van de RCA een de +ingang.
Zelfs 100K en 100pF zijn aanwezig, maar als er echt een 10nF condensator is toegepast bij de -ingang, dan heeft de ontwerper een corrigerende tik nodig! 
Ook zonder de 10nF is de ingang vrijwel zeker niet goed genoeg Symmetrisch om ratel en brom goed te onderdrukken op de RCA ingang.
Goede commonmode onderdrukking over een groot frequentiegebied is erg lastig in een consumenten product maar ook bij een Pro product.
Beschikbare goede symetrische ingang IC
Dit is b.v. een symmetrische lijningang IC met goede eigenschappen,
maar je ziet ook dat rond de netfrequentie de demping rond 100dB is, dat is zeer goed(als je het IC goed toepast)
Hoe hoger je in de testfrequentie gaat, hoe slechter de onderdrukking van de stoorsignalen wordt.
De oorzaak zijn onder meer deze, minder gain in het IC bij hogere frequenties en de interne capaciteiten an de capaciteiten van de behuizing.
Daar komt dan ook nog de parasitaire capaciteiten bij van de print en de bedrading bij en dat is zeker niet iets om te vergeten in de praktijk.
Hou er rekening mee dat stoorsignalen op ruim hoger dan 20Khz kunnen terug vouwen naar het hoorbare gebied,
dus reken jezelf niet rijk omdat een aantal schakelende voedingen in je omgeving op 150Khz en 650KHz werken.
Iedereen die in Theaters heeft gewerkt kent de storing door Dimmer-Packs en rondom neergegooide audio kabels en
natuurlijk de kabels die wel "Symetrisch" zijn, maar zonder meer slecht zijn in het onderdrukken van storingen.
Tegenwoording moeten ze soepel zijn, er leuk uitzien en er was nog iets... oja goede onderdrukking voor stoorsignalen, ze zouden het bijna vergeten. 
SSM2141
Dit is dus een echt symetrische ingang IC voor Audio met Laser getrimde weerstanden voor het krijgen van een zeer hoge demping van stoorsignalen.
Iedere onbalans in de weerstand die aan de plus en de min ingang wordt aangesloten maakt de onderdrukking slechter.
Dat kan je XLR overgang weerstand zijn, onbalans in de draden in je aansluitkabels enz, je haalt uiteindelijk zonder wat trimming nooit de waarden die de fabrikant van dit IC opgeeft.
Goede connectoren gebruiken, netjes/goed aansluiten en kabel gebruiken die goed is voor jouw toepassing, komt dit jullie bekend voor? 

.
Met wat trimming van je gebruikte schakeling kan je meer bereiken, maar veel fabrikanten willen helemaal niets trimmen, dat tast hun winstmarge aan.
Laten we nu even terug gaan naar jouw getekende schakeling, de fabrikant zal zeker geen 0,01% weerstanden hebben gebruikt bij hun met losse onderdelen opgebouwde ingangstrap.
Dus dan beginnen ze al met een slechtere onderdukking in de basis, de 100K en 100pF dat kan vrij goed, dit als het precisie componenten zijn!, goede onderdrukking betekend alles in balans!
een 10% condensator is geen fijn plan.
Dan komen we bij de 10nF condensator aan als deze er echt inzit, dat is horror, er is nu bijna geen balans meer in de hogere frequenties, dus weg symetry en commonmode onderdrukking!
Info
De link die Aart laat zien naar de .pdf van Muncy geeft veel info wat er allemaal speeld bij het aansluiten van apparatuur.
Zowel in de apparatuur zelf en als je apparatuur onderling verbind, er zijn zoveel manieren hou storing je apparatuur binnen sluipt...
Rane link-1
https://www.ranecommercial.com/legacy/note151.html
Rane link-2
https://www.ranecommercial.com/legacy/note110.html
Rane link-3
https://www.ranecommercial.com/legacy/note165.html
Rane link-4
https://www.ranecommercial.com/legacy/pdf/whitlock.pdf
Goede ingantrafo en zijn exta voordeel
Er is een rede dat ik eerder al aangaf dat een goede trafo meestal een oplossing is, het houd ook aardig RFI tegen mits goed toegepast.
Nog een voordeel van een trafo, je kan de impedantie van de buitenwereld optimaal aanpassen naar je versterkertrap,
dus het is dan wat makkelijker de optimale S/N vehouding te verkrijgen.
Praktijk voorbeeld rond 1980
Gewoon even een voorbeeldje uit de "oude" praktijk, toen de TDA1034 uit kwam(later de NE5534a) werd die veel toegpast voor microfoon versterkers.
Nu waren de de dynamische microfoons in die tijd ongeveer 200Ω als impedantie, de firma Beyer had een microfoon trafo ontwikkend die 1:3,15 was.
Rare waarde zal je denken, maar als je naar de ruisgrafiek kijkt van de TDA1034 dan zag je, dat als je een 200Ω bron had,
je door die specifieke trafo te gebruiken, goed in het optimale minimale ruis deel van de TDA1034 zat, toppy!
Resume
Of je nu een Pro gebruiker bent, home studio hebt of iemand die gewoon een "plaatje" wilt draaien, je komt altijd in contact met commonmode storingen en HF instraling.
Live Sucks! 
Groet,
Bram